czwartek, 25 kwietnia 2013

AN II, 37 Przywiązanie

Tak usłyszałem. Przy tej okazji czcigodny Maha Kaccana mieszkał w Varana na brzegu Jeziora Kaddama. Wtedy bramin Aramadana podszedł do czcigodnego Maha Kaccany i wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do niego:

„Dlaczego tak jest, mistrzu Kaccana, że khattiyowie walczą z khattiyami, bramini z braminami, i gospodarze z gospodarzami?” „To z uwagi na przywiązanie do pożądania zmysłowych przyjemności, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania zmysłowych przyjemności], khattiyowie walczą z khattiyami, bramini z braminami, i gospodarze z gospodarzami”.

„Dlaczego tak jest, mistrzu Kaccana, że pustelnicy walczą z pustelnikami?” „To z uwagi na przywiązanie do pożądania poglądów, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania poglądów], pustelnicy walczą z pustelnikami”.

„Czy jest ktoś w świecie, kto pokonał to przywiązanie do pożądania zmysłowych przyjemności, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania zmysłowych przyjemności], i to przywiązanie do pożądania poglądów, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania poglądów]?” „Jest”. „A kto to jest?” „Jest na wschodzie miasto, braminie, nazywane Savatthi. Tam teraz mieszka Zrealizowany, Arahat, Całkowicie Przebudzony. Ten Zrealizowany pokonał to przywiązanie do pożądania zmysłowych przyjemności, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania zmysłowych przyjemności], i to przywiązanie do pożądania poglądów, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania poglądów]”.

Kiedy to zostało powiedziane, bramin Aramadana wstał ze swego miejsca, ułożył swą szatę na jednym ramieniu, uklęknął prawym kolanem na ziemi, z wyrazem szacunku w kierunku Zrealizowanego, i wygłosił trzy razy natchnione słowa: „Chwała Zrealizowanemu, Arahatowi, Całkowicie Przebudzonemu. Chwała Zrealizowanemu, Arahatowi, Całkowicie Przebudzonemu. Chwała Zrealizowanemu, Arahatowi, Całkowicie Przebudzonemu”. W rzeczy samej, ten Zrealizowany pokonał to przywiązanie do pożądania zmysłowych przyjemności, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania zmysłowych przyjemności], i to przywiązanie do pożądania poglądów, niewoli, zafiksowania, obsesji, mocnego się trzymania [pożądania poglądów].

Znakomicie, mistrzu Kaccana! Znakomicie, mistrzu Kaccana! Dhamma została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Kaccanę, tak jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy. Mistrzu Kaccana, biorę schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Kaccana zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się po życiowe schronienie".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.