Wtedy czcigodny Mahakotthita podszedł
do czcigodnego Sariputty, i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy
kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z
boku i powiedział do czcigodnego Sariputty:
„Przyjacielu, z zanikiem bez
pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy jest tam
coś jeszcze?” „Nie mów tak, przyjacielu”.
„Przyjacielu, z zanikiem bez
pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy tam już
niczego nie ma?” „Nie mów tak, przyjacielu”.
„Przyjacielu, z zanikiem bez
pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy zarówno
jest tam coś jeszcze jak i niczego nie ma?” „Nie mów tak,
przyjacielu”.
„Przyjacielu, z zanikiem bez
pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy ani jest
tam coś jeszcze ani niczego nie ma?” „Nie mów tak,
przyjacielu”.
„Przyjacielu, kiedy spytany: 'Z
zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu,
czy jest tam coś jeszcze?' mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'. I
kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu
baz dla kontaktu, czy tam już niczego nie ma?', mówisz: 'Nie mów
tak, przyjacielu'. I kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i
wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy zarówno jest tam coś
jeszcze jak i niczego nie ma?', mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'.
I kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem
sześciu baz dla kontaktu, czy ani jest tam coś jeszcze ani niczego
nie ma?', mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'. W jaki sposób,
powinno być rozumiane znaczenie tego twierdzenia?”
„Przyjacielu, jeżeli ktoś mówi: 'Z
zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu,
jest tam coś jeszcze', traktuje dialektycznie nie podlegające
dialektyce. I kiedy mówi: 'Z zanikiem bez pozostałości i
wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, tam już niczego nie ma',
traktuje dialektycznie nie podlegające dialektyce: Kiedy mówi: 'Z
zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu,
zarówno jest tam coś jeszcze jak i niczego nie ma', traktuje
dialektycznie nie podlegające dialektyce. I kiedy mówi: 'Z zanikiem
bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, ani jest
tam coś jeszcze ani niczego nie ma', traktuje dialektycznie nie
podlegające dialektyce.
Tak długo,
przyjacielu jak trwa sześć baz, tak długo trwa dialektyka; tak
długo jak trwa dialektyka, tak długo trwa sześć baz. Z całkowitym
zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu,
następie wstrzymanie dialektyki, zanik dialektyki".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.