sobota, 27 kwietnia 2013

AN III, 68


„Mnisi, wędrowcy z innych sekt mogą was spytać: 'Przyjaciele, są te trzy rzeczy. Jakie trzy? Chciwość, nienawiść i złudzenie. Takie są te trzy rzeczy. Jaka jest, przyjaciele, dystynkcja, odmienność, różnica między nimi?' Jeżeli zostalibyście tak zapytani, co odpowiedzielibyście?” „Czcigodny panie, nasze nauczanie jest zakorzenione w Zrealizowanym, kierowane przez Zrealizowanego, bierze schronienie w Zrealizowanym. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany wyjaśnił znaczenie tego twierdzenia. Po usłyszeniu tego, mnisi zachowają to w umyśle”.

„Zatem słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak, czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł to:

„Mnisi, jeżeli wędrowcy z innych sekt zadaliby wam takie pytanie, powinniście odpowiedzieć następująco:

'Pożądanie, przyjaciele jest mniej naganne, ale wolniej zanika; nienawiść jest bardzo naganna, ale szybciej zanika; złudzenie jest bardzo naganne, ale wolno zanika'.

[Załóżmy, że spytają się tak:] 'Ale przyjaciele, jaki jest powód, że niepowstałe pożądanie powstaje i powstałe pożądanie zwiększa się i rozszerza?' Powinniście odpowiedzieć tak: 'Atrakcyjny obiekt. U tego, kto niepoprawnie skierowuje uwagę na atrakcyjny obiekt, niepowstałe pożądanie powstaje i powstałe pożądanie zwiększa się i rozszerza. To, przyjaciele, jest powód, że niepowstałe pożądanie powstaje i powstałe pożądanie zwiększa się i rozszerza'.

[Załóżmy, że spytają się tak:] 'Ale przyjaciele, jaki jest powód, że niepowstała nienawiść powstaje i powstała nienawiść zwiększa się i rozszerza?' Powinniście odpowiedzieć tak: 'Odpychający obiekt. U tego, kto niepoprawnie skierowuje uwagę na odpychający obiekt, niepowstała nienawiść powstaje i powstała nienawiść zwiększa się i rozszerza. To, przyjaciele, jest powód, że niepowstała nienawiść powstaje i powstała nienawiść zwiększa się i rozszerza'.

[Załóżmy, że spytają się tak:] 'Ale przyjaciele, jaki jest powód, że niepowstałe złudzenie powstaje i powstałe złudzenie zwiększa się i rozszerza?' Powinniście odpowiedzieć tak: 'Niepoprawne skierowanie uwagi. U tego, kto niepoprawnie skierowuje uwagę, niepowstałe złudzenie powstaje i powstałe złudzenie zwiększa się i rozszerza. To, przyjaciele, jest powód, że niepowstałe złudzenie powstaje i powstałe złudzenie zwiększa się i rozszerza'.

[Załóżmy, że spytają się tak:] 'Ale przyjaciele, jaki jest powód, że niepowstałe pożądanie nie powstaje i powstałe pożądanie jest porzucone?' Powinniście odpowiedzieć tak: 'Nieatrakcyjny obiekt. U tego, kto poprawnie skierowuje uwagę na nieatrakcyjny obiekt, powstałe pożądanie nie powstaje i powstałe pożądanie jest porzucone. To, przyjaciele, jest powód, że niepowstałe pożądanie nie powstaje i powstałe pożądanie jest porzucone'.

[Załóżmy, że spytają się tak:] 'Ale przyjaciele, jaki jest powód, że niepowstała nienawiść nie powstaje i powstała nienawiść jest porzucona?' Powinniście odpowiedzieć tak: 'Wyzwolenie umysłu przez przyjazność. U tego, kto poprawnie skierowuje uwagę na wyzwolenie umysłu przez przyjazność, niepowstała nienawiść nie powstaje i powstała nienawiść jest porzucona. To, przyjaciele, jest powód, że niepowstała nienawiść nie powstaje i powstała nienawiść jest porzucona'.

[Załóżmy, że spytają się tak:] 'Ale przyjaciele, jaki jest powód, że niepowstałe złudzenie nie powstaje i powstałe złudzenie jest porzucone?' Powinniście odpowiedzieć tak: 'Poprawne skierowanie uwagi. U tego, kto poprawnie skierowuje uwagę, niepowstałe złudzenie nie powstaje i powstałe złudzenie jest porzucone. To, przyjaciele, jest powód, że niepowstałe złudzenie nie powstaje i powstałe złudzenie jest porzucone.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.