W Savatthi. Mnisi, te sześć baz dla
kontaktu – jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości, przynoszą cierpienie. Jakie sześć?
Oko, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.
Ucho, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.
Nos, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli nieopanowany, niechroniony, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.
Język, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli nieopanowany, niechroniony, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.
Ciało, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.
Umysł, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli nieopanowany, niechroniony, bez protekcji, bez
wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.
Mnisi, te sześć baz dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynoszą szczęście. Jakie sześć?
Oko, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.
Ucho, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.
Nos, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowany, dobrze chroniony, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.
Język, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowany, dobrze chroniony, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.
Ciało, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.
Umysł, mnisi, jako baza dla kontaktu –
jeżeli dobrze opanowany, dobrze chroniony, z dobrą protekcją, z
dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.
Oto co powiedział Zrealizowany. To
powiedziawszy, Pomyślny, Nauczyciel, dalej rzekł to:
Właśnie sześć, o mnisi, jest tych
baz dla kontaktu,
Gdzie niewstrzemięźliwy spotyka się
z cierpieniem.
Ci którzy wiedzą jak zachować ich
wstrzemięźliwość
Trwają niezepsuci, z wiarą jako ich
partnerem.
Zobaczywszy materialne formy,
wprawiające umysł w rozmiłowanie,
I zobaczywszy te nie powodujące
rozmiłowania,
Porzuć ścieżkę pożądania wobec
wprawiających w rozmiłowanie,
I nie zanieczyszczaj umysłu myśleniem:
[Te inne] są mi niemiłe.
Usłyszawszy dźwięki, zarówno
przyjemne jak i zgrzytliwe
Nie daj się oczarować przyjemnemu
dźwiękowi.
Porzuć drogę nienawiści wobec
zgrzytliwego
I nie zanieczyszczaj umysłu myśleniem:
[Ten] jest mi niemiły.
Powąchawszy zapach budzący
rozmiłowanie,
I powąchawszy nieprzyjemny odór,
Usuń awersję wobec odoru,
I nie skłaniaj się ku pożądaniu
miłego.
Doznawszy słodkiego, wybornego smaku,
I czasami posmakowawszy gorzkiego,
Nie ciesz się chciwie słodkim
smakiem,
I nie czuj awersji wobec gorzkiego.
Dotknięty miłym kontaktem, nie daj
się mu oczarować
Nie drżyj gdy zetkniesz się z bólem.
Patrz równo jak i na przyjemne tak i
bolesne,
Nie daj się przez nic wciągnąć ani
odpychać.
Kiedy zwykli ludzie o zróżnicowanej
percepcji,
Postrzegają i różnicują, stają się
zaangażowani.
Usunąwszy wszystkie stany umysłu
związane ze świeckim życiem
Podróżuj drogą wyrzeczenia.
Kiedy umysł jest tak rozwinięty w
sześciu,
Jeżeli dotknięty, nigdy nigdzie nie
wybiega.
Doprowadziwszy do zaniku zarówno
pożądanie jak i nienawiść, o mnisi,
Podążajcie na drugi brzeg poza
narodziny i śmierć!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.