poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Pragnienie istnienia


AN IV, 199

„Mnisi, pouczę was o pragnieniu – usidlającym, płynącym, rozprzestrzenionym i lepkim – przez które to, ten świat został zduszony i otoczony, i przez które stał się jak splątany motek, poplątana nić, sterta trawy i nie wyszedł poza zatracenie, chorą destynację, królestwo żałości, samsarę. Słuchajcie i bacznie uważaj na to co powiem”. „Tak, czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł to:

„A co jest pragnieniem usidlającym, płynącym, rozprzestrzenionym i lepkim – przez które to, ten świat został zduszony i otoczony, i przez które stał się jak splątany motek, poplątana nić, sterta trawy i nie wyszedł poza zatracenie, chorą destynację, królestwo żałości, samsarę?

Jest, mnisi, te osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do wewnętrznego i osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do zewnętrznego.

A jakie jest te osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do wewnętrznego? Kiedy jest [koncepcja] 'jestem', są [koncepcje]: 'jestem w taki sposób', jestem właśnie taki', jestem inny', 'jestem trwały', 'jestem przemijający', 'mógłbym być', 'mógłbym być w taki sposób', 'niech będę właśnie taki', 'niech będę inny', 'będę', 'będę w taki sposób', 'będę właśnie taki', 'będę inny'. Takie jest te osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do wewnętrznego.

A jakie jest te osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do zewnętrznego? Kiedy jest [koncepcja] 'jestem z powodu tego', są [koncepcje]: 'jestem w taki sposób z powodu tego', jestem właśnie taki z powodu tego', jestem inny z powodu tego', 'jestem trwały z powodu tego', 'jestem przemijający z powodu tego', 'mógłbym być z powodu tego', 'mógłbym być w taki sposób z powodu tego', 'niech będę właśnie taki z powodu tego', 'niech będę inny z powodu tego', 'będę z powodu tego', 'będę w taki sposób z powodu tego', 'będę właśnie taki z powodu tego', 'będę inny z powodu tego'. Takie jest te osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do zewnętrznego.

Takie jest te osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do wewnętrznego i osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do zewnętrznego. Są one nazywane trzydziestoma sześcioma nurtami pragnienia. Jest trzydzieści sześć nurtów pragnienia należących do przeszłości, trzydzieści sześć nurtów pragnienia należących do przyszłości, trzydzieści sześć nurtów pragnienia należących do teraźniejszości. I tak jest sto osiem nurtów pragnienia.

To, mnisi, jest pragnienie, usidlające, płynące, rozprzestrzenione i lepkie – przez które to, ten świat został zduszony i otoczony, i przez które stał się jak splątany motek, poplątana nić, sterta trawy i nie wyszedł poza zatracenie, chorą destynację, królestwo żałości, samsarę”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.