W Savatthi. Mnisi, zmysłowa myśl
powstaje ze źródła, nie bez źródła; myśl złej woli powstaje
ze źródła, nie bez źródła; myśl o krzywdzeniu powstaje ze
źródła, nie bez źródła. A jak to jest?
W zależności od elementu zmysłowości
powstaje zmysłowa percepcja; w zależności od zmysłowej percepcji
powstaje zmysłowa intencja; w zależności od zmysłowej intencji
powstaje zmysłowa chęć, w zależności od zmysłowej chęci
powstaje zmysłowa namiętność, w zależności od zmysłowej
namiętności powstaje zmysłowe poszukiwanie. Zaangażowany w
zmysłowe poszukiwanie, niepouczony przeciętniak prowadzi się
błędnie na trzy sposoby – ciałem, mową i umysłem.
W zależności od elementu złej woli
powstaje percepcja złej woli; w zależności od percepcji złej
woli powstaje intencja złej woli; w zależności od intencji złej
woli powstaje chęć złej woli, w zależności od chęci złej woli
powstaje namiętność złej woli, w zależności od namiętności
złej woli powstaje poszukiwanie złej woli. Zaangażowany w
poszukiwanie złej woli, niepouczony przeciętniak prowadzi się
błędnie na trzy sposoby – ciałem, mową i umysłem.
W zależności od elementu krzywdzenia
powstaje percepcja krzywdzenia; w zależności od percepcji
krzywdzenia powstaje intencja krzywdzenia; w zależności od intencji
krzywdzenia powstaje chęć krzywdzenia, w zależności od chęci
krzywdzenia powstaje namiętność krzywdzenia, w zależności od
namiętności krzywdzenia powstaje poszukiwanie krzywdzenia.
Zaangażowany w poszukiwanie krzywdzenia niepouczony przeciętniak
prowadzi się błędnie na trzy sposoby – ciałem, mową i umysłem.
Załóżmy mnisi, że człowiek
upuściłby płonącą pochodnię w gąszcz suchej trawy. Jeżeli
szybko jej nie zgasi swymi rękoma i stopami, stworzenia żyjące w
tej trawie i w lesie spotkają się z klęską i katastrofą. Tak
też, jeżeli jakikolwiek pustelnik lub bramin szybko nie porzuci,
nie usunie, nie zniszczy, nie anihiluje niewłaściwych percepcji,
które u niego powstały, będzie trwał w tym życiu w cierpieniu,
niepokoju, rozpaczy i gorączce; a po rozpadzie ciała, po śmierci,
może oczekiwać złej destynacji.
Mnisi, myśl wyrzeczenia powstaje ze
źródła, nie bez źródła; myśl nie-złej woli powstaje ze
źródła, nie bez źródła; myśl o nie-krzywdzeniu powstaje ze
źródła, nie bez źródła. A jak to jest?
W zależności od elementu wyrzeczenia
powstaje percepcja wyrzeczenia; w zależności od percepcji
wyrzeczenia powstaje intencja wyrzeczenia; w zależności od intencji
wyrzeczenia powstaje chęć wyrzeczenia, w zależności od chęci
wyrzeczenia powstaje namiętność wyrzeczenia, w zależności od
namiętności wyrzeczenia powstaje poszukiwanie wyrzeczenia.
Zaangażowany w poszukiwanie wyrzeczenia, poinstruowany szlachetny
uczeń prowadzi się właściwie na trzy sposoby – ciałem, mową i
umysłem.
W zależności od elementu nie-złej
woli powstaje percepcja nie-złej woli; w zależności od percepcji
nie-złej woli powstaje intencja nie-złej woli; w zależności od
intencji nie-złej woli powstaje chęć nie-złej woli, w zależności
od chęci nie-złej woli powstaje namiętność nie-złej woli, w
zależności od namiętności nie-złej woli powstaje poszukiwanie
nie-złej woli. Zaangażowany w poszukiwanie nie-złej woli,
poinstruowany szlachetny uczeń prowadzi się właściwie na trzy
sposoby – ciałem, mową i umysłem.
W zależności od elementu
nie-krzywdzenia powstaje percepcja nie-krzywdzenia; w zależności od
percepcji nie-krzywdzenia powstaje intencja nie-krzywdzenia; w
zależności od intencji nie-krzywdzenia powstaje chęć
nie-krzywdzenia, w zależności od chęci nie-krzywdzenia powstaje
namiętność nie-krzywdzenia, w zależności od namiętności
nie-krzywdzenia powstaje poszukiwanie nie-krzywdzenia. Zaangażowany
w poszukiwanie nie-krzywdzenia poinstruowany szlachetny uczeń
prowadzi się właściwie na trzy sposoby – ciałem, mową i
umysłem.
Załóżmy mnisi, że człowiek
upuściłby płonącą pochodnię w gąszcz suchej trawy. Jeżeli
szybko ją zgasi swymi rękoma i stopami, stworzenia żyjące w tej
trawie i w lesie nie spotkają się z klęską i katastrofą. Tak
też, jeżeli jakikolwiek pustelnik lub bramin szybko porzuci,
usunie, zniszczy, anihiluje niewłaściwe percepcje, które u niego
powstały, będzie trwał w tym życiu szczęśliwy, bez niepokoju,
rozpaczy i gorączki; a po rozpadzie ciała, po śmierci, może
oczekiwać dobrej destynacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.