środa, 1 maja 2013

Gratyfikacja w świecie


AN III, 103

Mnisi, przed moim przebudzeniem, podczas gdy byłem tylko bodhisattą, jeszcze nie w pełni przebudzonym, pojawiła mi się myśl: „Co jest gratyfikacją w świecie? Co jest niebezpieczeństwem w świecie? Co jest ucieczką ze świata?”

Wtedy, mnisi, przedstawiło mi się: „Przyjemność i radość które powstają w zależności od świata: to jest gratyfikacją w świecie. Świat jest nietrwały, cierpieniem i podmiotem zmiany: to jest niebezpieczeństwem w świecie. Usunięcie i porzucenie chęci i pożądania co do świata: to ucieczka ze świata”.

Tak długo, mnisi, jak bezpośrednio nie znałem takimi jakimi są gratyfikacji w świecie, jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa, i ucieczki jako ucieczki, nie ogłaszałem się być przebudzonym przez nieprzewyższone doskonałe oświecenie, w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tym pokoleniu z jego pustelnikami i braminami, z jego bogami i ludźmi. Ale kiedy bezpośrednio poznałem takimi jakimi są gratyfikacji w świecie, jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa, i ucieczki jako ucieczki, ogłosiłem się być przebudzonym przez nieprzewyższone doskonałe oświecenie, w tym świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tym pokoleniu z jego pustelnikami i braminami, z jego bogami i ludźmi. Wiedza i wizja powstały u mnie: „Niewzruszone jest moje wyzwolenie umysłu; to moje ostatnie narodziny, nigdy więcej odnowy istnienia”.

AN III, 105

Mnisi, gdyby nie było gratyfikacji w świecie, istoty nie stałyby się zauroczone nim; ale ponieważ jest gratyfikacja w świecie istoty stają się nim zauroczone. Gdyby nie było niebezpieczeństwa w świecie, istoty nie doznawałyby wyobcowania w świecie; ale ponieważ jest niebezpieczeństwo w świecie, istoty stają się wyobcowane w nim. Gdyby nie było ucieczki ze świata, istoty nie uciekałyby z niego; ale ponieważ jest ucieczka ze świata, istoty uciekają z niego.

Tak długo, mnisi, jak istoty bezpośrednio nie znają takimi jakimi są gratyfikacji w świecie, jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa, i ucieczki jako ucieczki, nie uciekają z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tym pokoleniu z jego pustelnikami i braminami, z jego bogami i ludźmi; nie stają się oderwane od niego, wyzwolone z niego, ani też nie trwają z umysłem pozbawionym barier. Ale kiedy istoty bezpośrednio znają takimi jakimi są gratyfikacji w świecie, jako gratyfikacji, niebezpieczeństwa jako niebezpieczeństwa, i ucieczki jako ucieczki, wtedy uciekają z tego świata z jego bogami, Marą i Brahmą, w tym pokoleniu z jego pustelnikami i braminami, z jego bogami i ludźmi; stają się oderwane od niego, wyzwolone z niego, i trwają z umysłem pozbawionym barier.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.