„Czcigodny panie, pewni starsi mnisi przyszli do mnie i powiedzieli to:
„Gospodarzu, rozwiń niezmierzalne wyzwolenie umysłu”, a pewni starsi
mnisi powiedzieli to: „Gospodarzu rozwiń wzniosłe wyzwolenie umysłu”. I
teraz czcigodny panie, co do tego niezmierzalnego wyzwolenia umysłu i
wzniosłego wyzwolenia umysłu, czy te stany różnią się w znaczeniu i
słowie, czy mają takie samo znaczenie a tylko różnią się słowami?”
„Powiedz jak się tobie wydaje, gospodarzu. Po tym będzie ci to
wyjaśnione”. „Czcigodny panie, myślę, że jest tak: co do niezmierzalnego
wyzwolenia umysłu i wzniosłego wyzwolenia umysłu, te stany są takie
same w znaczeniu a różnią się tylko słowami”.
„Gospodarzu, co
do niemierzalnego wyzwolenia umysłu i wzniosłego wyzwolenia umysłu, te
stany różnią się w znaczeniu i słowie co może być przedstawione w
następujący sposób.
Czym jest niezmieralne wyzwolenie umysłu?
Tu mnich trwa wypełniając jedną czwartą umysłu przyjaznością i tak samo
drugą część, tak samo trzecią część i tak samo czwartą część i także
poniżej jak i powyżej i dookoła; trwa rozciągając równo na cały świat
swój umysł przepełniony przyjaznością, obfity, wzniosły, niezmierzalny i
wolny od dolegliwości. Tu mnich trwa wypełniając jedną czwartą umysłu
radością i tak samo drugą część, tak samo trzecią część i tak samo
czwartą część i także poniżej jak i powyżej i dookoła; trwa rozciągając
równo na cały świat swój umysł przepełniony radością, obfity, wzniosły,
niezmierzalny i wolny od dolegliwości. Tu mnich trwa wypełniając jedną
czwartą umysłu współczuciem i tak samo drugą część, tak samo trzecią
część i tak samo czwartą część i także poniżej jak i powyżej i dookoła;
trwa rozciągając równo na cały świat swój umysł przepełniony
współczuciem, obfity, wzniosły, niezmierzalny i wolny od dolegliwości.
Tu mnich trwa wypełniając jedną czwartą umysłu równowagą i tak samo
drugą część, tak samo trzecią część i tak samo czwartą część i także
poniżej jak i powyżej i dookoła; trwa rozciągając równo na cały świat
swój umysł przepełniony równowagą, obfity, wzniosły, niezmierzalny i
wolny od dolegliwości.
Czym jest wzniosłe wyzwolenie umysłu?
Tu mnich trwa zdecydowany na rozciągnięcie na obszarze jako wzniosłego,
jednego korzenia drzewa. To jest nazywane wzniosłym wyzwoleniem umysłu.
Tu mnich trwa zdecydowany na rozciągnięcie na obszarze jako wzniosłego,
dwóch lub trzech korzeni drzewa ... jednej wioski ... dwóch lub trzech
wiosek ... jednego dużego królestwa ... dwóch, trzech dużych królestw
... oceanu. To jest nazywane wzniosłym wyzwoleniem umysłu. To jest
sposób w jaki może być poznane, że stany te są różne w znaczeniu i różne
w słowie.
Są te cztery rodzaje ponownego pojawienia się
istot. Jakie cztery? Tu ktoś trwa zdecydowany na rozciągnięcie tak oto:
„ograniczone promieniowanie”. Po rozpadzie ciała, po śmierci pojawia się
w towarzystwie bogów o ograniczonym promieniowaniu. Tu ktoś trwa
zdecydowany na rozciągnięcie tak oto: „niezmierzone promieniowanie”. Po
rozpadzie ciała, po śmierci pojawia się w towarzystwie bogów o
niezmierzonym promieniowaniu. Tu ktoś trwa zdecydowany na rozciągnięcie
tak oto: „skalane promieniowanie”. Po rozpadzie ciała, po śmierci
pojawia się w towarzystwie bogów o skalanym promieniowaniu. Tu ktoś trwa
zdecydowany na rozciągnięcie tak oto: „nieskalane promieniowanie”. Po
rozpadzie ciała, po śmierci pojawia się w towarzystwie bogów o
nieskalanym promieniowaniu. Takie są te cztery rodzaje ponownego
pojawiania się istot.
Może się zdarzyć, że bogowie ci
zbierają się razem. Kiedy tak czynią, to co jest widoczne to różnica w
ich postaciach a nie różnica w ich promieniowaniu. Załóżmy, że człowiek
wniósł wiele oliwnych lamp do domu, wtedy to co jest widoczne to różnica
ich płomieni a nie różnica w ich promieniowaniu. Tak też może się
zdarzyć że bogowie ci zbierają się razem. Kiedy tak czynią, to co jest
widoczne to różnica w ich postaciach a nie różnica w ich promieniowaniu.
Może się zdarzyć, że bogowie odchodzą z takiego miejsca. Kiedy to
czynią, to co jest widoczne to różnica w ich postaciach a także różnica w
ich promieniowaniu. To tak jak człowiek zaczynający usuwać lampy z
domu, wtedy widoczna jest różnica między ich płomieniami jak i w
promieniowaniu.
To nie tak, że bogowie ci myślą: 'To nasze
życie jest trwałe, ciągłe i wieczne' ale raczej gdziekolwiek ci bogowie
żyją, w tym się rozmiłowują. Załóżmy, że muchy są niesione w torbie czy w
koszu, nie będą one myśleć 'To nasze życie jest trwałe, ciągłe i
wieczne', ale raczej gdziekolwiek te muchy będą żyły, w tym będą
rozmiłowane”.
Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Abhiya
Kaccana rzekł do czcigodnego Anuruddhy: „Dobrze, czcigodny Anuruddho.
Jest tu następne pytanie, które mogę zadać: Czy wszyscy ci promieniujący
bogowie są o ograniczonym promieniowaniu? Czy są tacy o niezmierzalnym
promieniowaniu?” „Zgodnie z czynnikiem (rozróżniającym rodzaj ich
istnienia) są pewni bogowie o ograniczonym promieniowaniu a pewni o
niezmierzalnym promieniowaniu”.
„Czcigodny Anuruddho, jaki
jest powód, jaki warunek na to, że podczas gdy bogowie ci pojawili się
ponownie w jednym rzędzie bogów, pewni są o ograniczonym promieniowaniu a
pewni o niezmierzalnym promieniowaniu?”
15. „Co do tego,
przyjacielu Kaccana, w odpowiedzi zadam ci pytanie. Odpowiedz jak
uważasz. Jak ci się wydaje, przyjacielu Kaccana: mnich który trwa
zdecydowany na rozciągnięcie jednego korzenia drzewa i mnich który trwa
zdecydowany na rozciągnięcie dwóch lub trzech korzeni drzew, który z
tych mnichów rozwinął bardziej wzniosły umysł?” „Drugi, czcigodny
panie”.
„Jak ci się wydaje, przyjacielu Kaccana, mnich który
trwa zdecydowany na rozciągnięcie dwóch lub trzech korzeni drzew i mnich
który trwa zdecydowany na rozciągnięcie jednej wioski który z tych
mnichów rozwinął bardziej wzniosły umysł?” „Drugi, czcigodny panie”.
... jednej wioski ... dwóch wiosek ... trzech wiosek, który z tych
mnichów rozwinął bardziej wzniosły umysł?” „Drugi, czcigodny panie”.
... dwóch lub trzech wiosek ... jednego dużego królestwa, który z tych
mnichów rozwinął bardziej wzniosły umysł?” „Drugi, czcigodny panie”.
... jednego wielkiego królestwa ... dwóch lub trzech królestw, który z
tych mnichów rozwinął bardziej wzniosły umysł?” „Drugi, czcigodny
panie”.
... dwóch lub trzech wielkich królestw ... oceanu,
który z tych mnichów rozwinął bardziej wzniosły umysł?” „Drugi,
czcigodny panie”.
„To jest powód, przyjacielu Kaccana, to
jest warunek na to, że ci bogowie pojawiając się ponownie w pojedynczym
rzędzie bogów, pewni z nich są o ograniczonym promieniowaniu a pewni z
nich o niezmierzonym promieniowaniu”.
„Dobrze, czcigodny
Anuruddho. Jest jeszcze dalsze pytanie które mogę zadać: Czy wszyscy ci
promieniści bogowie są o skalanym promieniowaniu? Czy pewni z nich są o
czystym promieniowaniu?” „Zgodnie z czynnikiem (rozróżniającym rodzaj
ich istnienia) są pewni bogowie o skalanym promieniowaniu a pewni o
czystym promieniowaniu”.
„Czcigodny Anuruddho, jaki jest
powód, jaki warunek na to, że podczas gdy bogowie ci pojawili się
ponownie w jednym rzędzie bogów, pewni są o skalanym promieniowaniu a
pewni o czystym promieniowaniu?”
„Co do tego, przyjacielu
Kaccana, dam ci przykład, gdyż pewni mądrzy ludzie przy pomocy przykładu
zrozumieją znaczenie tego co zostało powiedziane. Załóżmy, że olej
płonącej lampy jest nieczysty i jej knot także jest nieczysty, wtedy z
powodu oleju i knota pali się jakby mrocznie, tak też tu pewien mnich
trwa zdecydowany na obszarze ze skalanym promieniowaniem: jego cielesna
inercja nie jest całkowicie uspokojona, stany letargiczne i senność nie
są całkowicie wyeliminowane, niepokój i zmartwienia nie są całkowicie
usunięte; z tego powodu praktykuje on jhanę jakby mrocznie. Po rozpadzie
ciała, po śmierci pojawia się w towarzystwie bogów o skalanym
promieniowaniu. Załóżmy, że olej płonącej lampy jest czysty i jej knot
jest czysty wtedy z powodu czystości oleju i knota nie pali się jakby
mrocznie, tak też tu pewien mnich trwa zdecydowany na obszarze z
nieskalanym promieniowaniem: jego cielesna inercja jest całkowicie
uspokojona, stany letargiczne i senność są całkowicie wyeliminowane,
niepokój i zmartwienia są całkowicie usunięte; z tego powodu nie
praktykuje on jhany jakby mrocznie. Po rozpadzie ciała, po śmierci
pojawia się w towarzystwie bogów o czystym promieniowaniu. To jest
powód, to jest warunek na to, że podczas gdy ci bogowie pojawiają się
ponownie w pojedynczym rzędzie bogów, niektórzy z nich są o skalanym
promieniowaniu a niektórzy o czystym promieniowaniu”.
M 127
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.