niedziela, 17 marca 2013

Użycie słów

 
Czcigodny Ananda zobaczył czcigodnego Sariputtę nadchodzącego z oddala i rzekł do niego: „Przyjacielu Sariputto, twoje funkcje są spokojne, twój wyraz twarzy jest czysty i jasny. W jakim przebywaniu czcigodny Sariputta spędził dzień?”

Tu, przyjacielu, odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, wkroczyłem i trwałem w pierwszej jhanie, która jest stowarzyszona z myśleniem i rozważaniem, z radością i szczęściem zrodzonymi z odosobnienia. Jednakże, przyjacielu, nie pojawiło mi się: 'Osiągam pierwszą jhanę', czy 'Osiągnąłem pierwszą jhanę', czy 'Wyszedłem z pierwszej jhany'”.

Musi tak być ponieważ ja-twórczość i moje-twórczość, i dogłębne tendencje do wyobrażenia zostały całkowicie wykorzenione u czcigodnego Sariputty już długi czas, dlatego takie myśli nie pojawiły się u niego”.

SN 28: 1


Jeżeli mnich jest arahatem,
Spełnionym, z wyczerpanymi skazami,
Tym, który nosi swe ostatnie ciało,
Czy ciągle będzie mówił: 'Ja mówię'?
Czy powie, 'Oni mówią do mnie'?”

Jeżeli mnich jest arahatem,
Spełnionym, z wyczerpanymi skazami,
Tym, który nosi swe ostatnie ciało,
Może powiedzieć, 'Ja mówię'
I może powiedzieć, 'Oni mówią do mnie'.
Obeznany w światowych wypowiedziach, znając je
Może je stosować w obrębie ograniczeń użycia”.

Mnich który jest arahatem, z wykonanym zadaniem,
Jego skazy zniszczone, noszący ostatnie ciało,
Czy to ponieważ doszedł do wyobrażenia
Może powiedzieć 'ja mówię'
I może powiedzieć 'oni mówią do mnie?'

„Dla tego kto wolny od wyobrażenia, nie ma więzów
Wszystkie jego więzy wyobrażenia są rozwiązane.
Ten mądry człowiek wydostawszy się poza wyobrażenie,
Może powiedzieć 'ja mówię'
Może powiedzieć 'oni mówią do mnie'.
Obeznany w światowych wypowiedziach, znając je
Może je stosować w obrębie ograniczeń użycia”.

SN 3: 25

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.