piątek, 29 marca 2013

SN 12: 64


W Savatthi. „Mnisi, są te cztery pokarmy utrzymujące stworzenia, które doszły do istnienia, lub te szukające bycia. Jakie cztery? Solidny pokarm, zwykły lub subtelny; drugi kontakt; trzeci wola; czwarty świadomość. Takie mnisi są cztery pokarmy utrzymujące stworzenia które doszły do istnienia i te które szukają bycia.

Jeżeli mnisi, jest pożądanie solidnego pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.

Jeżeli mnisi, jest pożądanie kontaktu-pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.

Jeżeli mnisi, jest pożądanie woli-pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.

Jeżeli mnisi, jest pożądanie świadomości-pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.

Załóżmy mnisi, że artysta czy malarz, używający farby czy laki czy indygo czy karmazynu, stworzyłby figurę mężczyzny czy kobiety, kompletną, z wszystkimi cechami na dobrze wypolerowanym drewnie czy ścianie czy płótnie. Tak też, jeżeli jest pożądanie stałego pokarmu, czy kontakt-pokarmu, czy woli-pokarmu, czy świadomości-pokarmu jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.

Jeżeli, mnisi, nie ma pożądania stałego pokarmu, czy kontakt-pokarmu, czy woli-pokarmu, czy świadomości-pokarmu, jeżeli nie ma rozmiłowania, jeżeli nie ma pragnienia, tam świadomość nie staje się ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie staje się ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, nie ma zejścia imienia-i-materii. Gdziekolwiek nie ma zejścia imienia-i-materii, tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji, tam nie generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma generacji przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych narodzin, starości i śmierci, powiadam, że jest to bez żalu, niepokoju i rozpaczy.

Załóżmy mnisi, że jest dom czy hol ze spadzistym dachem z oknami na północną, południową i wschodnią stronę. Kiedy słonce wschodzi i promienie światła wpadają przez okno, gdzie się ustanawiają?” „Na zachodniej ścianie, czcigodny panie”. „Jeżeli nie byłoby zachodniej ściany, gdzie by się ustanowiły?” „Na ziemi, czcigodny panie”. Gdyby nie było ziemi, gdzie by się ustanowiły?” „Na wodzie, czcigodny panie”. „Jeżeli nie byłoby wody, gdzie by się ustanowiły?” „Wtedy nie ustanowiłyby się nigdzie, czcigodny panie”.

„Tak też, mnisi, jeżeli nie ma pożądania stałego pokarmu, czy kontakt-pokarmu, czy woli-pokarmu, czy świadomości-pokarmu, jeżeli nie ma rozmiłowania, jeżeli nie ma pragnienia, tam świadomość nie staje się ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie staje się ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, nie ma zejścia imienia-i-materii. Gdziekolwiek nie ma zejścia imienia-i-materii, tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji, tam nie generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma generacji przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych narodzin, starości i śmierci, powiadam, że jest to bez żalu, niepokoju i rozpaczy”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.