W Savatthi. „Mnisi, są te cztery
pokarmy utrzymujące stworzenia, które doszły do istnienia, lub te
szukające bycia. Jakie cztery? Solidny pokarm, zwykły lub subtelny;
drugi kontakt; trzeci wola; czwarty świadomość. Takie mnisi są
cztery pokarmy utrzymujące stworzenia które doszły do istnienia i
te które szukają bycia.
Jeżeli mnisi, jest pożądanie solidnego pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.
Jeżeli mnisi, jest pożądanie
kontaktu-pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest
pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do
wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi
do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest
zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest
wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie
istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam
są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to
stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.
Jeżeli mnisi, jest pożądanie
woli-pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie,
tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu.
Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do
wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście
imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost
determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie
jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe
narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone
z żalem, niepokojem i rozpaczą.
Jeżeli mnisi, jest pożądanie
świadomości-pokarmu, jeżeli jest rozmiłowanie, jeżeli jest
pragnienie, tam świadomość staje się ustanowiona i dochodzi do
wzrostu. Gdziekolwiek świadomość staje się ustanowiona i dochodzi
do wzrostu, jest zejście imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest
zejście imienia-i-materii, tam jest wzrost determinacji. Gdzie jest
wzrost determinacji, tam generuje się przyszłe odnowienie
istnienia. Gdzie jest generacja przyszłego odnowienia istnienia, tam
są przyszłe narodziny, starość, i śmierć, powiadam, że jest to
stowarzyszone z żalem, niepokojem i rozpaczą.
Załóżmy mnisi, że artysta czy
malarz, używający farby czy laki czy indygo czy karmazynu,
stworzyłby figurę mężczyzny czy kobiety, kompletną, z wszystkimi
cechami na dobrze wypolerowanym drewnie czy ścianie czy płótnie.
Tak też, jeżeli jest pożądanie stałego pokarmu, czy
kontakt-pokarmu, czy woli-pokarmu, czy świadomości-pokarmu jeżeli
jest rozmiłowanie, jeżeli jest pragnienie, tam świadomość staje
się ustanowiona i dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość
staje się ustanowiona i dochodzi do wzrostu, jest zejście
imienia-i-materii. Gdziekolwiek jest zejście imienia-i-materii, tam
jest wzrost determinacji. Gdzie jest wzrost determinacji, tam
generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie jest generacja
przyszłego odnowienia istnienia, tam są przyszłe narodziny,
starość, i śmierć, powiadam, że jest to stowarzyszone z żalem,
niepokojem i rozpaczą.
Jeżeli, mnisi, nie ma pożądania
stałego pokarmu, czy kontakt-pokarmu, czy woli-pokarmu, czy
świadomości-pokarmu, jeżeli nie ma rozmiłowania, jeżeli nie ma
pragnienia, tam świadomość nie staje się ustanowiona i nie
dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie staje się
ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, nie ma zejścia
imienia-i-materii. Gdziekolwiek nie ma zejścia imienia-i-materii,
tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji,
tam nie generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma
generacji przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych
narodzin, starości i śmierci, powiadam, że jest to bez żalu,
niepokoju i rozpaczy.
Załóżmy mnisi, że jest dom czy hol
ze spadzistym dachem z oknami na północną, południową i
wschodnią stronę. Kiedy słonce wschodzi i promienie światła
wpadają przez okno, gdzie się ustanawiają?” „Na zachodniej
ścianie, czcigodny panie”. „Jeżeli nie byłoby zachodniej
ściany, gdzie by się ustanowiły?” „Na ziemi, czcigodny panie”.
Gdyby nie było ziemi, gdzie by się ustanowiły?” „Na wodzie,
czcigodny panie”. „Jeżeli nie byłoby wody, gdzie by się
ustanowiły?” „Wtedy nie ustanowiłyby się nigdzie, czcigodny
panie”.
„Tak też, mnisi, jeżeli nie ma
pożądania stałego pokarmu, czy kontakt-pokarmu, czy woli-pokarmu,
czy świadomości-pokarmu, jeżeli nie ma rozmiłowania, jeżeli nie
ma pragnienia, tam świadomość nie staje się ustanowiona i nie
dochodzi do wzrostu. Gdziekolwiek świadomość nie staje się
ustanowiona i nie dochodzi do wzrostu, nie ma zejścia
imienia-i-materii. Gdziekolwiek nie ma zejścia imienia-i-materii,
tam nie ma wzrostu determinacji. Gdzie nie ma wzrostu determinacji,
tam nie generuje się przyszłe odnowienie istnienia. Gdzie nie ma
generacji przyszłego odnowienia istnienia, tam nie ma przyszłych
narodzin, starości i śmierci, powiadam, że jest to bez żalu,
niepokoju i rozpaczy”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.