Mnisi, jest pięć strun zmysłowych przyjemności. Jakich pięć? Materialne
formy poznawane przez oko, upragnione, pożądane, miłe i lubiane,
połączone ze zmysłowymi pragnieniami, prowokujące pożądanie. Dźwięki
poznawane przez ucho ... Zapachy poznawane przez nos ... Smaki poznawane
przez język ... Dotyki poznawane przez ciało ... Takie jest pięć strun
zmysłowych przyjemności. Przyjemność i radość powstająca dzięki tym
pięciu strunom zmysłowych przyjemności nazywa się zmysłową
przyjemnością, która jest odrażającą przyjemnością, podrzędną
przyjemnością, nieszlachetną przyjemnością. O takim rodzaju przyjemności
mówię, że nie powinna być kultywowana, że nie powinna być ustawicznie
praktykowana i że powinno się jej obawiać.
Tu mnisi, całkowicie
odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych
rzeczy, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie z towarzyszącymi temu
myśleniem i rozważaniem i z błogością i przyjemnością zrodzonymi z
odosobnienia. Z uspokojeniem myślenia i rozważania wkracza on i trwa w
drugiej jhanie, z pewnością siebie i zjednoczonym umysłem, bez myślenia i
rozważania z błogością i przyjemnością zrodzonymi z koncentracji. Z
zanikiem błogości trwając w równowadze uważny i w pełni rozważny,
ciągle odczuwając przyjemność cielesną, wkracza i trwa w trzeciej jhanie
o której szlachetni mówią: „Ten ma przyjemne przebywanie kto
zrównoważony i uważny”. Z porzuceniem przyjemności i bólu, po uprzednim
zaniku radości i smutku wkracza on i trwa w czwartej jhanie,
charakteryzującej się ani-bólem-ani-przyjemnością i czystością umysłu
dzięki równowadze. To nazywa się przyjemnością wyrzeczenia, która jest
przyjemnością odosobnienia, przyjemnością spokoju, przyjemnością
oświecenia. O takim rodzaju przyjemności mówię, że powinna być
kultywowana, że powinna być ustawicznie praktykowana i, że nie powinno
się jej obawiać. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane: „Powinien
wiedzieć jak zdefiniować przyjemność i znając to powinien oddać się
własnej przyjemności”.
M 139
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.