Kto myli nieistotne z tym co istotne, a postrzega istotne jako nieistotne, nie dojdzie do tego co istotne, bo żywi się błędnymi myślami. – Dhammapada 1.11
wtorek, 12 marca 2013
Często pojawiające się myśli
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są dwie myśli które często pojawiają się Tathagacie, Arahatowi, W Pełni Przebudzonemu: myśl o bezpieczeństwie i myśl o odosobnieniu. Tathagata, mnisi, jest tym kto rozmiłowuje się i cieszy nie-złą wolą. Tak jak Tathagata rozmiłowuje się i cieszy się nie-złą wolą, ta myśl często pojawia się u niego: 'Przez to zachowanie nie gnębię nikogo ani słabego ani mocnego'. Tathagata, mnisi, jest tym, kto rozmiłowuje się i cieszy się odosobnieniem. Tak jak Tathagata rozmiłowuje się i cieszy się odosobnieniem, ta myśl często pojawia się u niego: 'Co niekorzystne, zostało porzucone'. Zatem mnisi, powiadam wam, wy także powinniście rozmiłować się i cieszyć się nie-złą wolą. Gdy tak będziecie żyli, ta myśl często się wam pojawi: „Przez to zachowanie, nie gnębimy nikogo, ani słabego ani mocnego'. Mnisi, wy także powinniście rozmiłować się i cieszyć się odosobnieniem. Gdy tak będziecie żyli, ta myśl często się wam pojawi: 'Co jest niekorzystne, co nie zostało porzucone? Co porzuciliśmy?'” To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Dwie myśli się pojawiają,
Tathagacie, Przebudzonemu
Który wytrzymał to co nie do wytrzymania:
Bezpieczeństwo było pierwszą myślą wypowiedzianą przez niego.
Odosobnienie było drugą, którą oznajmił.
Rozpraszacz ciemności, wyszedłszy poza,
Wielki mędrzec dostąpił osiągnięcia
Stając się mistrzem, wolnym od skaz,
Przekroczywszy całkowicie,
Uwolniony przez wyczerpanie pragnienia,
Mędrzec ten nosi ostatnie ciało,
I pozostawiwszy w tyle Marę, powiadam,
Wyszedł poza rozkład.
Jak stojący na górskim szczycie
Mógłby widzieć dookoła wszystkich ludzi w dole,
Niezmiernie mądry, wszystkowidzący, znający
Poglądy ludzi w świecie.
Bez żalu spogląda w dół,
Na tych ciągle pogrążonych w żalu,
Pokonanych przez narodziny i śmierć.
Itivuttaka 2. 38
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.