Kto myli nieistotne z tym co istotne, a postrzega istotne jako nieistotne, nie dojdzie do tego co istotne, bo żywi się błędnymi myślami. – Dhammapada 1.11
czwartek, 28 marca 2013
Snopki trzciny SN 12: 67
Przy pewnej okazji, czcigodny Sariputta i czcigodny Maha Kotthita mieszkali w Baranasi w Parku Jelenie w Isipatana. Wtedy, wieczorem, czcigodny Maha Kotthita wyszedł z odosobnienia i podszedł do czcigodnego Sariputty. Wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i rzekł do niego:
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy starość i śmierć są stworzone przez samego siebie, czy też są stworzone przez innego, czy też są stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstały przypadkowo, nie będąc stworzonymi ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, starość i śmierć nie są stworzone przez samego siebie, ani też nie są stworzone przez innego, ani też nie są stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstały przypadkowo, nie będąc stworzonymi ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z narodzinami jako warunek, starość i śmierć (dochodzą do bycia)”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy narodziny są stworzone przez samego siebie, czy też są stworzone przez innego, czy też są stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstały przypadkowo, nie będąc stworzonymi ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, narodziny nie są stworzone przez samego siebie, ani też nie są stworzone przez innego, ani też nie są stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstały przypadkowo, nie będąc stworzonymi ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z istnieniem jako warunek, narodziny”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy istnienie jest stworzone przez samego siebie, czy też jest stworzone przez innego, czy też jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, istnienie nie jest stworzone przez samego siebie, ani też nie jest stworzone przez innego, ani też nie jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z utrzymywaniem jako warunek, istnienie”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy utrzymywanie jest stworzone przez samego siebie, czy też jest stworzone przez innego, czy też jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, utrzymywanie nie jest stworzone przez samego siebie, ani też nie jest stworzone przez innego, ani też nie jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy pragnienie jest stworzone przez samego siebie, czy też jest stworzone przez innego, czy też jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, pragnienie nie jest stworzone przez samego siebie, ani też nie jest stworzone przez innego, ani też nie jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z uczuciem jako warunek, pragnienie”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy uczucie jest stworzone przez samego siebie, czy też jest stworzone przez innego, czy też jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, uczucie nie jest stworzone przez samego siebie, ani też nie jest stworzone przez innego, ani też nie jest stworzone zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstało przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z uczuciem jako warunek, kontakt”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy kontakt jest stworzony przez samego siebie, czy też jest stworzony przez innego, czy też jest stworzony zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstał przypadkowo, nie będąc stworzony ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, kontakt nie jest stworzony przez samego siebie, ani też nie jest stworzony przez innego, ani też nie jest stworzony zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstał przypadkowo, nie będąc stworzony ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z sześcioraką bazą jako warunek, kontakt”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy sześcioraka baza jest stworzona przez samego siebie, czy też jest stworzona przez innego, czy też jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, sześcioraka baza nie jest stworzona przez samego siebie, ani też nie jest stworzona przez innego, ani też nie jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z imieniem-i-materią jako warunek, sześcioraka baza”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy imię-i-materia jest stworzona przez samego siebie, czy też jest stworzona przez innego, czy też jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, imię-i-materia nie jest stworzona przez samego siebie, ani też nie jest stworzona przez innego, ani też nie jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, ze świadomością jako warunek, imię-i-materia”.
„Jak to jest, czcigodny Sariputto. Czy świadomość jest stworzona przez samego siebie, czy też jest stworzona przez innego, czy też jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, bądź powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego?”
„Przyjacielu Kotthita, świadomość nie jest stworzona przez samego siebie, ani też nie jest stworzona przez innego, ani też nie jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z imieniem-i-materią jako warunek, świadomość”.
„Teraz rozumiemy twierdzenie czcigodnego Sariputty tak: 'Przyjacielu Kotthita, imię-i-materia nie jest stworzona przez samego siebie, ani też nie jest stworzona przez innego, ani też nie jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, ze świadomością jako warunek, imię-i-materia'.
Ale również rozumiemy twierdzenie czcigodnego Sariputty tak: 'Przyjacielu Kotthita, świadomość nie jest stworzona przez samego siebie, ani też nie jest stworzona przez innego, ani też nie jest stworzona zarówno przez siebie jak i przez innego, ani nie powstała przypadkowo, nie będąc stworzona ani przez siebie ani przez innego. Ale raczej, z imieniem-i-materią jako warunek, świadomość'. Ale jak, przyjacielu Sariputto powinno się widzieć znaczenie tego twierdzenia?”
„Cóż, przyjacielu, podam ci przykład, gdyż pewni inteligentni ludzie tutaj, zrozumieją znaczenie twierdzenia za pomocą przykładu. Tak jak dwa snopki trzciny mogłyby stać opierając się o siebie, tak też z imieniem-i-materią jako warunek, świadomość, ze świadomością jako warunek, imię-i-materia, z imieniem-i-materią jako warunek, sześć baz, z sześcioma bazami jako warunek, kontakt, z kontaktem jako warunek, uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie, z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie, z utrzymywaniem jako warunek, istnienie, z istnieniem jako warunek, narodziny, z narodzinami jako warunek, starość i śmierć, żal, płacz, ból, smutek i rozpacz dochodzą do istnienia; takie jest powstanie tej całej masy cierpienia.
Jeżeli, przyjacielu, ktoś usunąłby jeden z tych dwóch snopków trzciny, drugi by upadł, a gdyby usunął drugi, pierwszy by upadł. Tak też, ze wstrzymaniem imienia-i-materii, wstrzymanie świadomości, ze wstrzymaniem świadomości, wstrzymanie imienia-i-materii. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii następuje wstrzymanie sześciorakiej bazy. Ze wstrzymaniem sześciorakiej bazy następuje wstrzymanie kontaktu. Ze wstrzymaniem kontaktu następuje wstrzymanie uczucia. Ze wstrzymaniem uczucia następuje wstrzymanie pragnienia. Ze wstrzymaniem pragnienia następuje wstrzymanie utrzymywania. Ze wstrzymaniem utrzymywania następuje wstrzymanie istnienia. Ze wstrzymaniem istnienia następuje wstrzymanie narodzin. Ze wstrzymaniem narodzin następuje wstrzymanie starości i śmierci (jak również) żalu i płaczu,bólu i smutku i rozpaczy; oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia.
„To cudowne, przyjacielu Sariputto! To wspaniałe, przyjacielu Sariputto! Jak dobrze zostało to przedstawione przez czcigodnego Sariputtę. Cieszymy się twierdzeniem czcigodnego Sariputty w oparciu o te trzydzieści sześć podstaw: Jeżeli przyjacielu, mnich uczy Dhammy w celu wyobcowania wobec starości-i-śmierci, dla ich zaniku i wstrzymania, może być mnichem który jest mówcą Dhammy.
Jeżeli mnich praktykuje w celu wyobcowania wobec starości-i-śmierci, dla ich zaniku i wstrzymania, może być mnichem który praktykuje zgodnie z Dhammą. Jeżeli mnich, przez wyobcowanie wobec starości i śmierci, przez ich zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie, jest nazywany mnichem, który zrealizował wygaszenie w tym życiu.
Jeżeli przyjacielu, mnich uczy Dhammy w celu wyobcowania wobec narodzin … istnienia … utrzymywania … pragnienia … uczucia … kontaktu … sześciorakiej bazy …. imienia-i-materii … świadomości … determinacji … Jeżeli przyjacielu, mnich uczy Dhammy w celu wyobcowania wobec ignorancji dla jej zaniku i wstrzymania, może być mnichem który jest mówcą Dhammy.
Jeżeli mnich praktykuje w celu wyobcowania wobec ignorancji, dla jej zaniku i wstrzymania, może być mnichem który praktykuje zgodnie z Dhammą. Jeżeli mnich, przez wyobcowanie, wobec ignorancji, przez jej zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie, jest nazywany mnichem, który zrealizował wygaszenie w tym życiu”.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.