To zostało powiedziane przez Zrealizowanego,
powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są trzy główne
rodzaje wiary. Jakie trzy? Jakiekolwiek są tu stworzenia, czy to
bezstope czy z dwoma stopami czy czterema stopami, materialne czy
niematerialne, postrzegające czy niepostrzegające czy
ani-postrzegające-ani-nie-postrzegające, z nich Tathagata jest
rozpoznawany jako nadrzędny, Arahat, W Pełni Przebudzony. Ci którzy mają
wiarę w Buddę, mają wiarę w nadrzędne, dla tych z wiarą w główne, rezultat
będzie nadrzędny.
Jakiekolwiek są tu rzeczy, czy to determinowane czy
niedeterminowane, z nich oderwanie jest uważane za nadrzędne, mianowicie
wyciszenie próżności, eliminacja głodu, usunięcie podpory, zniszczenie
kołowrotu odrodzin, wyczerpanie pragnienia, oderwanie, wstrzymanie,
wygaszenie. Ci którzy mają wiarę w Dhammę oderwania, mają wiarę w nadrzędne, i dla tych z wiarą w nadrzędne, rezultat będzie nadrzędny.
Jakiekolwiek społeczności czy grupy tu są, mnisi, te Zgromadzenie
uczniów Tathagaty jest uważane za nadrzędne, mianowicie, cztery pary osób,
osiem jednostek. Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego jest warte
podarunków, warte gościnności, warte ofiar, warte oddawania czci,
niezrównane pole zasługi dla świata. Ci którzy mają wiarę w
Zgromadzenie, mają wiarę w nadrzędne, i dla tych z wiarą w nadrzędne, rezultat
będzie nadrzędny. Takie, mnisi, są te trzy główne rodzaje wiary”. To jest
znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego
zostało powiedziane:
To jest nadrzędne dla tych z wiarą,
Dla tych co znają nadrzędną Dhammę:
Mając wiarę w Buddę jako nadrzędnego,
Godnego ofiar, najwyższego;
Mając wiarę w Dhammę jako nadrzędną,
Spokój oderwania, błogość;
Mając wiarę w Zgromadzenie jako nadrzędne,
Niezrównane pole zasług.
Rozprowadzając podarunki wśród nadrzędnych,
Nadrzędne są zasługi które narastają;
Nadrzędne ich życie i piękno,
Sława, reputacja, szczęście i siła.
Mądry ten kto daje nadrzędnym,
Skoncentrowany na głównej Dhammie,
Czy zostanie bogiem czy człowiekiem,
Cieszy się swym nadrzędnym osiągnięciem.
Itivuttaka 4. 90
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.