środa, 27 marca 2013

Świadomość


SN 12: 59

W Savatthi. Mnisi, kiedy człowiek trwa kontemplując gratyfikację w rzeczach które mogą pętać, jest zejście świadomości. Ze świadomością jako warunek, imię-i-materia, z imieniem-i-materią jako warunek, sześć baz, z sześcioma bazami jako warunek, kontakt, z kontaktem jako warunek, uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie, z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie, z utrzymywaniem jako warunek, istnienie, z istnieniem jako warunek, narodziny, z narodzinami jako warunek, starość i śmierć, żal, płacz, ból, smutek i rozpacz dochodzą do istnienia; takie jest powstanie tej całej masy cierpienia.

Załóżmy, mnisi, że jest wielkie drzewo, i wszystkie korzenie zapuszczone w dół, i w poziomie wysyłały by soki w górę. Wspomagane przez te soki, odżywiane przezeń, to wielkie drzewo stałoby przez długi czas. Tak też, kiedy człowiek trwa kontemplując gratyfikację w rzeczach które mogą pętać, jest zejście świadomości. Ze świadomością jako warunek, imię-i-materia, z imieniem-i-materią jako warunek, sześć baz, z sześcioma bazami jako warunek, kontakt, z kontaktem jako warunek, uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie, z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie, z utrzymywaniem jako warunek, istnienie, z istnieniem jako warunek, narodziny, z narodzinami jako warunek, starość i śmierć, żal, płacz, ból, smutek i rozpacz dochodzą do istnienia; takie jest powstanie tej całej masy cierpienia.

Mnisi, kiedy człowiek trwa kontemplując niebezpieczeństwo w rzeczach które mogą pętać, nie ma zejścia świadomości. Ze wstrzymaniem świadomości następuje wstrzymanie imienia-i-materii. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii następuje wstrzymanie sześciorakiej bazy. Ze wstrzymaniem sześciorakiej bazy następuje wstrzymanie kontaktu. Ze wstrzymaniem kontaktu następuje wstrzymanie uczucia. Ze wstrzymaniem uczucia następuje wstrzymanie pragnienia. Ze wstrzymaniem pragnienia następuje wstrzymanie utrzymywania. Ze wstrzymaniem utrzymywania następuje wstrzymanie istnienia. Ze wstrzymaniem istnienia następuje wstrzymanie narodzin. Ze wstrzymaniem narodzin następuje wstrzymanie starości i śmierci (jak również) żalu i płaczu,bólu i smutku i rozpaczy; oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia.

Załóżmy mnisi, że jest wielkie drzewo. Wtedy człowiek przyszedłby z łopatą i wiadrem. Uciąłby drzewo u podnóża, wykopałby korzenie i wyciągnął, nawet najmniejsze korzonki i włókna. Pociąłby drzewo na kawałki, rozszczepił na części, i zredukował je do drzazg. Wtedy wysuszyłby drzazgi na wietrze i słońcu, spalił je w ogniu i zebrał popioły. To uczyniwszy, puściłby je z silnym wiatrem czy z nurtem rwącej rzeki. W ten sposób wielkie drzewo byłoby ucięte u korzenia, uczynione jak palmowy pieniek, zniszczone, tak, że nie byłoby już dłużej podmiotem przyszłego powstania.

Tak też, misi, kiedy człowiek trwa kontemplując niebezpieczeństwo w rzeczach które mogą pętać, nie ma zejścia świadomości. Ze wstrzymaniem świadomości następuje wstrzymanie imienia-i-materii. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii następuje wstrzymanie sześciorakiej bazy. Ze wstrzymaniem sześciorakiej bazy następuje wstrzymanie kontaktu. Ze wstrzymaniem kontaktu następuje wstrzymanie uczucia. Ze wstrzymaniem uczucia następuje wstrzymanie pragnienia. Ze wstrzymaniem pragnienia następuje wstrzymanie utrzymywania. Ze wstrzymaniem utrzymywania następuje wstrzymanie istnienia. Ze wstrzymaniem istnienia następuje wstrzymanie narodzin. Ze wstrzymaniem narodzin następuje wstrzymanie starości i śmierci (jak również) żalu i płaczu,bólu i smutku i rozpaczy; oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.