Nie powinien zaniedbywać mądrości, powinien chronić prawdę, powinien
kultywować uwalanie się i powinien trenować dla spokoju. To jest
podsumowanie ekspozycji o sześciu elementach.
Mnichu, ta osoba
składa się z sześciu elementów. Tak zostało powiedziane. A odnośnie do
czego tak zostało powiedziane? Są elementy takie jak element ziemi,
element wody, element powietrza, element ognia, element przestrzeni i
element świadomości. To odnośnie do tego zostało powiedziane: "Mnichu ta
osoba składa się z sześciu elementów".
Mnichu, ta osoba składa
się z sześciu baz dla kontaktu. Tak zostało powiedziane. A odnośnie do
czego tak zostało powiedziane? Są bazy: baza kontaktu oka, baza kontaktu
ucha, baza kontaktu nosa, baza kontaktu języka, baza kontaktu ciała,
baza kontaktu umysłu. To odnośnie do tego zostało powiedziane: Mnichu,
ta osoba składa się z sześciu baz dla kontaktu.
Mnichu, ta
osoba składa się z osiemnastu rodzajów mentalnej eksploracji. Tak
zostało powiedziane. A odnośnie do czego tak zostało powiedziane? Widząc
materię okiem, eksploruje on materię produkującą radość, eksploruje on
materię produkującą smutek, eksploruje on materię produkującą równowagę.
Słysząc dźwięk uchem... Wąchając zapach nosem... Smakując smak
językiem... Dotykając obiekty dotyku ciałem...poznając idee umysłem
eksploruje on idee produkujące radość, eksploruje on idee produkujące
smutek, eksploruje on idee produkujące równowagę. To odnośnie do tego
zostało powiedziane: 'Mnichu ta osoba składa się z osiemnastu rodzajów
mentalnej eksploracji'.
Mnichu, ta osoba ma cztery podstawy.
Tak zostało powiedziane. A odnośnie do czego tak zostało powiedziane?
Jest podstawa mądrości, podstawa prawdy, podstawa uwolnienia i podstawa
spokoju. To odnośnie do tego zostało powiedziane: 'Mnichu ta osoba ma
cztery podstawy'.
Nie powinien zaniedbywać mądrości, powinien
chronić prawdę, powinien kultywować uwalnianie i powinien trenować dla
spokoju. Tak zostało powiedziane. A odnośnie do czego tak zostało
powiedziane?
Jak mnich nie zaniedbuje mądrości? Jest tych
sześć elementów: element ziemi, element wody, element ognia, element
powietrza, element przestrzeni i element świadomości.
Czym
jest element ziemi? Element ziemi może być zarówno wewnętrzny jak i
zewnętrzny. Czym jest wewnętrzny element ziemi? Cokolwiek wewnętrznego,
należącego do niego, co solidne, to jest włosy głowy, paznokcie, zęby,
skóra, mięso, ścięgna, kości, szpik kostny, nerki, serce, wątroba,
śledziona, płuca, zawartość żołądka lub cokolwiek innego co wewnętrzne,
co solidne, to jest nazywane wewnętrznym elementem ziemi. Teraz zarówno
wewnętrzny element ziemi jak i zewnętrzny element ziemi to po prostu
element ziemi. A powinien on być widziany tak: 'To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'. Kiedy widzi on to w ten sposób, zgodnie z tym
jakim to jest, z właściwą mądrością, staje się obojętny w stosunku do
elementu ziemi i czyni umysł beznamiętnym co do elementu ziemi.
Czym mnichu jest element wody? Element wody może być zarówno wewnętrzny
jak i zewnętrzny. Czym jest wewnętrzny element wody? Cokolwiek
wewnętrznego należącego do niego co z wodą, wodniste, to jest flegma,
ropa, krew, pot, tłuszcz łzy, ślina, mocz, lub cokolwiek co z wodą,
wodniste, to jest nazywane wewnętrznym elementem wody. Teraz zarówno
wewnętrzny element wody jak i zewnętrzny element wody to po prostu
element wody. A ten powinien być widziany zgodnie z tym jakim jest, z
właściwą mądrością tak:"To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja".
Kiedy widzi on to w ten sposób, zgodnie z tym jakim to jest, z właściwą
mądrością, staje się on obojętny w stosunku do elementu wody i czyni
umysł beznamiętnym co do elementu wody.
Czym mnichu jest
element ognia? Element ognia może być zarówno wewnętrzny jak i
zewnętrzny. Czym jest wewnętrzny element ognia? Cokolwiek wewnętrzne
należące do niego co ogniem, co ogniste, przez co jest ogrzewany,
spalany i przez co to co jest jedzone, pite, konsumowane i smakowane
staje się całkiem strawione, lub cokolwiek innego wewnętrznego
należącego do niego co ogniem, co ogniste, to nazywane jest wewnętrznym
elementem ognia. Teraz zarówno wewnętrzny element ognia jak i zewnętrzny
element ognia to po prostu element ognia. A ten powinien być widziany
zgodnie z tym jakim jest, z właściwą wiedzą tak: "To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja". Kiedy widzi on to w ten sposób, zgodnie z tym
jakim to jest z właściwą mądrością, staje się obojętny w stosunku do
elementu ognia i czyni umysł beznamiętnym co do elementu ognia.
Czym mnichu jest element powietrza? Element powietrza może być zarówno
wewnętrzny jak i zewnętrzny. Czym jest wewnętrzny element powietrza?
Cokolwiek wewnętrzne należące do niego co powietrzem, co wietrzne, to
jest wiatry idące do góry, wiatry idące do dołu, wiatry w żołądku,
wiatry w jelitach, wdech i wydech, lub cokolwiek innego co wewnętrzne,
należące do niego co powietrzem, co wietrzne, to nazywane jest
wewnętrznym elementem powietrza. Teraz zarówno wewnętrzny element
powietrza jak i zewnętrzny element powietrza to po prostu element
powietrza. A ten powinien być widziany zgodnie z tym jakim jest, z
właściwą mądrością tak: "To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja".
Kiedy widzi on to w ten sposób, zgodnie z tym jakim to jest, z właściwą
mądrością, staje się obojętny w stosunku do elementu powietrza i czyni
umysł beznamiętnym co do elementu powietrza.
Czym mnichu jest
element przestrzeni? Element przestrzeni może być zarówno wewnętrzny jak
i zewnętrzny. Czym jest wewnętrzny element przestrzeni? Cokolwiek
wewnętrzne należące do niego co przestrzenią, przestrzenne, to jest
dziury w uszach, nozdrza, wrota ust, ta aparatura przez którą to co jest
jedzone, pite, konsumowane i smakowane, staje się pochłaniane i
trzymane i przez którą jest wydalane tyłem, lub cokolwiek innego
wewnętrznego, należącego do niego co przestrzenią, co przestrzenne, to
nazywane jest wewnętrznym elementem przestrzeni. Teraz, zarówno
wewnętrzny element przestrzeni jak i zewnętrzny element przestrzeni to
po prostu element przestrzeni. A ten powinien być widziany zgodnie z tym
jakim jest, z właściwą mądrością tak: "To nie moje, tym nie jestem, to
nie moje ja". Kiedy widzi on to w ten sposób, zgodnie z tym jakim to
jest z właściwą mądrością, staje się obojętny w stosunku do elementu
przestrzeni i czyni umysł beznamiętnym co do elementu przestrzeni.
Wtedy zostaje tylko świadomość, oczyszczona i świetlista. Co poznaje
taką świadomością? Poznaje on (to) przyjemne, (to) bolesne (to)
neutralne. W zależności od kontaktu odczuwanego jako przyjemny powstaje
przyjemne uczucie, rozumie on: "Odczuwam przyjemne uczucie". Rozumie
on:"Z zanikiem tegoż kontaktu odczuwanego jako przyjemny, te uczucie mu
odpowiadające - przyjemne uczucie powstałe zależnie od tego kontaktu
odczuwanego jako przyjemny, zniknie i odejdzie. W zależności od kontaktu
odczuwanego jako bolesny, powstaje bolesne uczucie. Kiedy czuje bolesne
uczucie, rozumie:"Odczuwam bolesne uczucie". Rozumie on:"Z zanikiem
tegoż kontaktu odczuwanego jako bolesny - te uczucie mu odpowiadające -
bolesne uczucie powstałe w zależności od kontaktu odczuwanego jako
bolesny, zniknie i odejdzie". W zależności od kontaktu odczuwanego jako
neutralny, powstaje neutralne uczucie. Kiedy czuje neutralne uczucie,
rozumie: "Odczuwam neutralne uczucie". Rozumie on: "Z zanikiem tegoż
kontaktu odczuwanego jako neutralny odpowiadające mu uczucie - neutralne
uczucie powstałe zależnie od kontaktu odczuwanego jako neutralny,
zniknie i odejdzie". Mnichu, tak jak z kontaktu i tarcia dwóch patyków
generuje się ogień, z separacją i odłączeniem tych dwóch patyków
odpowiadający im ogień ginie i odchodzi, tak też w zależności od
kontaktu odczuwanego jako przyjemny... odczuwanego jako bolesny...
odczuwanego jako neutralny, odpowiadające mu uczucie... znika i
odchodzi.
Wtedy zostaje tylko równowaga, oczyszczona i
świetlista, plastyczna (kowalna), władcza i promienista. Przypuśćmy
mnichu, że zręczny złotnik lub jego pomocnik, przygotował palenisko,
rozgrzał je i ustawił na nim tygiel, wziął trochę złota i włożył je do
tygla. Od czasu do czasu dmuchałby na nie, od czasu do czasu skrapiałby
je wodą od czasu do czasu by je doglądał. To złoto stałoby się
oczyszczone, dobrze oczyszczone, całkowicie oczyszczone, nieskażone,
wolne od rys, kowalne, mocne i promieniste. Wtedy jakikolwiek rodzaj
ornamentu chciałby z niego zrobić, czy to złoty łańcuch, czy obrączki,
czy też naszyjnik, złoto nadawałoby się do tego. Tak też jest, kiedy
pozostaje tylko równowaga, oczyszczona i jasna, kowalna, mocna i
promienista.
Rozumie on tak:"Jeżeli skieruję tą równowagę tak
oczyszczoną i promienistą na bazę nieskończonej przestrzeni i zgodnie z
tym rozwinę mój umysł, wtedy ta moja równowaga, wspomagana tą bazą
uchwyciwszy się jej, pozostanie tak przez długi czas. Jeżeli skieruję tą
równowagę tak oczyszczoną i promienistą na bazę nieskończonej
świadomości ... na bazę nicości ... na bazę
ani-percepcji-ani-nie-percepcji i zgodnie z tym rozwinę mój umysł, wtedy
ta moja równowaga, wspomagana tą bazą, uchwyciwszy się jej, pozostanie
tak przez długi czas".
Rozumie on tak:"Jeżeli skieruję tą
równowagę tak oczyszczoną i świetlistą na bazę nieskończonej przestrzeni
i rozwinę mój umysł zgodnie z tym, to byłoby to determinowane. Jeżeli
skieruję tą równowagę tak oczyszczoną i świetlistą na bazę nieskończonej
świadomości ... na bazę nicości ... na bazę
ani-percepcji-ani-nie-percepcji i rozwinął mój umysł zgodnie z tym, to
byłoby to determinowane". Nie determinuje on żadnego warunku ani nie
generuje żadnej wolicjonalnej tendencji w stronę istnienia czy
nie-istnienia. Gdy nie determinuje żadnego warunku, ani nie generuje
żadnej wolicjonalnej tendencji co do istnienia czy nie-istnienia, nie
trzyma się niczego w tym świecie. Nie trzymając się, nie jest
zaniepokojony. Będąc niezaniepokojonym osobiście osiąga wygaszenie.
Rozumie on tak:"Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba
było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia".
Jeżeli czuje przyjemne uczucie, rozumie: "To jest nietrwałe, nie ma
trzymania się tego, nie ma rozmiłowania się w nim". Jeżeli czuje bolesne
uczucie, rozumie: "To jest nietrwałe, nie ma trzymania się tego, nie ma
rozmiłowania się w nim". Jeżeli czuje neutralne uczucie, rozumie: "To
jest nietrwałe, nie ma trzymania się tego, nie ma rozmiłowania się w
nim".
Jeżeli czuje przyjemne uczucie odczuwa je obojętnie,
jeżeli odczuwa uczucie kończące z ciałem, rozumie: "Odczuwam uczucie
kończące z ciałem". Kiedy czuje uczucie kończące z życiem, rozumie:
"Odczuwam uczucie kończące z życiem".
Rozumie on: "Po rozpadzie
ciała, z zakończeniem życia, wszystko co odczuwane, nie będące obiektem
rozmiłowania, stanie się całkowicie wygaszone". Mnichu, tak jak lampa
oliwna płonie zależnie od oliwy i knota, kiedy oliwa i knot się
wyczerpią, już więcej nie płonie, jest wygaszona z braku paliwa, tak też
kiedy czuje on uczucie kończące z ciałem...uczucie kończące z życiem,
rozumie on:"Czuję uczucie kończące z życiem". Rozumie on:"Po rozpadzie
ciała z zakończeniem życia, wszystko to co odczuwane nie będące obiektem
rozmiłowania stanie się całkiem wygaszone".
Dlatego mnichu
posiadający (tą mądrość) posiada doskonałą podstawę mądrości. Bo to,
mnichu, jest doskonała szlachetna mądrość, mianowicie wiedza o
zniszczeniu cierpienia.
Jego wyzwolenie, będąc opartym na
prawdzie jest niezachwiane. Bo to jest fałszywe, mnichu, co ma naturę
zwodniczą i to jest prawdziwe co ma naturę niezawodną - wygaszenie.
Dlatego mnichu posiadając (tą prawdę) posiada doskonałą podstawę prawdy.
Bo to mnichu jest doskonała szlachetna prawda, mianowicie wygaszenie, o
niezwodniczej naturze.
Dawniej, gdy był ignorantem, posiadał i
rozwinął przywiązania, teraz je porzucił, uciął je u korzeni, skończył z
nimi, tak, że nie są one dłużej przedmiotem przyszłego pojawienia się.
Dlatego mnichu, posiadając to uwolnienie, posiada doskonałą podstawę
uwolnienia. Bo to mnichu jest doskonałe szlachetne uwolnienie,
mianowicie uwolnienie się od wszystkich przywiązań.
Dawniej,
kiedy był ignorantem, doświadczał żądzy, pragnienia i pożądania, teraz
je porzucił, uciął je u korzeni, skończył z nimi, tak że nie są one
dłużej przedmiotem przyszłego pojawienia się. Dawniej kiedy był
ignorantem, doświadczał gniewu, złośliwości i nienawiści, teraz je
porzucił, uciął je u korzeni, skończył z nimi tak, że nie są dłużej
przedmiotem przyszłego pojawienia się. Dawniej, kiedy był ignorantem,
doświadczał ignorancji i złudzenia, teraz je porzucił, uciął je u
korzeni, skończył z nimi tak, że nie są już dłużej przedmiotem
przyszłego pojawienia się. Dlatego mnichu posiadający ten spokój,
posiada doskonałą podstawę spokoju. Bo to mnichu jest doskonały
szlachetny spokój, mianowicie pacyfikacja pożądania, nienawiści i
złudzenia.
Tak właśnie w odniesieniu do tego zostało
powiedziane: 'Powinien nie zaniedbywać mądrości, powinien chronić prawdę,
powinien kultywować uwalnianie, powinien trenować dla pokoju'.
M 140
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.