środa, 13 marca 2013

Rąbek Szaty


To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, nawet jeżeli mnich mógłby trzymać się za rąbek mojej szaty i podążać za mną blisko, krok w krok, jeżeli jest chciwy zmysłowych przyjemności, silnie namiętny, nieżyczliwy o zdeprawowanych myślach, nieuważny, niepojmujący, nieskoncentrowany, o wędrującym umyśle i niekontrolowanych zmysłach, jest daleko ode mnie i ja jestem daleko od niego. Z jakiego powodu? Ten mnich nie widzi Dhammy. Nie widząc Dhammy, nie widzi mnie. Mnisi, nawet jeżeli mnich mógłby mieszkać oddalony o sto mil, jeżeli nie jest chciwy zmysłowych przyjemności, nie jest silnie namiętny, jest życzliwy, nie o zdeprawowanych myślach, z ustanowioną uważnością, jasno pojmujący, skoncentrowany, o zjednoczonym umyśle i kontrolowanych zmysłach, jest blisko mnie i ja jestem blisko niego. Z jakiego powodu? Ten mnich widzi Dhammę. Widząc Dhammę, widzi mnie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Choć blisko podążając z tyłu,
Pełen pragnień i urazy,
Zobacz jak daleko jest -
Pożądliwy od niepożądliwego,
Niewygaszony od wygaszonego,
Chciwy od wolnego od chciwości.

Ale mądra osoba z bezpośrednią wiedzą
W pełni zrozumiała Dhammę,
Stając się bez pragnień, spokojna
Jak ciche niewzruszone jezioro.

Spójrz jak blisko jest -
Ten bez pragnień do drugiego bez pragnień,
Wygaszony do wygaszonego,
Wolny od chciwości do wolnego od chciwości.

Itivuttaka 4. 92

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.