Wtedy, wieczorem, czcigodny Bhumija
wyszedł z odosobnienia i podszedł do czcigodnego Sariputty.
Wymienił pozdrowienia z czcigodnym Sariputtą i kiedy kurtuazyjna i
grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i rzekł
do niego: „Przyjacielu Sariputto, pewni pustelnicy i bramini
utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy sam, pewni
pustelnicy i bramini utrzymują, że przyjemność i ból są
tworzone przez innego, pewni pustelnicy i bramini utrzymują, że
przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam, jak i są
tworzone przez innego, pewni pustelnicy i bramini utrzymują, że
przyjemność i ból powstają przypadkowo, nie będąc tworzone ani
przez siebie samego ani przez innego. I teraz, przyjacielu Sariputto,
co mówi o tym Zrealizowany? Czego naucza? Co powinniśmy
odpowiedzieć, żeby przedstawić to tak jak było to powiedziane
przez Zrealizowanego, bez błędnego reprezentowania go tym co
sprzeczne z faktami? I jak powinniśmy wyjaśniać zgodnie z Dhammą,
by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę naszego twierdzenia?”
„Przyjacielu, Zrealizowany powiedział, że przyjemność i ból
są powstałe współzależnie. Zależnie od czego? Zależnie od
kontaktu. Jeżeli powie się tak, przedstawi się to tak jak było
powiedziane przez Zrealizowanego, bez błędnego reprezentowania go
tym co sprzeczne z faktami. I tak powinieneś wyjaśniać zgodnie z
Dhammą, by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę twojego
twierdzenia.
I tak, przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam jak i są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo, jest to determinowane przez kontakt. Zatem przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam, jak i są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu”.
I tak, przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam jak i są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo, jest to determinowane przez kontakt. Zatem przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam, jak i są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu”.
Czcigodny Ananda usłyszał tą
konwersację pomiędzy czcigodnym Sariputtą i czcigodnym Bhumiją.
Wtedy podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku
i zdał sprawę Zrealizowanemu z całej konwersacji pomiędzy
czcigodnym Sariputtą i czcigodnym Bhumiją.
Dobrze, dobrze, Anando! Każdy
odpowiadający właściwie, odpowiedziałby tak jak odpowiedział
Sariputta. Powiedziałem, Anando, że przyjemność i ból są
powstałe współzależnie. Zależnie od czego? Zależnie od
kontaktu. Jeżeli powie się tak, przedstawi się to tak jak było
powiedziane przeze mnie, bez błędnego reprezentowania mnie tym co
sprzeczne z faktami. I tak powinno się wyjaśniać zgodnie z Dhammą,
by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę swego twierdzenia.
I tak, Anando, w przypadku tych
pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból
człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również
w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że
przyjemność i ból są tworzone przez innego, jest to determinowane
przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów
którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno
sam jak i są tworzone przez innego, jest to determinowane przez
kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy
utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo, jest
to determinowane przez kontakt. Zatem Anando, w przypadku tych
pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból
są tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników
i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są
tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów
którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno
sam, jak i są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników
i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są
tworzone przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by
doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu.
Anando, kiedy jest ciało, z powodu
cielesnej intencji, przyjemność i ból powstają wewnętrznie;
kiedy jest mowa, z powodu werbalnej intencji, przyjemność i ból
powstają wewnętrznie; kiedy jest umysł, z powodu mentalnej
intencji, przyjemność i ból powstają wewnętrznie – z
ignorancją, jako warunkiem.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy cielesną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
cielesną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy cielesną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą cielesną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy werbalną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
werbalną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy werbalną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą werbalną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy mentalną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
mentalną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy mentalną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą mentalną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Ignorancja jest wpisana we wszystkie te
stany. Ale z zanikiem i wstrzymaniem ignorancji, nie istnieje to
ciało determinowane przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; ta mowa determinowana przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie; ten umysł determinowany przez przyjemność
i ból powstałe wewnętrznie. To pole nie istnieje, ta strona nie
istnieje, ta baza nie istnieje, ta fundacja nie istnieje,
determinowane przez którą, przyjemność i ból powstają
wewnętrznie.
SN 12: 25
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.