poniedziałek, 18 marca 2013

Percepcja nietrwałości


W Savatthi. Mnisi, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak oracz, jesienią, orałby wielkim pługiem niszcząc wszelkie chwasty, tak też kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak wycinacz sitowia wyciąłby sitowie, chwycił za górę, potrząsnął w tą i tamtą stronę, i poobracał dookoła, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak gdy gałąź z owocami mango została ucięta, i wszystkie owoce mango przywiązane do tej gałęzi odpadają razem z nią, tak też kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak krokwie w domu o spadzistym dachu wiodą do szczytu dachu, skłaniają się do szczytu dachu, i schodzą na szczycie dachu, i szczyt dachu jest deklarowany ich najważniejszym elementem, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak wśród zapachowych korzeni, czarny irys jest deklarowany jako najlepszy, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak wśród zapachowych rdzeni drzewa czerwony sandałowiec jest deklarowany jako najlepszy, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak wśród zapachowych kwiatów, jaśmin jest deklarowany jako najlepszy, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak wszyscy niskiej rangi książęta są wasalami obracającego kołem monarchy, i obracający kołem monarcha jest deklarowany jako najlepszy z nich, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak promieniowanie wszystkich gwiazd nie znaczy więcej niż szesnasta część promieniowania księżyca, i promieniowanie księżyca jest deklarowane jako główne wśród nich, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

Mnisi, tak jak jesienią, kiedy niebo jest czyste i bezchmurne, i słońce, wchodzie na niebo rozprasza wszelkie ciemności w przestrzeni, gdy tak świeci i promieniuje, tak też kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

A jak, mnisi, percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, że eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”? „Taka jest materia, takie jej powstanie, takie przemijanie; takie jest uczucie, takie jego powstanie, takie przemijanie, taka jest percepcja, takie jej powstanie, takie przemijanie; taka są determinacje, takie ich powstanie, takie przemijanie; taka jest świadomość, takie jej powstanie, takie przemijanie”: oto jak percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, że eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.

SN 22: 102

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.