Po porzuceniu tych pięciu przeszkód, niedoskonałości umysłu które
osłabiają zrozumienie, trwa kontemplując ciało jako ciało, pilny, w
pełni przytomny i uważny, porzuciwszy pożądliwość i światowy smutek.
Trwa kontemplując uczucie jako uczucie ... umysł jako umysł ... Trwa
kontemplując idee jako idee, pilny, w pełni przytomny i uważny,
porzuciwszy pożądliwość i światowy smutek.
Aggivessana, tak
jak treser słoni ugruntowuje duży filar w ziemi i przywiązuje doń za
kark leśnego słonia aby powściągnąć jego leśne nawyki, powściągnąć jego
leśne wspomnienia i intencje, powściągnąć jego strapienie, powściągnąć
jego zmęczenie i gorączkę spowodowaną opuszczeniem lasu i skłonić go do
cieszenia się miastem, wyrabiając u niego nawyki sympatyczne ludzkim
istotom, tak też te cztery podstawy uważności przywiązują umysł
szlachetnego ucznia, ażeby powściągnąć jego nawyki bazujące na świeckim
życiu, by powściągnąć jego wspomnienia i intencje bazujące na świeckim
życiu, aby powściągnąć jego zmęczenie i gorączkę bazującą na świeckim
życiu, aby mógł osiągnąć prawdziwą drogę i zrealizować wygaszenie.
Wtedy Tathagata dyscyplinuje go dalej: 'Chodź mnichu, trwaj
kontemplując ciało jako ciało, ale nie myśl myśli połączonych z ciałem;
trwaj kontemplując uczucia jako uczucia, ale nie myśl myśli połączonych z
uczuciami; trwaj kontemplując umysł jako umysł, ale nie myśl myśli
połączonych z umysłem; trwaj kontemplując idee jako idee, ale nie myśl
myśli połączonych z ideami.
Z uspokojeniem myślenia i
rozważania mnich wkracza i trwa w drugiej jhanie z pewnością siebie i z
zjednoczonym umysłem, bez myślenia i rozważania, z błogością i
przyjemnością zrodzonymi z koncentracji. Z odejściem błogości, trwając w
równowadze, uważny i w pełni rozważny, ciągle odczuwając przyjemność
cielesną, mnich wkracza i trwa w trzeciej jhanie, na temat której
szlachetni powiadają: "Ten ma przyjemne przebywanie, kto zrównoważony i
uważny”. Po zaniechaniu przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości
i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, charakteryzującej się
ani-bólem-ani-przyjemnością, i z oczyszczoną uważnością dzięki
równowadze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.