„Aggivessana, jak to możliwe, by Książę Jayasena żyjący pośród
zmysłowych przyjemności, cieszący się zmysłowymi przyjemnościami, będący
trawionym przez myśli o zmysłowych przyjemnościach, będący konsumowanym
przez gorączkę zmysłowych przyjemności, ukierunkowany na poszukiwanie
zmysłowych przyjemności, mógł poznać, czy zobaczyć czy zrealizować to co
może być osiągnięte przez wyrzeczenie, zobaczone przez wyrzeczenie,
zrealizowane przez wyrzeczenie? To niemożliwe.
Załóżmy
Aggivesana, że są dwa słonie, konie, czy woły, które zostały dobrze
opanowane i dobrze zdyscyplinowane, i dwa słonie, konie, czy woły, które
są nieopanowane i niezdyscyplinowane. Jak myślisz Aggivessana? Czy te
dwa słonie, konie, czy woły które zostały dobrze opanowane, dobrze
zdyscyplinowane, uzyskały zachowanie opanowanych czy osiągnęły stopień
opanowanych?” „Tak, czcigodny panie”. „Ale te dwa słonie, konie, czy
woły które nie zostały dobrze opanowane, dobrze zdyscyplinowane, czy
uzyskały zachowanie opanowanych czy osiągnęły stopień opanowanych, tak
jak te dwa pierwsze słonie, konie czy woły, będące dobrze opanowane?”
„Nie, czcigodny panie”. „Tak też Aggivessana, nie jest możliwe, by
Książę Jayasena żyjący pośród zmysłowych przyjemności, cieszący się
zmysłowymi przyjemnościami, będący trawionym przez myśli o zmysłowych
przyjemnościach, będący konsumowany przez gorączkę zmysłowych
przyjemności, ukierunkowany na poszukiwanie zmysłowych przyjemności,
mógł poznać, czy zobaczyć czy zrealizować to, co może być osiągnięte
przez wyrzeczenie, zobaczone przez wyrzeczenie, zrealizowane przez
wyrzeczenie.
Załóżmy Aggivessana, że jest góra niedaleko
wioski, czy miasta i dwóch przyjaciół opuściłoby wioskę czy miasto i
zbliżyłoby się do góry, ręka w rękę. Po jej osiągnięciu, jeden
przyjaciel pozostałby poniżej u podnurza góry, podczas gdy drugi
wspiąłby się na szczyt. Wtedy przyjaciel który pozostał poniżej u
podnurza góry, powiedziałby do przyjaciela stojącego na szycie:
'Przyjacielu, co widzisz stojąc na szczycie góry?' I drugi
odpowiedziałby mu: 'Stojąc na szczycie góry, przyjacielu, widzę śliczne
parki, śliczne gaje, śliczne łąki, śliczne stawy'. Wtedy ten pierwszy
przyjaciel powiedziałby: 'Jest niemożliwe, przyjacielu, nie może się
zdarzyć, że podczas gdy stoisz na szczycie góry, widzisz śliczne parki,
śliczne gaje, śliczne łąki, śliczne stawy'. Wtedy ten drugi przyjaciel,
zszedłby na dół do podnurza góry, wziąłby swego przyjaciela za ramię i
zachęcił do wspięcia się na szczyt góry. Po daniu mu paru chwil na
zaczerpnięcie oddechu, spytałby go: 'Przyjacielu, stojąc na szczycie
góry, co widzisz?' I jego przyjaciel odpowiedziałby mu: 'Stojąc na
szczycie góry, przyjacielu, widzę śliczne parki, śliczne gaje, śliczne
łąki, śliczne stawy'. Wtedy ten drugi powiedziałby: 'Przyjacielu,
właśnie chwilę wcześniej słyszeliśmy jak mówisz: 'Jest niemożliwe,
przyjacielu, nie może się zdarzyć, że podczas gdy stoisz na szczycie
góry, widzisz śliczne parki, śliczne gaje, śliczne łąki, śliczne stawy'.
Ale teraz słyszymy jak mówisz: 'Stojąc na szczycie góry, przyjacielu,
widzę śliczne parki, śliczne gaje, śliczne łąki, śliczne stawy'. Wtedy
ten pierwszy przyjaciel odpowiedziałby mu: 'Ponieważ byłem blokowany
przez tą wysoką górę, przyjacielu, nie widziałem tego co było do
zobaczenia'.
Tak też Aggivessana, książę Jayasena jest
blokowany, powstrzymywany, zatrzymywany, otoczony przez jeszcze większą
masę niż to – masę ignorancji. Dlatego nie jest możliwe by Książę
Jayasena żyjący pośród zmysłowych przyjemności, cieszący się zmysłowymi
przyjemnościami, będący trawionym przez myśli o zmysłowych
przyjemnościach, będący konsumowany przez gorączkę zmysłowych
przyjemności, ukierunkowany na poszukiwanie zmysłowych przyjemności,
mógł poznać, czy zobaczyć czy zrealizować to co może być osiągnięte
przez wyrzeczenie, zobaczone przez wyrzeczenie, zrealizowane przez
wyrzeczenie.
M 125
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.