A jak dochodzi do porażki trwającego w świętym życiu? Tu Anando,
Tathagata pojawia się na świecie, Zrealizowany, Całkowicie Przebudzony,
obdarzony jasną wizją, moralny w prowadzeniu się, wzniosły, znawca
światów, nieporównywalny lider ludzi do ujarzmienia, nauczyciel bogów i
ludzi, przebudzony, zrealizowany. Udaje się on w odosobnione miejsce, do
lasu, korzenia drzewa, skały, górskiej jaskini, terenu cmentarnego,
leśnej samotni, otwartej przestrzeni, stogu siana. Kiedy trwa tak w
odosobnieniu, mnisi i świeccy z miasta odwiedzają go. Kiedy tak się
dzieje, nie idzie on błędną drogą, nie pożąda, nie poddaje się
pragnieniu, nie wraca do obfitości. Ale jego uczeń naśladuje go, udaje
się na odosobnienie. Gdy tak trwa w odosobnieniu, mnisi i świeccy z
miasta i wioski odwiedzają go. Kiedy tak się dzieje, idzie on błędną
drogą, pożąda, poddaje się pragnieniu i wraca do obfitości. Ten trwający
w świętym życiu, Anando, jest określany jako przegrany porażką
trwającego w świętym życiu. Został obalony przez złe, niekorzystne
stany, przynoszące skalania, powodujące kontynuację istnienia,
prowadzące do żałości, owocujące bólem i generujące przyszłe narodziny,
starość i śmierć. Tak Anando dochodzi do porażki trwającego w świętym
życiu. I tu Anando, porażka tego kto trwa w czystymświętym życiu ma
bardziej bolesny rezultat, bardziej gorzki rezultat, niż porażka
nauczyciela lub porażka ucznia i prowadzi nawet do piekła.
M 122
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.