Mnisi, są trzy charakterystyki głupca, atrybuty głupca. Jakie
trzy? Tu głupiec jest tym który myśli złe myśli, mówi złe słowa i czyni
złe działania. Gdyby głupiec nie był taki, jak mądry człowiek poznałby
go w ten sposób: „Ta osoba jest głupcem, nieprawdziwym człowiekiem”? Ale
ponieważ głupiec jest tym który myśli złe myśli, mówi złe słowa i czyni
złe działania, mądry człowiek wie o nim w ten sposób: „Ta osoba jest
głupcem, nieprawdziwym człowiekiem”.
Głupiec odczuwa ból i
smutek tutaj i teraz na trzy sposoby. Jeżeli głupiec siedzi w
zgromadzeniu, czy idzie ulicą czy skwerem i ludzie dyskutują pewne
stosowne i mające znaczenie sprawy, wtedy jeżeli głupiec jest tym, który
zabija żywe istoty, zabiera to co niedane, błędnie prowadzi się co do
zmysłowych przyjemności i zadowala winem, likierami i środkami
oszałamiającymi, które są podstawą zaniedbania, myśli on: „Ci ludzie
dyskutują pewne stosowne i mające znaczenie sprawy, te rzeczy są do
znalezienia u mnie i jestem widziany jako angażujący się w te rzeczy”.
To jest pierwszy rodzaj bólu i smutku który głupiec odczuwa tutaj i
teraz.
I znów, kiedy winny bandyta jest złapany, głupiec widzi
wiele rodzajów tortur stosowanych na nim przez króli: po wychłostaniu
go biczami, pobiciu laskami, pobiciu pałkami, odcinają mu ręce, odcinają
mu stopy, odcinają mu ręce i stopy, odcinają mu uszy, odcinają mu nos,
odcinają mu uszy i nos, stosują na nim 'naczynie na kaszę',
'wypolerowana muszlę', 'usta Rahu', 'ognisty gniew', 'płonące ręce',
'źdźbła trawy'. 'ubranie z kory', 'antylopę', 'mięsne haki', 'monety',
'kręcącą się szpilę', 'toczący się materac' i chlapią go wrzącym olejem i
rzucają go psom na pożarcie, lub nabijają żywcem na pal i odcinają
głowę mieczem. Wtedy głupiec myśli w ten sposób: „Z uwagi na takie złe
działania kiedy winny bandyta jest złapany, królowie stosują na nim
wiele rodzajów tortur: po wychłostaniu go biczami, pobiciu laskami,
pobiciu pałkami, odcinają mu ręce, odcinają mu stopy, odcinają mu ręce i
stopy, odcinają mu uszy, odcinają mu nos, odcinają mu uszy i nos,
stosują na nim 'naczynie na kaszę', 'wypolerowana muszlę', 'usta Rahu',
'ognisty gniew', 'płonące ręce', 'źdźbła trawy'. 'ubranie z kory',
'antylopę', 'mięsne haki', 'monety', 'kręcącą się szpilę', 'toczący się
materac' i chlapią go wrzącym olejem i rzucają go psom na pożarcie, lub
nabijają żywcem na pal i odcinają głowę mieczem. Te rzeczy są do
odnalezienia u mnie i jestem widziany jako angażujący się w te rzeczy”.
To jest drugi rodzaj bólu i smutku który głupiec odczuwa tutaj i teraz.
I znów, kiedy głupiec siedzi na swym krześle czy łóżku, czy odpoczywa
na ziemi, wtedy złe działania które wykonał w przeszłości – jego
cielesne, werbalne i mentalne błędne zachowania – przykrywają go,
rozchodzą się po nim i obejmują go. Tak jak cień wielkiej góry wieczorem
przykrywa, rozchodzi się i obejmuje ziemię, tak też kiedy głupiec
siedzi na swym krześle czy łóżku, czy odpoczywa na ziemi, wtedy złe
działania które wykonał w przeszłości – jego cielesne, werbalne i
mentalne błędne zachowania – przykrywają go, rozchodzą się po nim i
obejmują go. Wtedy głupiec myśli: „Nie robiłem tego co dobre, nie
robiłem tego co korzystne, nie uczyniłem sobie schronienia od niepokoju.
Robiłem to co złe, robiłem to co okrutne, robiłem to co niegodziwe.
Kiedy umrę, pójdę do destynacji tych którzy nie robili tego co dobre,
nie robili tego co korzystne, którzy nie uczynili sobie schronienia od
niepokoju. Robili to co złe, robili to co okrutne, robili to co
niegodziwe". Żali się, smuci i lamentuje, płacze bijąc się w piersi i
staje się zaniepokojony. To są trzy rodzaje bólu i smutku które głupiec
odczuwa tutaj i teraz.
Głupiec który zaangażował się w błędne
zachowanie ciałem, mową i umysłem, po rozpadzie ciała, po śmierci,
pojawia się ponownie w stanie deprywacji, w nieszczęśliwej destynacji,
nawet w piekle.
Piekło
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.