Jeżeli oko w sobie jest sprawne, ale zewnętrzne formy nie wchodzą w
zasięg i nie ma odpowiedniego (świadomego) zaangażowania, to nie będzie
manifestacji odpowiedniej klasy świadomości. Jeżeli oko w sobie jest
sprawne i zewnętrzne formy wchodzą w zasięg, ale nie ma odpowiedniego
(świadomego) zaangażowania, to nie będzie manifestacji odpowiedniej
klasy świadomości. Ale dzięki faktowi, że oko w sobie jest sprawne i
zewnętrzne formy wchodzą w zasięg i jest odpowiednie (świadome)
zaangażowanie, to jest i manifestacja odpowiedniej klasy świadomości.
Jakakolwiek materialna forma, tak doszła do bycia, jest włączona w
agregat materialnej formy objęty utrzymywaniem. Jakiekolwiek uczucie tak
doszłe do bycia, jest włączone w agregat uczucia objęty utrzymywaniem
Jakakolwiek percepcja tak doszła do bycia, jest włączona w agregat
percepcji objęty utrzymywaniem. Jakiekolwiek determinacje tak doszłe do
bycia, są włączone w agregat determinacji objęty utrzymywaniem.
Jakakolwiek świadomość tak doszła do bycia, jest włączona w agregat
świadomości objęty utrzymywaniem. Rozumie on tak:
„To jak się wydaje
jest, jak dochodzi do zawarcia, zgromadzenia, skomasowania w te pięć
agregatów objętych utrzymywaniem. I teraz to zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: „Kto widzi współzależne powstawanie, widzi Dhammę. Kto
widzi Dhammę, widzi współzależne powstawanie”. I te pięć agregatów
objętych utrzymywaniem jest powstałych współzależnie. Chęć co do nich,
akceptacja czy aprobata tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem
jest powstaniem cierpienia. Usunięcie chęci i pożądania, porzucenie
chęci i pożądania tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem jest
wstrzymaniem cierpienia. W tym miejscu przyjaciele, również wiele
zostało zrobione przez mnicha.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.