sobota, 9 marca 2013

Sariputta o współzależnym powstawniu

Jeżeli oko w sobie jest sprawne, ale zewnętrzne formy nie wchodzą w zasięg i nie ma odpowiedniego (świadomego) zaangażowania, to nie będzie manifestacji odpowiedniej klasy świadomości. Jeżeli oko w sobie jest sprawne i zewnętrzne formy wchodzą w zasięg, ale nie ma odpowiedniego (świadomego) zaangażowania, to nie będzie manifestacji odpowiedniej klasy świadomości. Ale dzięki faktowi, że oko w sobie jest sprawne i zewnętrzne formy wchodzą w zasięg i jest odpowiednie (świadome) zaangażowanie, to jest i manifestacja odpowiedniej klasy świadomości.

Jakakolwiek materialna forma, tak doszła do bycia, jest włączona w agregat materialnej formy objęty utrzymywaniem. Jakiekolwiek uczucie tak doszłe do bycia, jest włączone w agregat uczucia objęty utrzymywaniem Jakakolwiek percepcja tak doszła do bycia, jest włączona w agregat percepcji objęty utrzymywaniem. Jakiekolwiek determinacje tak doszłe do bycia, są włączone w agregat determinacji objęty utrzymywaniem. Jakakolwiek świadomość tak doszła do bycia, jest włączona w agregat świadomości objęty utrzymywaniem. Rozumie on tak:

„To jak się wydaje jest, jak dochodzi do zawarcia, zgromadzenia, skomasowania w te pięć agregatów objętych utrzymywaniem. I teraz to zostało powiedziane przez Zrealizowanego: „Kto widzi współzależne powstawanie, widzi Dhammę. Kto widzi Dhammę, widzi współzależne powstawanie”. I te pięć agregatów objętych utrzymywaniem jest powstałych współzależnie. Chęć co do nich, akceptacja czy aprobata tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem jest powstaniem cierpienia. Usunięcie chęci i pożądania, porzucenie chęci i pożądania tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem jest wstrzymaniem cierpienia. W tym miejscu przyjaciele, również wiele zostało zrobione przez mnicha.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.