A czym jest element ziemi? Element ziemi może być zarówno
wewnętrzny jak i zewnętrzny. Czym jest wewnętrzny element ziemi?
Cokolwiek wewnętrznego, należącego do niego, co solidne, to jest włosy
głowy, paznokcie, zęby, skóra, mięso, ścięgna, kości, szpik kostny,
nerki, serce, wątroba, śledziona, płuca, zawartość żołądka lub cokolwiek
innego co wewnętrzne, co solidne, to jest nazywane wewnętrznym
elementem ziemi. Teraz zarówno wewnętrzny element ziemi jak i zewnętrzny
element ziemi to po prostu element ziemi. I powinien on być widziany
tak: "To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja". Kiedy widzi on to w
ten sposób, zgodnie z tym jakim to jest, z właściwą mądrością, staje się
obojętny co do elementu ziemi i czyni umysł beznamiętnym co do elementu
ziemi.
Zdarza się, że element wody jest zakłócony i wtedy zewnętrzny element ziemi zanika.
Kiedy nawet ten zewnętrzny element ziemi, wielkim jakim on jest, jest
opisywany jako nietrwały, jako podmiot zniszczenia, jako podmiot zaniku,
jako podmiot zmiany; cóż zatem te ciało wspierane przez pragnienie i
trwające tylko chwilę? Nie może być (uważane) jako „ja” czy „moje” czy
„jestem”.
Zatem (po zobaczeniu tego elementu takim jakim w
rzeczywistości jest) jeżeli inni źle traktują, krytykują, przeklinają,
straszą mnicha, rozumie on tak: „Te bolesne uczucie zrodzone z
ucho-kontaktu powstało u mnie. To jest zależne, nie niezależne. Zależne
od czego? Zależne od kontaktu”. Wtedy widzi on, że ten kontakt jest
nietrwały, że to uczucie jest nietrwałe, że ta percepcja jest nietrwała,
że te determinacje są nietrwałe i że ta świadomość jest nietrwała. I
jego umysł, który już uczynił element (utworzony z agregatu materialnej
formy) swym obiektywnym wspomaganiem, wkracza w te (nowe obiektywne
wspomaganie teraz kontemplowane) i uzyskuje przekonanie, stałość i
zdecydowanie.
Jeżeli inni atakują tego mnicha niechcianym,
niepożądanym i niemiłym kontaktem pięści, grud ziemi, kijów, czy noży,
rozumie on tak: „Te ciało jest rzeczą taką, że kontakt z pięśćmi,
grudami ziemi, kijami czy nożami ma na nim miejsce. Ale to zostało
powiedziane przez Zrealizowanego w rozprawie z Przykładem o Pile: 'Nawet
jeżeli bandyci dwuręczną piłą brutalnie będą odkrajali mu członek od
członka, ten kto dopuści do swego serca nienawiść z tego powodu, nie
będzie tym który podąża za moją nauką'. Zatem niemalejąca energia
powinna być wzbudzona u mnie i nieprzerwana uważność ustanowiona, moje
ciało powinno być spokojne i nierozemocjonowane, mój umysł powinien być
skoncentrowany i zjednoczony. I teraz niech kontakt z pięśćmi, grudami
ziemi, kijami i nożami ma miejsce na tym ciele, gdyż to właśnie tak
przesłanie Buddy jest wcielane w życie”.
Jeżeli gdy tak
wspominając Buddę, Dhammę i Zgromadzenie, równowaga nie zostaje
ustanowiona u niego z korzystnym jako jej wspomaganiem, wtedy pobudza
się i przynagla tak: „To moja strata, to nie zysk dla mnie, to źle dla
mnie, nie jest to dla mnie dobre, że gdy w ten sposób wspominam Buddę,
Dhammę i Zgromadzenie równowaga nie zostaje ustanowiona u mnie, z
korzystnym jako jej wspomaganiem”. Tak jak synowa widząc swego teścia
czuje się przynaglona (by go zadowolić) tak też jeżeli u mnicha
równowaga nie zostaje ustanowiona z korzystnym jako jej wspomaganie,
wtedy pobudza się on i przynagla.
Ale jeżeli u mnicha tak
wspominającego Buddę, Dhammę i Zgromadzenie równowaga zostaje
ustanowiona z korzystnym jako jej wspomaganiem, wtedy jest on
zadowolony. I w tym miejscu, przyjaciele, wiele zostało zrobione przez
mnicha.
M 28
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.