Mnisi, ukażę wam jak (nauczanie) Dhammy jest podobne do tratwy, będącej
dla celu przedostania się na drugi brzeg, nie dla uchwycenia się jej (na
stałe). Słuchajcie i uważajcie dobrze na to co powiem". „Tak jest,
czcigodny panie” odpowiedzieli mnisi. Zrealizowany rzekł to:
„Mnisi,
załóżmy, że podróżujący człowiek napotka na swej drodze wielki obszar
wodny, którego bliski brzeg jest niebezpieczny i budzący lęk a którego
odległy brzeg jest bezpieczny i wolny od lęku ale nie ma tam promu ani
mostu prowadzącego na drugi brzeg. Wtedy ten człowiek myśli sobie: 'Jest
tutaj ten wielki obszar wodny, którego bliski brzeg jest niebezpieczny i
budzący lęk a którego odległy brzeg jest bezpieczny i wolny od lęku ale
nie ma tu promu ani mostu prowadzącego na drugi brzeg; a gdybym tak
zebrał trawę, patyki, gałęzie, i liście i powiązał je razem w tratwę i
przy jej pomocy, czyniąc wysiłek rękami i nogami dostałbym się na drugi
brzeg'. I wtedy ten człowiek zebrał trawę, patyki, gałęzie, i liście i
powiązał je razem w tratwę i przy jej pomocy, czyniąc wysiłek rękami i
nogami dostałby się na drugi brzeg a po przeprawieniu się na drugi brzeg
mógłby sobie pomyśleć:
'Ta tratwa była mi bardzo pomocna, dzięki niej
czyniąc wysiłek rękami i nogami przedostałem się na drugi brzeg, gdybym
tak udał się tam gdzie pragnę zabierając tratwę ze sobą na mojej głowie
lub na moich ramionach?' I teraz mnisi jak myślicie czy czyniąc tak
człowiek ten robi to co powinno się robić z tratwą?” „Nie czcigodny
panie”. „Czyniąc co, ten człowiek uczyniłby to co powinno być uczynione z
tratwą?
Tu mnisi ten człowiek po przedostaniu się na drugi brzeg,
mógłby sobie pomyśleć tak: 'Ta tratwa była mi bardzo pomocna, dzięki
niej czyniąc wysiłek rękami i nogami przedostałem się na drugi brzeg,
gdybym tak udał się tam gdzie pragnę pozostawiając ją na suchym lądzie
lub puszczając ją z nurtem?' To mnisi przez uczynienie tego ten człowiek
uczyniłby to co powinno się uczynić z tratwą. I tak ukazałem wam jak
(nauczanie) Dhammy przypomina tratwę, będącą dla celu przedostania się
na drugi brzeg, nie dla celu uchwycenia się jej.
Mnisi, kiedy
znacie przykład z tratwą to nawet etyczne rzeczy powinny być przez was
porzucone, jakże bardziej więc to co nieetyczne.
M 22
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.