Mnisi, zmysłowe przyjemności są nietrwałe, puste, fałszywe,
zwodzące, są iluzoryczne, gaworzeniem głupców. Zmysłowe przyjemności
tutaj i teraz i zmysłowe przyjemności w życiach co nadejdą – wszystkie
jednako są królestwem Mary, domeną Mary, przynętą Mary, terenem
łowieckim Mary. Z ich powodu powstają te złe niekorzystne mentalne stany
jak pożądliwość, zła wola i zarozumiałość, i tworzą one przeszkodę dla
szlachetnego ucznia w treningu.
Niewzruszone
Wobec
tego, mnisi, szlachetny uczeń rozważa tak: „Zmysłowe przyjemności są
nietrwałe, puste, fałszywe, zwodzące, są iluzoryczne, gaworzeniem
głupców. Zmysłowe przyjemności tutaj i teraz i zmysłowe przyjemności w
życiach co nadejdą – wszystkie jednako są królestwem Mary, domeną Mary,
przynętą Mary, terenem łowieckim Mary. Z ich powodu powstają te złe
niekorzystne mentalne stany jak pożądliwość, zła wola i zarozumiałość, i
tworzą one przeszkodę dla szlachetnego ucznia w treningu. Przypuśćmy,
że będę przebywał z umysłem obfitym, wzniosłym, przekroczywszy świat i
uczynię stałą rezolucję umysłem. Kiedy tak zrobię, nie będzie już dłużej
u mnie złych niekorzystnych mentalnych stanów, takich jak pożądliwość,
zła wola i zarozumiałość, i z ich porzuceniem mój umysł będzie
nieograniczony, niezmierzalny i dobrze rozwinięty”. Kiedy praktykuje w
ten sposób i często tak przebywa, jego umysł uzyskuje zaufanie do tej
bazy. A kiedy jest tam pełne zaufanie, osiąga on niewzruszone teraz,
albo jeszcze decyduje się na (doskonalenie) zrozumienia. Po rozpadzie
ciała, po śmierci, jest możliwe, że jego wiodąca (do odrodzin)
świadomość może przejść na niewzruszone. To mnisi jest deklarowane jako
pierwsza droga do niewzruszonego.
I znów, mnisi, szlachetny
uczeń rozważa tak: „Zmysłowe przyjemności tutaj i teraz i zmysłowe
przyjemności w życiach co nadejdą, zmysłowe percepcje tutaj i teraz i
zmysłowe percepcje w życiach co nadejdą; jakakolwiek materialna forma
(tu jest), wszelka materialna forma jest czterema wielkimi elementami i
materialną forma wyprowadzoną z czterech wielkich elementów”. Kiedy
praktykuje w ten sposób i często tak przebywa, jego umysł uzyskuje
zaufanie do tej bazy. A kiedy jest tam pełne zaufanie, osiąga on
niewzruszone teraz, albo jeszcze decyduje się na (doskonalenie)
zrozumienia. Po rozpadzie ciała, po śmierci, jest możliwe, że jego
wiodąca (do odrodzin) świadomość może przejść na niewzruszone. To mnisi
jest deklarowane jako druga droga do niewzruszonego.
I znów,
mnisi, szlachetny uczeń rozważa tak: „Zmysłowe przyjemności tutaj i
teraz i zmysłowe przyjemności w życiach co nadejdą, zmysłowe percepcje
tutaj i teraz i zmysłowe percepcje w życiach co nadejdą, materialne
formy tutaj i teraz i materialne formy w życiach co nadejdą, percepcje
materialnych form tutaj i teraz i percepcje materialnych form w życiach
co nadejdą - wszystkie są nietrwałe. Co jest nietrwałe nie jest godne
rozmiłowania się w tym, nie jest godne witania, nie jest godne trzymania
się tego”. Kiedy praktykuje w ten sposób i często tak przebywa, jego
umysł uzyskuje zaufanie do tej bazy. A kiedy jest tam pełne zaufanie,
osiąga on niewzruszone teraz, albo jeszcze decyduje się na
(doskonalenie) zrozumienia. Po rozpadzie ciała, po śmierci, jest
możliwe, że jego wiodąca (do odrodzin) świadomość może przejść na
niewzruszone. To mnisi jest deklarowane jako trzecia droga do
niewzruszonego.
Baza Nicości
I znów, mnisi, szlachetny
uczeń rozważa tak: „Zmysłowe przyjemności tutaj i teraz i zmysłowe
przyjemności w życiach co nadejdą, zmysłowe percepcje tutaj i teraz i
zmysłowe percepcje w życiach co nadejdą, materialne formy tutaj i teraz i
materialne formy w życiach co nadejdą, percepcje materialnych form
tutaj i teraz i percepcje materialnych form w życiach co nadejdą i
percepcje niewzruszonego – wszystkie są percepcjami. Tam gdzie te
percepcje znikają bez pozostałości, to jest spokojne, to jest
wysublimowane, mianowicie baza nicości”. Kiedy praktykuje w ten sposób i
często tak przebywa, jego umysł uzyskuje zaufanie do tej bazy. A kiedy
jest tam pełne zaufanie, osiąga on bazę nicości teraz, albo jeszcze
decyduje się na (doskonalenie) zrozumienia. Po rozpadzie ciała, po
śmierci, jest możliwe, że jego wiodąca (do odrodzin) świadomość może
przejść na bazę nicości. To mnisi jest deklarowane jako pierwsza droga
do bazy nicości.
I znów, mnisi, szlachetny uczeń po udaniu się
do lasu czy do korzenia drzewa czy pustej chatki, rozważa tak: „To jest
puste od ja i od tego co należy do ja”. Kiedy praktykuje w ten sposób i
często tak przebywa, jego umysł uzyskuje zaufanie do tej bazy. A kiedy
jest tam pełne zaufanie, osiąga on bazę nicości teraz, albo jeszcze
decyduje się na (doskonalenie) zrozumienia. Po rozpadzie ciała, po
śmierci, jest możliwe, że jego wiodąca (do odrodzin) świadomość może
przejść na bazę nicości. To mnisi jest deklarowane jako druga droga do
bazy nicości.
I znów, mnisi, szlachetny uczeń rozważa tak:
„Nie jestem niczym należącym do nikogo nigdzie, ani nie ma niczego
należącego do mnie w nikim nigdzie”. Kiedy praktykuje w ten sposób i
często tak przebywa, jego umysł uzyskuje zaufanie do tej bazy. A kiedy
jest tam pełne zaufanie, osiąga on bazę nicości teraz, albo jeszcze
decyduje się na (doskonalenie) zrozumienia. Po rozpadzie ciała, po
śmierci, jest możliwe, że jego wiodąca (do odrodzin) świadomość może
przejść na bazę nicości. To mnisi jest deklarowane jako trzecia droga do
bazy nicości.
Baza ani-percepcji-ani-nie-percepcji
I
znów, mnisi, szlachetny uczeń rozważa tak: „Zmysłowe przyjemności tutaj i
teraz i zmysłowe przyjemności w życiach co nadejdą, zmysłowe percepcje
tutaj i teraz i zmysłowe percepcje w życiach co nadejdą, materialne
formy tutaj i teraz i materialne formy w życiach co nadejdą, percepcje
materialnych form tutaj i teraz i percepcje materialnych form w życiach
co nadejdą, percepcje niewzruszonego i percepcje bazy nicości –
wszystkie są percepcjami. Tam gdzie te percepcje znikają bez
pozostałości, to jest spokojne, to jest wysublimowane, mianowicie baza
ani-percepcji-ani-nie-percepcji". Kiedy praktykuje w ten sposób i często
tak przebywa, jego umysł uzyskuje zaufanie do tej bazy. A kiedy jest
tam pełne zaufanie, osiąga on bazę ani-percepcji-ani-nie-percepcji
teraz, albo jeszcze decyduje się na (doskonalenie) zrozumienia. Po
rozpadzie ciała, po śmierci, jest możliwe, że jego wiodąca (do odrodzin)
świadomość może przejść na bazę ani-percepcji-ani-nie-percepcji. To
mnisi jest deklarowane jako droga do bazy
ani-percepcji-ani-nie-percepcji.
M 106
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.