Kiedy człowiek posiada dziesięć rzeczy, opisuję go jako spełnionego w
korzystnym, doskonałego w tym co korzystne, tego kto osiągnął nadrzędne
osiągnięcie, niezwyciężonego ascetę. (Ale przede wszystkim) powiadam,
musi być zrozumiane to: "Oto są te niekorzystne nawyki" i "Niekorzystne
nawyki powstają z tego" i "Niekorzystne nawyki znikają bez pozostałości
tutaj", a także: "Praktykujący w ten sposób jest praktykującym drogę do
wstrzymania niekorzystnych nawyków".
I powiadam, że musi być
zrozumiane to: "Oto są te korzystne nawyki i korzystne nawyki powstają z
tego" i "Korzystne nawyki znikają bez pozostałości tutaj", a także:
"Praktykujący w ten sposób jest praktykującym drogę do wstrzymania
korzystnych nawyków". I powiadam, że musi być zrozumiane to; "Oto są te
niekorzystne intencje" i "Niekorzystne intencje powstają z tego" i
"Niekorzystne intencje znikają bez pozostałości tutaj", a także:
"Praktykujący w ten sposób jest praktykującym drogę do wstrzymania
niekorzystnych intencji". I powiadam, musi być zrozumiane to: "Oto są te
korzystne intencje i korzystne intencje powstają z tego" i "Korzystne
intencje znikają bez pozostałości tutaj", a także: "Praktykujący w ten
sposób jest praktykującym drogę do wstrzymania korzystnych intencji".
Jakie są niekorzystne nawyki? To niekorzystne działania cielesne,
niekorzystne działania werbalne i zły sposób utrzymania. To nazywa się
niekorzystnymi nawykami. A z czego powstają te niekorzystne nawyki? Ich
powstanie jest określone: powinno się powiedzieć, że powstają w umyśle.
Jakim umyśle? Choć umysł jest wieloraki, różnorodny i o różnych
aspektach, jest umysł skażony przez pożądanie, nienawiść i złudzenie.
Niekorzystne nawyki powstają z tego. A gdzie niekorzystne nawyki znikają
bez pozostałości? Ich wstrzymanie jest określone: tu mnich rezygnuje z
cielesnego błędnego prowadzenia się i rozwija dobre cielesne
prowadzenie, rezygnuje z werbalnego błędnego prowadzenia się i rozwija
dobre werbalne prowadzenie, rezygnuje z mentalnego błędnego prowadzenia
się i rozwija dobre mentalne prowadzenie, rezygnuje z błędnego sposobu
utrzymania i zdobywa środki utrzymania w sposób właściwy. A jak
praktykując, praktykuje drogę do wstrzymania niekorzystnych nawyków? Tu
mnich pobudza gorliwość dla nie powstania niepowstałych niekorzystnych
stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój umysł i zmaga się.
Pobudza on gorliwość dla zaniechania powstałych niekorzystnych stanów i
czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój umysł i zmaga się. Pobudza
on wysiłek dla kontynuacji, nie-zaniknięcia, wzmocnienia się, wzrostu i
wypełnienia przez rozwój powstałych korzystnych stanów i czyni wysiłek,
wzbudza energię, wysila swój umysł i zmaga się. Tak praktykując,
praktykuje drogę do wstrzymania niekorzystnych nawyków.
A czym
są korzystne nawyki? To korzystne cielesne działania, korzystne
werbalne działania i oczyszczenie sposobu utrzymania. To nazywa się
korzystnymi nawykami. A skąd pochodzą te korzystne nawyki? Ich
pochodzenie jest określone: powinno się powiedzieć, że powstają w
umyśle. Jakim umyśle? Choć umysł jest wieloraki, różnorodny i o różnych
aspektach, jest umysł nieskażony pożądaniem, nienawiścią czy złudzeniem.
Korzystne nawyki powstają z tego. A gdzie te korzystne nawyki znikają
bez pozostałości? Ich wstrzymanie jest określone: tu mnich jest
cnotliwym, ale nie identyfikuje się ze swą moralnością i rozumie takim
jakim rzeczywiście jest to wyzwolenie umysłu i wyzwolenie przez
zrozumienie gdzie te korzystne nawyki znikają bez pozostałości. A jak
praktykując, praktykuje drogę do wstrzymania korzystnych nawyków? Tu
mnich pobudza gorliwość dla nie powstania niepowstałych niekorzystnych
stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój umysł i zmaga się.
Pobudza on gorliwość dla zaniechania powstałych niekorzystnych stanów i
czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój umysł i zmaga się. Pobudza
on wysiłek dla kontynuacji, nie-zaniknięcia, wzmocnienia się, wzrostu i
wypełnienia przez rozwój powstałych korzystnych stanów i czyni wysiłek,
wzbudza energię, wysila swój umysł i zmaga się. Tak praktykując,
praktykuje drogę do wstrzymania korzystnych nawyków.
Czym są
niekorzystne intencje? To intencje zmysłowego pożądania, intencja złej
woli i intencja okrucieństwa. To nazywa się niekorzystnymi intencjami. A
skąd pochodzą te niekorzystne intencje? Ich powstanie jest określone:
powinno się powiedzieć, że powstają z percepcji. Jakiej percepcji? Choć
percepcja jest wieloraka, różnorodna i o różnych aspektach, jest
percepcja zmysłowego pożądania, percepcja złej woli i percepcja
okrucieństwa. Niekorzystne intencje powstają z tego. A gdzie te
niekorzystne intencje znikają bez pozostałości? Ich wstrzymanie jest
określone: tu całkiem odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od
niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, z
myśleniem i rozważaniem z błogością i przyjemnością zrodzonymi z
odosobnienia. To tu niekorzystne intencje znikają bez pozostałości. A
jak praktykując, praktykuje drogę do wstrzymania niekorzystnych
intencji? Tu mnich pobudza gorliwość dla nie powstania niepowstałych
niekorzystnych stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój
umysł i zmaga się. Pobudza on gorliwość dla zaniechania powstałych
niekorzystnych stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój
umysł i zmaga się. Pobudza on wysiłek dla kontynuacji, nie-zaniknięcia,
wzmocnienia się, wzrostu i wypełnienia przez rozwój powstałych
korzystnych stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój umysł i
zmaga się. Tak praktykując, praktykuje drogę do wstrzymania
niekorzystnych intencji.
A jakie są korzystne intencje? To
intencja wyrzeczenia, intencja nie-złej woli i intencja
nie-okrucieństwa. To nazywa się korzystnymi intencjami. A skąd pochodzą
te korzystne intencje? Ich powstanie jest określone, powinno się
powiedzieć, że powstają z percepcji. Jakiej percepcji? Choć percepcja
jest wieloraka, różnorodna i o różnych aspektach, jest percepcja
wyrzeczenia, percepcja nie-złej woli i percepcja nie-okrucieństwa.
Korzystne intencje powstają z tego. A gdzie te korzystne intencje
znikają bez pozostałości? Ich wstrzymanie jest określone: tu z zanikiem
myślenia i rozważania, mnich wkracza i trwa w drugiej jhanie,
charakteryzującej się pewnością siebie i zjednoczeniem umysłu bez
myślenia i rozważania z błogością i przyjemnością zrodzonymi z
koncentracji. To tu te korzystne intencje znikają bez pozostałości. A
jak praktykując, praktykuje drogę do wstrzymania korzystnych intencji?
Tu mnich pobudza gorliwość dla nie powstania niepowstałych
niekorzystnych stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój
umysł i zmaga się. Pobudza on gorliwość dla zaniechania powstałych
niekorzystnych stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój
umysł i zmaga się. Pobudza on wysiłek dla kontynuacji, nie-zaniknięcia,
wzmocnienia się, wzrostu i wypełnienia przez rozwój powstałych
korzystnych stanów i czyni wysiłek, wzbudza energię, wysila swój umysł i
zmaga się. Tak praktykując, praktykuje drogę do wstrzymania korzystnych
intencji.
I teraz, stolarzu, kiedy człowiek posiada te
dziesięć rzeczy, opisuję go jako spełnionego w tym co korzystne,
doskonałego w tym co korzystne, jako tego co osiągnął nadrzędne
osiągnięcie, niezwyciężonego ascetę. Tu mnich ma właściwy pogląd tego co
poza treningiem, ma właściwą intencję tego co poza treningiem, ma
właściwą mowę tego co poza treningiem, ma właściwe działanie tego co
poza treningiem, ma właściwe utrzymanie tego co poza treningiem,
właściwy wysiłek tego co poza treningiem, właściwą uważność tego co poza
treningiem i właściwą koncentrację tego co poza treningiem, właściwą
wiedzę tego co poza treningiem i właściwe wyzwolenie tego co poza
treningiem. Kiedy człowiek posiada te dziesięć rzeczy, opisuję go jako
spełnionego w tym co korzystne, doskonałego w tym co korzystne, jako
tego co osiągnął nadrzędne osiągnięcie, niezwyciężonego ascetę".
M 78
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.