Mnisi, są dwa rodzaje poglądów: Pogląd o istnieniu i pogląd o nie-istnieniu.
Każdy pustelnik i bramin który przyjął pogląd o istnieniu jest w
opozycji do poglądu o nie-istnieniu. Każdy pustelniki bramin który
polega na poglądzie o nie-istnieniu jest w opozycji do poglądu o
istnieniu.
Wszyscy pustelnicy i bramini, którzy nie rozumieją
takimi jakimi są, powstanie i zanik, gratyfikacja i niebezpieczeństwo i
ucieczka w przypadku tych dwóch poglądów, są opanowani przez pożądanie,
opanowani przez nienawiść, opanowani przez złudzenie, opanowani przez
pragnienie, opanowani przez utrzymywanie, bez wglądu, zaangażowani w
faworyzowanie i oponowanie, rozmiłowujący się w dialektyce, nie są
wyzwoleni z narodzin, starości i śmierci, żalu i płaczu, bólu, smutku i
rozpaczy, powiadam, że nie są wolni od cierpienia.
Wszyscy
pustelnicy i bramini, którzy rozumieją takimi jakimi są, powstanie i
zanik i gratyfikacja i niebezpieczeństwo i ucieczka w przypadku tych
dwóch poglądów, są bez pożądania, bez nienawiści, bez złudzenia, bez
pragnienia, bez utrzymywania, z wglądem, nie zaangażowani w
faworyzowanie i oponowanie, nie rozmiłowujący się w dialektyce, są
wyzwoleni ze starości i śmierci, żalu i płaczu, bólu smutku i rozpaczy,
powiadam, że są wolni od cierpienia.
Mnisi, są cztery rodzaje
utrzymywania: utrzymywanie zmysłowych przyjemności, utrzymywanie
błędnych poglądów, utrzymywanie obrządków i rytuałów i utrzymywanie
wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini
oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania,
to jednak nie opisują wszystkich rodzajów utrzymywania. Opisują pełne
poznanie utrzymywania zmysłowych przyjemności bez opisania utrzymywania
(błędnych) poglądów, utrzymywania obrządków i rytuałów, czy utrzymywania
wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie
rozumieją tych trzech przypadków utrzymywania, takimi jakimi one
rzeczywiście są. W konsekwencji, podczas gdy ci dobrzy pustelnicy i
bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach
utrzymywania, opisują oni (tylko) pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych
przyjemności, bez opisania utrzymywania poglądów, utrzymywania
obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja".
Podczas gdy
pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o
wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni pełną wiedzę o
utrzymywaniu zmysłowych przyjemności i utrzymywaniu poglądów, bez
opisania utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja".
Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją tych
dwóch przypadków utrzymywania, takimi jakimi one rzeczywiście są. W
konsekwencji, podczas gdy ci dobrzy pustelnicy i bramini oznajmiają iż
głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni
(tylko) pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, i
utrzymywaniu poglądów, bez utrzymywania obrządków i rytuałów i
utrzymywania wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i
bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach
utrzymywania, opisują oni pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych
przyjemności, utrzymywaniu poglądów i utrzymywaniu obrządków i rytuałów
bez opisania utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy
pustelnicy i bramini nie rozumieją jednego przypadku utrzymywania.
Opisują oni pełne zrozumienie utrzymywania zmysłowych przyjemności i
utrzymywaniu poglądów i utrzymywania obrządków i rytuałów bez opisania
utrzymywanie wiary w "ja".
Mnisi, w takiej Dhammie i
Dyscyplinie jak te, jest oczywiste, że zaufanie do Mistrza nie zostało
właściwie skierowane, jest oczywiste, że zaufanie do Dhammy nie zostało
właściwie skierowane i jest oczywiste że doskonalenie moralności nie
zostało właściwie skierowane, i że uczucia bliskości do tych co dzielą
tą Dhammę nie zostały właściwie skierowane. Dlaczego tak jest? Dzieje
się tak gdy Dhamma i Dyscyplina są źle przedstawione, źle głoszone,
prowadzą do nikąd, nie wytwarzają spokoju i są głoszone przez tego kto
nie jest w pełni oświecony.
Mnisi, podczas gdy Tathagata
oznajmia iż ogłasza pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania,
opisuje on pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, o
utrzymywaniu (błędnych) poglądów, o utrzymywaniu obrządków i rytuałów i o
utrzymywaniu wiary w"ja".
Mnisi, w takiej Dhammie i
Dyscyplinie jak ta, jest oczywiste, że zaufanie do Mistrza jest słusznie
skierowane, że zaufanie do Dhammy jest słusznie skierowane, że
doskonalenie moralności jest słusznie skierowane, i że uczucia bliskości
do tych co dzielą tą Dhammę zostały słusznie skierowane. Dlaczego tak
jest? Dzieje się tak gdy Dhamma i Dyscyplina są dobrze przedstawione,
dobrze ogłoszone, prowadzą poza, wytwarzają spokój i głoszone są przez
tego kto jest w pełni oświecony.
A teraz te cztery rodzaje
utrzymywania mają pragnienie za swoje źródło, pragnienie za swój powód,
są zrodzone z pragnienia i wytwarzane przez pragnienie. Co pragnienie ma
za swoje źródło...? Pragnienie ma za swoje źródło uczucie ... jest
wytwarzane przez uczucie. Co uczucie ma za swoje źródło...? Uczucie ma
za swoje źródło kontakt. Uczucie jest wytworzone przez kontakt. Co
kontakt ma za swoje źródło...? Kontakt ma za swoje źródło sześcioraką
bazę ....jest wytworzony przez sześcioraką bazę. Co sześcioraka baza ma
za swoje źródło...? Sześcioraka baza ma za swoje źródło
imię-i-materię...jest wytworzona przez imię-i-materię. Co imię-i-materia
ma za swoje źródło? Imię-i-materia ma za swoje źródło ..wytwarzana jest
przez świadomość. Co świadomość ma za swoje źródło? Świadomość ma za
swoje źródło...wytwarzana jest przez determinacje. Co determinacje mają
za swoje źródło? Determinacje mają ignorancję za swoje źródło,
ignorancję za swoją podstawę, zrodzone są z ignorancji i wytwarzane są
przez ignorancję.
Mnisi, jak tylko ta ignorancja jest
zaniechana i prawdziwa wiedza powstaje u mnicha, to z zanikiem
ignorancji i powstaniem wiedzy nie utrzymuje już dłużej zmysłowych
przyjemności (jako zasilania dla) utrzymywania, czy (błędnych) poglądów
(jako zasilania dla) utrzymywania, czy obrządków i rytuałów (jako
zasilania dla) utrzymywania, czy wiary w "ja" ( jako zasilania dla)
utrzymywania. Kiedy mnich nie utrzymuje, jest bez lęku, kiedy nie ma
lęku, osobiście staje się wygaszony. Rozumie on: "Narodziny wyczerpane,
święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy
więcej już tego stanu istnienia". Oto co powiedział Zrealizowany. Mnisi
byli zadowoleni i ucieszeni jego słowami.
M 11
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.