"Kiedy umysł mnicha jest wyzwolony w ten sposób, mistrzu Gotama, gdzie
pojawia się on ponownie (po śmierci)?" "Vaccha, (zwrot) 'pojawia się
ponownie' nie ma tu zastosowania". "Zatem, mistrzu Gotama, nie pojawia
się on ponownie?" "Vaccha, (zwrot) 'nie pojawia się ponownie' nie ma tu
zastosowania". "Zatem mistrzu Gotama, zarówno się pojawia ponownie jak i
nie pojawia się ponownie?" "Vaccha, (zwrot) 'zarówno się pojawia
ponownie jak i nie pojawia się ponownie' nie ma tu zastosowania".
"Zatem, mistrzu Gotama, ani się pojawia ponownie ani nie pojawia
ponownie?" Vaccha, (zwrot) 'ani się pojawia ponownie ani nie pojawia
ponownie' nie ma tu zastosowania".
"Mistrz Gotama po
otrzymaniu każdego z tych pytań odpowiada, że nie ma ono zastosowania.
Tu mistrzu Gotama, popadłem w niewiedzę i pomieszanie i ta ilość
zaufania jaką darzyłem mistrza Gotamę z uwagi ma poprzednie rozmowy,
zupełnie zniknęła".
"Dość twojej niewiedzy i twojego
pomieszania, Vaccha. Ta Dhamma jest głęboka, trudna do zobaczenia i
trudna do odkrycia. To najspokojniejszy i nadrzędny cel ze wszystkich,
nieosiągalny przez samo rozumowanie, subtelny, dla doświadczenia przez
ludzi mądrych. Poznanie jej jest trudne dla ciebie, mającego inne
poglądy, inny wybór, inne preferencje, gdy twój trening jest inny, gdy
twój nauczyciel doktryny jest inny. Dlatego w odpowiedzi zadam ci
pytanie. Odpowiedz jak uważasz.
Jak ci się wydaje, Vaccha, załóżmy. że
przed tobą paliłby się ogień, czy wiedziałbyś: 'Ogień pali się przede
mną?'" "Tak, czcigodny panie". "Vaccha, gdyby ktoś spytał cię tak: 'Od
czego ten płonący ogień zależy?'" "Tak zapytany, mistrzu Gotama
odpowiem: 'Ten ogień palący się przede mną, płonie zależnie od trawy i
patyków'". "Gdyby ogień palący się przed tobą wygasł, czy wiedziałbyś
tak: 'Ogień palący się przede mną wygasł?'" "Tak, czcigodny panie".
"Gdyby ktoś spytał cię; 'W jakim kierunku wygasły ogień się udał, na
wschód, zachód, północ, czy południe?' Tak zapytany jaką dałbyś
odpowiedź?" "To nie ma zastosowania, mistrzu Gotama. Ogień pali się
zależnie od trawy i patyków jako opału, gdy opał się kończy i nie ma
dalszego podtrzymania przez opał, jest on bez opału, uznawany za
wygaszony".
"Tak też, Vaccha, przy opisywaniu Tathagaty,
materialna forma przez którą Tathagata mógłby być opisany, została
zaniechana przez Tathagatę, ucięta u korzenia, potraktowana jak palmowy
pieniek, usunięty tak, że nie jest już dłużej podmiotem przyszłego
pojawienia się. Vaccha, Tathagata jest uwolniony od rozpoznania jako
materialna forma, jest on głęboki, niezmierzony, niezgłębiony, jak
ocean. (Zwrot) 'pojawia się ponownie' nie ma zastosowania, (zwrot) 'nie
pojawia się ponowienie' nie ma zastosowania, (zwrot) 'zarówno się
pojawia ponownie jak i nie pojawia się ponownie', nie ma zastosowania,
(zwrot) 'ani się pojawia ponownie ani nie pojawia się ponownie' nie ma
zastosowania. Przy opisywaniu Tathagaty, uczucie... percepcja
...determinacje... świadomość przez którą Tathagata mógłby być opisany,
została zaniechana przez Tathagatę, ucięta u korzenia, potraktowana jak
palmowy pieniek, usunięty tak, że nie jest już dłużej podmiotem
przyszłego pojawienia się. Vaccha, Tathagata jest uwolniony od
rozpoznania jako świadomość, jest on głęboki, niezmierzony,
niezgłębiony, jak ocean". (Zwrot) 'pojawia się ponownie' nie ma
zastosowania, (zwrot) 'nie pojawia się ponowienie' nie ma zastosowania,
(zwrot) 'zarówno się pojawia ponownie jak i nie pojawia się ponownie',
nie ma zastosowania, (zwrot) 'ani się pojawia ponownie ani nie pojawia
się ponownie' nie ma zastosowania".
M 72
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.