niedziela, 10 marca 2013

Dighanakha


Wtedy wędrowiec Dighanakha udał się do Zrealizowanego i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, stanął z boku i rzekł: "Mistrzu Gotama, moja teoria i pogląd jest taki: 'Nie mam w niczym upodobania'". "Ten twój pogląd Aggivessano: 'Nie mam w niczym upodobania', w nim także nie masz upodobania?" "Nawet gdybym miał upodobanie do tego mojego poglądu, wciąż byłoby to samo".

"Cóż, Aggivessano, jest wielu na świecie co powiadają: 'To byłoby to samo, to byłoby to samo', którzy jednak nie zaniechali tego poglądu i chwytają się jakiegoś innego poglądu, i jest paru na świecie co powiadają: 'To byłoby to samo, to byłoby to samo', którzy zaniechali ten pogląd i nie chwytają się jakiegoś innego.

Niektórzy pustelnicy i bramini utrzymują taką teorię i pogląd: 'Wszystko mi się podoba'. Niektórzy pustelnicy i bramini utrzymują teorię i pogląd: 'Nie mam w niczym upodobania'. Niektórzy pustelnicy i bramini utrzymują teorię i pogląd: 'W pewnych rzeczach nie mam upodobania a pewne mi się podobają'. Pustelnicy i bramini z pośród tych których teoria i pogląd jest: 'Wszystko mi się podoba' mają pogląd zbliżony do pożądania, do niewoli, do rozmiłowania, do akceptacji, do utrzymywania, pustelnicy i bramini z pośród tych których teoria i pogląd jest: 'Nie mam w niczym upodobania', mają pogląd zbliżony do nie-pożądania, do nie-niewoli, do nie-rozmiłowania, do nie-akceptowania, do nie-utrzymywania.

Kiedy to zostało powiedziane, wędrowiec Dighanakha zauważył: "Mistrz Gotama rekomenduje mój punkt widzenia". "Aggivessanna, pustelnicy i bramini z pośród których teoria i pogląd jest: 'W pewnych rzeczach nie mam upodobania a pewne rzeczy mi się podobają', mają taki pogląd, że to co jest w nim z upodobania jest blisko pożądania, niewoli, rozmiłowania, akceptacji, utrzymywania, a to w czym nie mają upodobania, jest blisko nie-pożądania, nie-niewoli, nie-rozmiłowania, nie-akceptacji, nie-utrzymywania.

Mądry człowiek z pośród tych pustelników i braminów, których teoria i pogląd jest: 'Wszystko mi się podoba' rozważa tak: 'Jeżeli będę się uparcie trzymał mojego założenia: 'Wszystko mi się podoba', że tylko to jest prawdą a wszystko inne błędne, wtedy wejdę w kolizję z tymi dwoma innymi, zarówno z pustelnikiem czy braminem, którego teoria i pogląd jest; 'Nie mam w niczym upodobania' i z pustelnikiem i braminem, którego teoria i pogląd jest: 'W pewnych rzeczach nie mam upodobania a pewne mi się podobają'. Wejdę w kolizję z tymi dwoma, a gdzie jest kolizja tam są dyskusje, gdzie są dyskusje tam są kłótnie, a gdzie są kłótnie tam jest szkoda'. Kiedy tak przewiduje dla siebie tą kolizję, te dyskusje, te kłótnie, tą szkodę, rezygnuje z tego poglądu i nie utrzymuje jakiegoś innego poglądu. Oto jak dochodzi do zaniechania tych poglądów, oto jak dochodzi do uwolnienia się od tych poglądów.

Mądry człowiek z pośród tych pustelników i braminów, których teoria i pogląd jest:'Nie mam w niczym upodobania' rozważa tak: 'Jeżeli będę się uparcie trzymał mojego założenia 'Nie mam w niczym upodobania', że tylko to jest prawdą a wszystko inne błędne, wtedy wejdę w kolizję z tymi dwoma innymi, zarówno z pustelnikiem czy braminem, którego teoria i pogląd jest: 'Wszystko mi się podoba' jak i z pustelnikiem czy braminem, którego teoria i pogląd jest: 'W pewnych rzeczach nie mam upodobania a pewne mi się podobają'. Wejdę w kolizję z tymi dwoma, a gdzie jest kolizja tam są dyskusje, gdzie są dyskusje tam są kłótnie, a gdzie są kłótnie tam jest szkoda'. Kiedy tak przewiduje dla siebie tą kolizję, te dyskusje, te kłótnie, tą szkodę, rezygnuje z tego poglądu i nie utrzymuje jakiegoś innego poglądu. Oto jak dochodzi do zaniechania tych poglądów, oto jak dochodzi do uwolnienia się od tych poglądów.

Mądry człowiek z pośród tych pustelników i braminów, których teoria i pogląd jest: 'W pewnych rzeczach nie mam upodobania a pewne mi się podobają', rozważa tak: 'Jeżeli będę się uparcie trzymał mojego założenia: 'W pewnych rzeczach nie mam upodobania a pewne mi się podobają', że tylko to jest prawdą a wszystko inne błędne, wtedy wejdę w kolizję z tymi dwoma innymi, zarówno z pustelnikiem czy braminem, którego teoria i pogląd jest: 'Wszystko mi się podoba' jak i z pustelnikiem czy braminem, którego teoria i pogląd jest: 'Nie mam w niczym upodobania'. Wejdę w kolizję z tymi dwoma, a gdzie jest kolizja tam są dyskusje, gdzie są dyskusje tam są kłótnie, a gdzie są kłótnie tam jest szkoda'. Kiedy tak przewiduje dla siebie tą kolizję, te dyskusje, te kłótnie, tą szkodę, rezygnuje z tego poglądu i nie utrzymuje jakiegoś innego poglądu. Oto jak dochodzi do zaniechania tych poglądów, oto jak dochodzi do uwolnienia się od tych poglądów.

M 74

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.