W rzeczy samej, Anando, ten mnich, rozmiłowany w towarzystwie, cieszący
się towarzystwem, poświęcający się towarzystwu, cieszący się
społecznością, radujący się społecznością, znajdujący satysfakcję w
społeczności - by doszedł do uzyskania błogosławieństwa wyrzeczenia,
błogosławieństwa odosobnienia, błogosławieństwa spokoju,
błogosławieństwa oświecenia, na życzenie, bez kłopotów i w pełni - to
niemożliwe. Ale gdy mnich żyje samotnie, poza społecznością, to może on
oczekiwać, że dojdzie do uzyskania błogosławieństwa wyrzeczenia,
błogosławieństwa odosobnienia, błogosławieństwa spokoju,
błogosławieństwa oświecenia, na życzenie, bez kłopotów i w pełni - to
możliwe.
W rzeczy samej, Anando, ten mnich, rozmiłowany w
towarzystwie, cieszący się towarzystwem, poświęcający się towarzystwu,
cieszący się społecznością, radujący się społecznością, znajdujący
satysfakcję w społeczności, by wkroczył i trwał w czasowym, czy trwałym
wyzwoleniu umysłu - to niemożliwe. Ale gdy mnich żyje samotnie, poza
społecznością, to może on oczekiwać, że wkroczy i będzie trwał w
czasowym czy trwałym i niezachwianym wyzwoleniu umysłu - to możliwe.
Nie widzę Anando nawet jednej materialnej formy przez której zmianę i
przekształcenie nie powstałby żal i płacz, ból i smutek w tym kto
rozmiłował się niej i czerpał z tego radość.
Ale jest
przebywanie, odkryte przez Tathagatę, mianowicie wejście i trwanie w
pustce wewnętrznej przez nie wnoszenie do umysłu żadnych znaków. Jeżeli
Tathagata trwa tak w tym przebywaniu i jest odwiedzany przez mnichów czy
mniszki, przez świeckich wyznawców, mężczyzn i kobiety, przez
nauczycieli innych sekt lub ich zwolenników, to przy takich okazjach,
gdyż jego umysł dąży do odosobnienia, jest oderwany, rozmiłowany w
wyrzeczeniu i zakończył ze wszelkimi stanami wywołującymi skazy,
Tathagata będzie dawał tylko taką mowę która jest związana z
wyproszeniem.
Zatem Anando, jeżeli mnich pragnie: "Żebym
potrafił wejść i trwać w pustce wewnętrznej", to ten mnich powinien
uspokoić, ustabilizować, zjednoczyć i skoncentrować umysł wewnętrznie.
M 122
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.