Kiedy Saccaka syn Nigantha usiadł, powiedział do Zrealizowanego:
"Zapytam mistrza Gotamę o pewien punkt, czy mistrz Gotama będzie
uprzejmy mi odpowiedzieć?" "Pytaj o co chcesz Aggivessano", rzekł
Zrealizowany. "Jak mistrz Gotama dyscyplinuje uczniów; i w jaki sposób
instrukcje mistrza Gotamy są zwykle prezentowane wśród uczniów?" "Oto
jak dyscyplinuję uczniów, Aggivessana; i w ten sposób moje instrukcje są
zwykle prezentowane wśród uczniów:
'Mnisi, materia jest nietrwała,
uczucie jest nietrwałe, percepcja jest nietrwała, determinacje są
nietrwałe, świadomość jest nietrwała; mnisi: materia jest nie-ja,
uczucie jest nie-ja, percepcja jest nie-ja, determinacje są nie-ja,
świadomość jest nie-ja. Wszystkie determinacje są nietrwałe wszystkie
rzeczy są nie-ja'. Tak dyscyplinuję swych uczniów, Aggivessana; i w ten
sposób moje instrukcje są zwykle prezentowane wśród uczniów".
"Dostrzegam pewien przykład, mistrzu Gotama". "Przedstaw go
Aggivissano", rzekł Zrealizowany. "Tak jak gdy nasiona i rośliny
jakiegokolwiek rodzaju osiągają wzrost, wszystkie czynią tak w
uzależnieniu od ziemi, tak jak gdy różne rodzaje prac wymagające wysiłku
są czynione w uzależnieniu od ziemi, bazują na ziemi - tak też, mistrzu
Gotama człowiek ma materię za ja, produkuje zasługi i przewinę bazując
na materii, ma uczucie za ja, produkuje zasługi i przewinę bazując na
uczuciu, ma percepcję za ja, produkuje zasługi i przewinę bazując na
percepcji, ma determinacje za ja, produkuje zasługi i przewinę bazując
na determinacjach, ma świadomość za ja, produkuje zasługi i przewinę
bazując na świadomości".
"Agivessano, czy nie zakładasz tego:
'Materia to moje ja, uczucie to moje ja, percepcja to moje ja,
determinacje to moje ja, świadomość to moje ja?'" "Zakładam tak Mistrzu
Gotama: 'Materia to moje ja, uczucie to moje ja, percepcja to moje ja,
determinacje to moje ja, świadomość to moje ja' i tak też czyni ten
wielki tłum". "Cóż ma ten wielki tłum wspólnego z tobą, Aggivesanno.
Proszę ograniczaj się tylko do siebie w swych założeniach". "Zatem
Mistrzu Gotama zakładam tak: 'Materia to moje ja, uczucie to moje ja,
percepcja to moje ja, determinacje to moje ja, świadomość to moje ja'".
12
"W tym przypadku Aggivessano w odpowiedzi zadam ci pytanie. Odpowiedz
jak uważasz. Jak ci się wydaje, Aggivessano, czy królowie o
namaszczonych głowach, szlachetni wojownicy mają moc w swych królestwach
by dokonywać egzekucji na tych, na których powinno się jej dokonać,
nagradzać tych, którzy powinni być nagrodzeni i wypędzać tych, którzy
powinni być wypędzeni, na przykład król Pasenadi z Kosala, czy król
Ajatasattu Vedehiputta z Magadha?" "Mistrzu Gotama, królowie o
namaszczonych głowach, szlachetni wojownicy mają moc w swych królestwach
by dokonywać egzekucji na tych, na których powinno się jej dokonać,
nagradzać tych, którzy powinni być nagrodzeni i wypędzać tych, którzy
powinni być wypędzeni, na przykład król Pasenadi z Kosala, czy król
Ajatasattu Vedehiputta z Magadha. Gdyż nawet te oligarchiczne komuny i
społeczności, takie jak Vajjan czy Mallan mają moc w swych państwach by
dokonywać egzekucji na tych, na których powinno się jej dokonać,
nagradzać tych, którzy powinni być nagrodzeni i wypędzać tych, którzy
powinni być wypędzeni, a co dopiero królowie o namaszczonych głowach,
szlachetni wojownicy tacy jak król Pasenadi z Kosala, czy król
Ajatasattu Vedehiputta z Magadha. Mają oni taką moc i są warci tego by
ją mieć".
13 "Jak ci się wydaje Aggivessana: Kiedy mówisz tak:
'Materia to moje ja, czy masz jakąkolwiek taką moc nad matarią: 'Niech
moje mataria będzie taka, niech moja materia nie będzie taka?' Kiedy to
zostało powiedziane Saccaka syn Nigantha milczał. Drugi raz Zrealizowany
powiedział do niego: "Jak ci się wydaje Aggivessana: Kiedy mówisz tak:
'Materia to moje ja', czy masz jakąkolwiek taką moc nad materią: 'Niech
moje materia będzie taka, niech moja materia nie będzie taka?'" Drugi
raz Saccaka syn Nigantha milczał. Wtedy Zrealizowany rzekł do niego:
"Aggivessano, odpowiadaj teraz. Teraz nie jest czas by milczeć. Jeżeli
ktoś nie odpowiada za trzecim razem, gdy pytany zgodnie z Dhammą przez
Tathagatę, jego głowa rozpadnie się na siedem kawałków, na miejscu".
14
Teraz, przy tej okazji, władający piorunami duch trzymający żelazny
piorun, płonący, błyszczący, żarzący się, pojawił się w powietrzu nad
Saccaką synem Nigantha (myśląc) "Jeżeli Saccaka syn Nigantha nie odpowie
za trzecim razem, gdy pytany zgodnie z Dhammą, rozbiję jego głowę na
siedem kawałków, tutaj i teraz". Zrealizowany zobaczył władającego
piorunami ducha, tak jak i Saccaka syn Nigantha. Wtedy Saccaka syn
Nigantha przestraszył się, przeraził i jego włosy stanęły dęba i
szukając swego schronu, azylu i schronienia w Zrealizowanym, powiedział:
"Mistrzu Gotama, spytaj mnie a odpowiem".
15 "Jak ci się wydaje
Aggivessana: Kiedy mówisz tak: 'Materia to moje ja', czy masz
jakąkolwiek taką moc nad materią: 'Niech moja materia będzie taka, niech
moja materia nie będzie taka?'" "Nie mistrzu Gotama".
16 "Zwróć
uwagę, Aggivessano, zwróć uwagę jak odpowiadasz. To co powiedziałeś
przedtem nie zgadza się z tym co powiedziałeś potem, lub to co
powiedziałeś potem nie zgadza się z tym co powiedziałeś przedtem. Jak ci
się wydaje Aggivessana: Kiedy mówisz tak: 'Uczucie to moje ja', czy
masz jakąkolwiek taką moc nad uczuciem: 'Niech moje uczucie będzie
takie, niech moja uczucie nie będzie takie?'" "Nie mistrzu Gotama".
17
"Zwróć uwagę, Aggivessano, zwróć uwagę jak odpowiadasz. To co
powiedziałeś przedtem nie zgadza się z tym co powiedziałeś potem, lub to
co powiedziałeś potem nie zgadza się z tym co powiedziałeś przedtem.
Jak ci się wydaje Aggivessana: Kiedy mówisz tak: 'Percepcja to moje ja',
czy masz jakąkolwiek taką moc nad percepcją: 'Niech moja percepcja
będzie taka, niech moja percepcja nie będzie taka?'" "Nie mistrzu
Gotama".
"Zwróć uwagę, Aggivessano, zwróć uwagę jak
odpowiadasz. To co powiedziałeś przedtem nie zgadza się z tym co
powiedziałeś potem, lub to co powiedziałeś potem nie zgadza się z tym co
powiedziałeś przedtem. Jak ci się wydaje Aggivessana: Kiedy mówisz tak:
'Determinacje to moje ja', czy masz jakąkolwiek taką moc nad
determinacjami: 'Niech moje determinacje będą takie, niech moje
determinacje nie będą takie?'" "Nie Mistrzu Gotama".
"Zwróć
uwagę, Aggivessano, zwróć uwagę jak odpowiadasz. To co powiedziałeś
przedtem nie zgadza się z tym co powiedziałeś potem, lub to co
powiedziałeś potem nie zgadza się z tym co powiedziałeś przedtem. Jak ci
się wydaje Aggivessana: Kiedy mówisz tak: 'Świadomość to moje ja', czy
masz jakąkolwiek taką moc nad świadomością: 'Niech moja świadomość
będzie taka, niech moja świadomość nie będzie taka?'" "Nie mistrzu
Gotama".
"Zwróć uwagę, Aggivessano, zwróć uwagę jak
odpowiadasz. To co powiedziałeś przedtem nie zgadza się z tym co
powiedziałeś potem, lub to co powiedziałeś potem nie zgadza się z tym co
powiedziałeś przedtem. Jak ci się wydaje Aggivessana: Czy materia jest
trwała czy nietrwała?" "Nietrwała mistrzu Gotama" "To co nietrwałe jest
nieprzyjemne czy przyjemne?" "Nieprzyjemne mistrzu Gotama". "Teraz, to
co nietrwałe, nieprzyjemne i podmiotem zmiany, czy godzi się to
traktować tak: "To moje, tym jestem, to moje ja?" "Nie mistrzu Gotama".
Jak ci się wydaje czy uczucie jest trwałe czy nietrwałe?...
Jak ci się wydaje czy percepcja jest trwała czy nietrwała?...
Jak ci się wydaje czy determinacje są trwałe czy nietrwałe?...
"Jak ci się wydaje czy świadomość jest trwała czy nietrwała?"
"Nietrwała mistrzu Gotama" "To co nietrwałe jest nieprzyjemne czy
przyjemne?" "Nieprzyjemne mistrzu Gotama". "Teraz to co nietrwałe,
nieprzyjemne i podmiotem zmiany, czy godzi się to traktować tak: "To
moje, tym jestem, to moje ja?" "Nie mistrzu Gotama".
"Jak ci
się wydaje, Aggivessana, gdy człowiek przywiązuje się do cierpienia,
akceptuje cierpienie, zawsze patrzy na cierpienie w ten sposób: 'To
moje, tym jestem, to moje ja' czy może on osobiście całkowicie zrozumieć
cierpienie i trwać całkowicie wyczerpawszy cierpienie?" "W jaki sposób,
mistrzu Gotama? Nie mistrzu Gotama". "Jak ci się wydaje, Aggivessana,
skoro tak jest, czy nie przywiązałeś się do cierpienia, nie
zaakceptowałeś cierpienia i zawsze patrzysz na cierpienie w ten sposób:
'To moje, tym jestem, to moje ja?'" "Jakże by nie mistrzu Gotama? Tak
mistrzu Gotama".
M 35
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.