Wtedy pewien mnich podszedł do
Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział do
niego: „Tu, czcigodny panie, podczas gdy byłem sam na
odosobnieniu, taka refleksja powstała w moim umyśle: 'Trzy uczucia
zostały omówione przez Zrealizowanego: przyjemne uczucie, bolesne
uczucie i ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie. Te trzy uczucia zostały
omówione przez Zrealizowanego. Ale Zrealizowany powiedział:
'Cokolwiek się czuje, liczy się za cierpienie'. W odniesieniu do
czego zostało to powiedziane przez Zrealizowanego?”
„Dobrze, dobrze, mnichu! Te trzy
uczucia zostały omówione przez Zrealizowanego: przyjemne uczucie,
bolesne uczucie i ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie. Jak i również
powiedziałem: 'Cokolwiek się czuje, liczy się za cierpienie'. To
zostało powiedziane przeze mnie w odniesieniu do nietrwałości
determinacji. To zostało powiedziane przeze mnie w odniesieniu do
determinacji będących podmiotem destrukcji … determinacji
będących podmiotem zaniku … determinacji będących podmiotem
przemijania … determinacji będących podmiotem wstrzymania …
determinacji będących podmiotem zmiany.
Ale mnichu, nauczałem również
sukcesywnego wstrzymania determinacji. U tego kto osiągnął
pierwszą jhanę, mowa zanikła. U tego kto osiągnął drugą jhanę
myślenie i rozważanie zanikło. U tego kto osiągnął trzecią
jhanę, błogość zanikła. U tego kto osiągnął czwartą jhanę,
wdech i wydech zanikły. U tego kto osiągnął bazę nieskończonej
przestrzeni, percepcja materii zanikła. U tego kto osiągnął bazę
nieskończonej świadomości, percepcja należąca do bazy
nieskończonej przestrzeni zanikła. U tego kto osiągnął bazę
nicości percepcja należąca do bazy nieskończonej świadomości
zanikła. U tego kto osiągnął bazę
ani-percepcji-ani-nie-percepcji, percepcja należąca do bazy nicości
zanikła. U tego kto osiągnął wstrzymanie percepcji i uczucia,
percepcja i uczucie zanikły. U mnicha, którego skazy są
wyczerpane, pożądanie zanikło, nienawiść zanikła, złudzenie
zanikło.
Jest, mnichu, te sześć uspokojeń. U
tego kto osiągnął pierwszą jhanę, mowa została uspokojona. U
tego kto osiągnął drugą jhanę myślenie i rozważanie zostały
uspokojone. U tego kto osiągnął trzecią jhanę, błogość
została uspokojona. U tego kto osiągnął czwartą jhanę, wdech i
wydech zostały uspokojone. U tego kto osiągnął wstrzymanie
percepcji i uczucia, percepcja i uczucie, zostały uspokojone. U
mnicha, którego skazy są wyczerpane, pożądanie zostało
uspokojone, nienawiść została uspokojona, złudzenie zostało
uspokojone”. SN 36: 11
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.