"Magandiya, załóżmy, że jest człowiek od urodzenia niewidomy, nie
dostrzegający ciemnych i jasnych form, ani niebieskich, ani żółtych, ani
czerwonych ani purpurowych form, nie dostrzegający ani równego ani
nierównego, ani gwiazd ani księżyca i słońca. I załóżmy, że usłyszy on
od człowieka widzącego: "Cóż za piękna rzecz to białe ubranie co tak
wytwornie wygląda, czyste i bez skaz" i uda się w poszukiwaniu takiego
ubrania i załóżmy, że pewien człowiek oszuka go zwykłym ubraniem,
poplamionym i ubrudzonym sadzą mówiąc: 'Tu dobry człowieku to jest białe
ubranie, wytworne czyste i bez skaz'. I załóżmy niewidomy zaakceptuje
je, włoży na siebie i będzie zadowolony i wypowie słowa zadowolenia:
'Cóż za piękna rzecz to białe ubranie co tak wytwornie wygląda, czyste i
bez skaz' i wtedy jego przyjaciele i towarzysze, jego krewni
przyprowadzą chirurga by mu pomógł, który przygotuje lekarstwo dzięki
któremu jego wzrok pojawi się i zostanie oczyszczony a z pojawieniem się
u niego wzroku chęć i pożądanie tego brudnego poplamionego ubrania
zostanie zaniechana, wtedy być może u niego powstać oburzenie i wrogość w
stosunku do tego człowieka i może zastanawiać się jak go zabić tak:
'Panowie, przez długi czas byłem w rzeczywistości zwodzony, oszukiwany,
defraudowany przez tego człowieka z jego brudnym ubraniem co powiedział:
'Dobry człowieku to jest białe ubranie, wytworne czyste i bez skaz',
tak też Magandiya, gdybym pouczył cię w Dhammie tak: 'To jest to dobre
zdrowie to jest tu wygaszenie' mógłbyś poznać to zdrowie mógłbyś
zobaczyć te wygaszenie i z pojawieniem się u ciebie wzroku, twoja chęć i
pożądanie za pięcioma agregatami utrzymywania mogłoby zostać zaniechane
i być może mógłbyś pomyśleć: 'Panowie, przez długi czas byłem w
rzeczywistości zwodzony, oszukiwany i defraudowany przez ten umysł,
utrzymywalem tylko materię, utrzymywalem tylko uczucie, utrzymywalem
tylko percepcję, utrzymywalem tylko determinacje, utrzymywalem tylko
świadomość. Z moim utrzymywaniem jako warunek istnienie, z istnieniem
jako warunek, narodziny, z narodzinami jako warunek starość i śmierć
uzyskują pozytywne istnienie, jak również żal, płacz, ból, smutek i
rozpacz. Oto jak powstaje ta cała masa cierpienia'".
M 75
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.