Wtedy Zrealizowany odezwał się do pewnego mnicha tak: „Mnichu, idź
powiedzieć mnichowi Arittha, dawnemu zabójcy sępów, że nauczyciel go
wzywa”. „Tak jest, czcigodny panie” odpowiedział mnich i udał się do
mnicha Aritthy i powiedział mu: „Nauczyciel cię wzywa, przyjacielu
Arittha”. „Tak jest, przyjacielu” odpowiedział i udał się do
Zrealizowanego i po złożeniu mu hołdu usiadł z boku. Kiedy to uczynił,
Zrealizowany spytał go „Arittha, czy to prawda jak się wydaje, że
następujący zgubny pogląd pojawił się u ciebie: 'Jak rozumiem Dhammę
nauczaną przez Zrealizowanego (choć pewne) rzeczy (same w sobie)
nazywane są przeszkadzającymi przez Zrealizowanego, nie stanowią one
przeszkody dla tego kto się w nie angażuje?'”
"Dokładnie tak, czcigodny
panie. 'Jak rozumiem Dhammę nauczaną przez Zrealizowanego (choć pewne)
rzeczy (same w sobie) nazywane są przeszkadzającymi przez
Zrealizowanego, nie stanowią one przeszkody dla tego kto się w nie
angażuje'”.
"Błądzący człowieku, kogo kiedykolwiek widziałeś bym nauczał
Dhammy w ten sposób? Błądzący człowieku, pewne rzeczy określiłem jako
przeszkadzające, gdyż stanowią przeszkodę dla tego kto się w nie
angażuje. Wykazałem jaką małą satysfakcję zapewniają zmysłowe
przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania. W przykładzie ze szkieletem, w przykładzie z kawałkiem
mięsa, w przykładzie z pochodnią, w przykładzie z żarem, w przykładzie
ze snem, w przykładzie z pożyczonymi dobrami, w przykładzie z owocowym
drzewem, w przykładzie z rzeźnią, w przykładzie z głową węża ukazałem
jak małą satysfakcję zapewniają zmysłowe przyjemności i jak wiele w nich
cierpienia, wiele rozpaczy i rozczarowania. Błądzący człowieku, zarówno
błędnie nas zareprezentowałeś przez swe błędne tego uchwycenie jak i
zapracowałeś na swą własną zgubę, gromadząc znaczną przewinę, gdyż
przyczyni się to długo do twojej krzywdy i cierpienia".
(...)
Mnisi by dążenie do (obiektywnej) zmysłowej przyjemności odbywało się
bez (skalań przez subiektywne) zmysłowe pragnienie, bez percepcji
zmysłowych przyjemności, bez myśli o zmysłowych przyjemnościach – takie
coś jest niemożliwe.
M 22
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.