A jaki jest ten pogląd szlachetny i wyzwalający i prowadzący tego kto
praktykuje zgodnie z nim do całkowitego wyczerpania cierpienia? Tu mnich
po odejściu do lasu czy korzenia drzewa czy pustej chatki, rozważa tak:
„Czy jest u mnie jakaś nieporzucona obsesja, której mógłby ulec mój
umysł w taki sposób, że nie wiedziałbym ani nie widziałbym rzeczy takimi
jakimi są?” Jeżeli mnich ulega obsesji zmysłowego pożądania, wtedy jego
umysł jest uległy obsesji. Jeżeli mnich ulega obsesji złej woli, wtedy
jego umysł jest uległy obsesji. Jeżeli mnich ulega obsesji ospałości i
stanów letargicznych, wtedy jego umysł jest uległy obsesji. Jeżeli mnich
ulega obsesji niepokoju i wyrzutów sumienia, wtedy jego umysł jest
uległy obsesji. Jeżeli mnich ulega obsesji wątpliwości, wtedy jego umysł
jest uległy obsesji. Jeżeli mnich jest zaabsorbowany spekulacjami na
temat świata, wtedy jego umysł ulega obsesji. Jeżeli mnich jest
zaabsorbowany spekulacjami na temat drugiego świata, wtedy jego umysł
ulega obsesji. Jeżeli mnich jest zajęty kłóceniem się i sprzeczaniem i
jest głęboko pogrążony w dysputach, raniąc innych słownymi ostrzami,
wtedy jego umysł jest uległy obsesji. Rozumie on w ten sposób: „Nie ma
nieporzuconych obsesji u mnie, której mógłby ulec mój umysł w taki
sposób, że nie wiedziałbym ani nie widziałbym rzeczy takimi jakimi są.
Mój umysł jest dobrze przysposobiony do przebudzenia się na prawdy”. To
jest pierwsza wiedza osiągnięta przez niego, co szlachetna,
transcendentalna i niedzielona ze zwykłymi ludźmi.
I znów
szlachetny uczeń rozumie tak: „Kiedy podążam, rozwijam i kultywuję ten
pogląd, czy uzyskuję wewnętrzny spokój, czy osobiście uzyskuję
wyciszenie?” Rozumie on tak: „Kiedy podążam, rozwijam i kultywuję ten
pogląd, uzyskuję wewnętrzny spokój, osobiście uzyskuję wyciszenie”. To
jest druga wiedza osiągnięta przez niego, co szlachetna,
transcendentalna i niedzielona ze zwykłymi ludźmi.
I
znów szlachetny uczeń rozważa tak: „Czy jest jakiś inny pustelnik czy
bramin poza (Nauką Buddy) posiadający pogląd taki jak ja posiadam?”
Rozumie on tak: „Nie ma innego pustelnika czy bramina poza (Nauką Buddy)
posiadającego pogląd taki jak ja posiadam”. To jest trzecia wiedza
osiągnięta przez niego, co szlachetna, transcendentalna i niedzielona ze
zwykłymi ludźmi.
I znów szlachetny uczeń rozważa tak:
„Czy posiadam charakter osoby posiadającej właściwy pogląd?” Jaki jest
charakter osoby posiadającej właściwy pogląd? To jest charakter osoby
posiadającej właściwy pogląd: „Chociaż może popełnić jakieś wykroczenie
co do którego wymagana jest rehabilitacja, to jednak od razu je wyznaje,
odkrywa i odsłania Nauczycielowi czy mądrym towarzyszom w świętym życiu
i po uczynieniu tego podejmuje się wstrzemięźliwości na przyszłość. Tak
jak młody delikatny niemowlak leżący bezwładnie od razu odsuwa się gdy
dotknie ręką czy nogą płonącego węgla, taki jest charakter osoby
posiadającej właściwy pogląd. Rozumie on tak: „Posiadam charakter osoby
posiadającej właściwy pogląd”. To jest czwarta wiedza osiągnięta przez
niego, co szlachetna, transcendentalna i niedzielona ze zwykłymi ludźmi.
I znów, szlachetny uczeń rozważa tak: „Czy posiadam charakter osoby
posiadającej właściwy pogląd?” Jaki jest charakter osoby posiadającej
właściwy pogląd? To jest charakter osoby posiadającej właściwy pogląd:
Chociaż może być aktywny w wielu sprawach dla swych towarzyszy w świętym
życiu, jednak ma głęboki szacunek dla treningu w wyższej cnocie,
treningu w wyższym umyśle i treningu w wyższej wiedzy. Tak jak krowa z
nowym cielakiem, podczas gdy się pasie obserwuje swego cielaka, tak też
taki jest charakter osoby posiadającej właściwy pogląd. Rozumie on tak:
„Posiadam charakter osoby posiadającej właściwy pogląd”. To jest piąta
wiedza osiągnięta przez niego, co szlachetna, transcendentalna i
niedzielona ze zwykłymi ludźmi.
I znów szlachetny uczeń
rozważa tak: „Czy posiadam siłę osoby posiadającej właściwy pogląd?”
Jaka jest siła osoby posiadającej właściwy pogląd? To jest siła osoby
posiadającej właściwy pogląd: Kiedy Dhamma i Dyscyplina proklamowane
przez Tathagatę jest nauczana, bacznie uważa, skłania ku temu swą uwagę,
angażuje się w nią całym swym umysłem, słucha Dhammy żywotnie
zainteresowany. Rozumie on tak: „Posiadam siłę osoby posiadającej
właściwy pogląd”. To jest szósta wiedza osiągnięta przez niego, co
szlachetna, transcendentalna i niedzielona ze zwykłymi ludźmi.
I znów szlachetny uczeń rozważa tak: „Czy posiadam siłę osoby
posiadającej właściwy pogląd?” Jaka jest siła osoby posiadającej
właściwy pogląd? To jest siła osoby posiadającej właściwy pogląd: Kiedy
Dhamma i Dyscyplina proklamowane przez Tathagatę jest nauczana, zdobywa
inspirację w znaczeniu, zdobywa inspirację w Dhammie, zdobywa
zadowolenie połączone z Dhammą. Rozumie on tak: „Posiadam siłę osoby
posiadającej właściwy pogląd”. To jest siódma wiedza osiągnięta przez
niego, co szlachetna, transcendentalna i niedzielona ze zwykłymi ludźmi.
Kiedy szlachetny uczeń posiada te siedem czynników dobrze wyszukał
charakter dla realizacji owocu wchodzącego w strumień. Kiedy szlachetny
uczeń posiada te siedem czynników posiada owoc wchodzącego w strumień.
Oto co powiedział Zrealizowany. Mnisi byli zadowoleni i ucieszeni
słowami Zrealizowanego.
M 48
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.