środa, 6 marca 2013

Pytanie Mahanamy

Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał wśród Sakyów w Kapilavatthu w Parku Nigrodha. Przy tej okazji liczni mnisi robili szatę dla Zrealizowanego, myśląc: „Po trzech miesiącach, ze skompletowaną szatą, Zrealizowany uda się w podróż”. Mahanama Sakyan usłyszał: „Liczni mnisi, jak się mówi, robią szatę dla Zrealizowanego, myśląc, że po trzech miesiącach, ze skompletowana szatą, Zrealizowany uda się w podróż”. Wtedy Mahanama Sakyan podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział do niego: „Czcigodny panie, usłyszałem, że liczni mnisi, robią szatę dla Zrealizowanego, myśląc, że po trzech miesiącach, ze skompletowana szatą, Zrealizowany uda się w podróż. A nie słyszałem i nie nauczyłem się tego w obecności Zrealizowanego, jak mądry świecki wyznawca, który jest chory, obolały i ciężko schorzały powinien być pouczony przez innego mądrego świeckiego wyznawcę”.
„Świecki wyznawca, Mahanamo, który jest chory, obolały i ciężko schorzały powinien być pocieszony przez innego świeckiego wyznawcę czterema pocieszeniami: 'Niech czcigodny będzie pocieszony. Masz pewną wiarę w Buddę, taką oto: Zrealizowany jest arahatem, doskonale przebudzonym, spełnionym w prawdziwej wiedzy i prowadzeniu się, pomyślnym, znawcą światów, nieprzewyższonym przywódcą osób do opanowania, nauczycielem bogów i ludzi, Przebudzonym, Zrealizowanym'. Posiadasz pewną wiarę w Dhammę, taką oto: 'Dhamma jest dobrze wyłożona przez Zrealizowanego, widzialna tutaj i teraz a nie (po upływie czasu) zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, doświadczana przez mądrych dla każdego osobiście'. Posiadasz pewną wiarę w Zgromadzenie, taką oto: 'Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego praktykuje w dobry sposób, praktykuje w uczciwy sposób, praktykuje w prawdziwy sposób, praktykuje w odpowiedni sposób; mianowicie, cztery pary osób, osiem typów jednostek – to Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego jest godne darów, godne gościnności, godne podarunków, godne ukłonu z szacunkiem, nieprzewyższone pole zasług dla świata'. Posiadasz cnotę drogą szlachetnym – niezłomną, niezdartą, nienaganną, niezagmatwaną, uwalniającą, chwaloną przez mądrych, wolną od chciwości, wiodąca do koncentracji'.
Po tym jak świecki wyznawca, który jest chory, obolały i ciężko schorzały został pocieszony przez innego świeckiego wyznawcę czterema pocieszeniami, powinien być zapytany: 'Czy jesteś niespokojny o swoją matkę i ojca?' Jeżeli odpowie 'jestem', powinno się mu powiedzieć: 'Ale, dobry panie, jesteś podmiotem śmierci. Czy jesteś niespokojny o swoją matkę i ojca, czy też nie, tak czy tak umrzesz. Zatem proszę, porzuć swój niepokój o matkę i ojca'. Jeżeli powie: 'Porzuciłem swój niepokój o matkę i ojca', powinien być zapytany: 'Czy jesteś niespokojny o swoją żonę i dzieci?' Jeżeli odpowie 'jestem', powinno się mu powiedzieć: 'Ale, dobry panie, jesteś podmiotem śmierci. Czy jesteś niespokojny o swoją żonę i dzieci, czy też nie, tak czy tak umrzesz. Zatem proszę, porzuć swój niepokój o żonę i dzieci'. Jeżeli powie: 'Porzuciłem swój niepokój o żonę i dzieci' powinien być zapytany: 'Czy jesteś niespokojny o pięć strun ludzkich zmysłowych przyjemności?' Jeżeli odpowie: 'jestem', powinno się mu powiedzieć: 'Boskie zmysłowe przyjemności, przyjacielu, są bardziej wyborne i wysublimowane niż ludzkie zmysłowe przyjemności. Zatem proszę, oderwij swój umysł od ludzkich zmysłowych przyjemności i zdecyduj się na bogów królestwa Czterech Wielkich Króli'.
Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał się od ludzkich zmysłowych przyjemności i zdecydował się na bogów królestwa Czterech Wielkich Króli', powinno się mu powiedzieć: 'Bogowie Tavatimsa, przyjacielu są bardziej wyborni i wysublimowani niż bogowie Czterech Wielkich Króli. Zatem proszę, oderwij swój umysł od bogów Czterech Wielkich Króli i zdecyduj się na bogów Tavatimsa'.
Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał się od bogów Czterech Wielkich Króli i zdecydował się na bogów Tavatimsa', powinno się mu powiedzieć: 'Bardziej wyborni i wysublimowani, przyjacielu, niż bogowie Tavatimsa są bogowie Yamy … bogowie Tusita … bogowie Nimmanarati … bogowie Paranimmitavasavatti … Świat Brahmy, przyjacielu jest bardziej wyborny i wysublimowany niż bogowie Paranimmitavasavatti'. Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał się od bogów Paranimmitavasavatti i zdecydował się na świat Brahmy', powinno się mu powiedzieć: 'Nawet świat Brahmy, przyjacielu, jest nietrwały, niestały, obejmowany przez osobowość. Zatem oderwij swój umysł od świata Brahmy i skieruj go na wstrzymanie osobowości'.
Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał się od świata Brahmy; skierowałem swój umysł na wstrzymanie osobowości', wtedy, Mahanamo, powiadam że nie ma różnicy pomiędzy świeckim wyznawcą który jest o tak wyzwolonym umyśle, a mnichem, który jest o wyzwolonym umyśle przez sto lat, to jest, pomiędzy jednym wyzwoleniem a drugim”.
SN 55: 54

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.