Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał wśród Sakyów w Kapilavatthu w Parku Nigrodha. Przy tej
okazji liczni mnisi robili szatę dla Zrealizowanego, myśląc: „Po
trzech miesiącach, ze skompletowaną szatą, Zrealizowany uda się w
podróż”. Mahanama Sakyan usłyszał: „Liczni mnisi, jak się
mówi, robią szatę dla Zrealizowanego, myśląc, że po trzech
miesiącach, ze skompletowana szatą, Zrealizowany uda się w
podróż”. Wtedy Mahanama Sakyan podszedł do Zrealizowanego,
złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział do niego: „Czcigodny
panie, usłyszałem, że liczni mnisi, robią szatę dla
Zrealizowanego, myśląc, że po trzech miesiącach, ze skompletowana
szatą, Zrealizowany uda się w podróż. A nie słyszałem i nie
nauczyłem się tego w obecności Zrealizowanego, jak mądry świecki
wyznawca, który jest chory, obolały i ciężko schorzały powinien
być pouczony przez innego mądrego świeckiego wyznawcę”.
„Świecki wyznawca, Mahanamo, który
jest chory, obolały i ciężko schorzały powinien być pocieszony
przez innego świeckiego wyznawcę czterema pocieszeniami: 'Niech
czcigodny będzie pocieszony. Masz pewną wiarę w Buddę, taką oto:
Zrealizowany jest arahatem, doskonale przebudzonym, spełnionym w
prawdziwej wiedzy i prowadzeniu się, pomyślnym, znawcą światów,
nieprzewyższonym przywódcą osób do opanowania, nauczycielem
bogów i ludzi, Przebudzonym, Zrealizowanym'. Posiadasz pewną wiarę
w Dhammę, taką oto: 'Dhamma jest dobrze wyłożona przez
Zrealizowanego, widzialna tutaj i teraz a nie (po upływie czasu)
zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, doświadczana przez
mądrych dla każdego osobiście'. Posiadasz pewną wiarę w
Zgromadzenie, taką oto: 'Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego
praktykuje w dobry sposób, praktykuje w uczciwy sposób, praktykuje
w prawdziwy sposób, praktykuje w odpowiedni sposób; mianowicie,
cztery pary osób, osiem typów jednostek – to Zgromadzenie uczniów
Zrealizowanego jest godne darów, godne gościnności, godne
podarunków, godne ukłonu z szacunkiem, nieprzewyższone pole zasług
dla świata'. Posiadasz cnotę drogą szlachetnym – niezłomną,
niezdartą, nienaganną, niezagmatwaną, uwalniającą, chwaloną
przez mądrych, wolną od chciwości, wiodąca do koncentracji'.
Po tym jak świecki wyznawca, który
jest chory, obolały i ciężko schorzały został pocieszony przez
innego świeckiego wyznawcę czterema pocieszeniami, powinien być
zapytany: 'Czy jesteś niespokojny o swoją matkę i ojca?' Jeżeli
odpowie 'jestem', powinno się mu powiedzieć: 'Ale, dobry panie,
jesteś podmiotem śmierci. Czy jesteś niespokojny o swoją matkę i
ojca, czy też nie, tak czy tak umrzesz. Zatem proszę, porzuć swój
niepokój o matkę i ojca'. Jeżeli powie: 'Porzuciłem swój
niepokój o matkę i ojca', powinien być zapytany: 'Czy jesteś
niespokojny o swoją żonę i dzieci?' Jeżeli odpowie 'jestem',
powinno się mu powiedzieć: 'Ale, dobry panie, jesteś podmiotem
śmierci. Czy jesteś niespokojny o swoją żonę i dzieci, czy też
nie, tak czy tak umrzesz. Zatem proszę, porzuć swój niepokój o
żonę i dzieci'. Jeżeli powie: 'Porzuciłem swój niepokój o żonę
i dzieci' powinien być zapytany: 'Czy jesteś niespokojny o pięć
strun ludzkich zmysłowych przyjemności?' Jeżeli odpowie: 'jestem',
powinno się mu powiedzieć: 'Boskie zmysłowe przyjemności,
przyjacielu, są bardziej wyborne i wysublimowane niż ludzkie
zmysłowe przyjemności. Zatem proszę, oderwij swój umysł od
ludzkich zmysłowych przyjemności i zdecyduj się na bogów
królestwa Czterech Wielkich Króli'.
Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał
się od ludzkich zmysłowych przyjemności i zdecydował się na
bogów królestwa Czterech Wielkich Króli', powinno się mu
powiedzieć: 'Bogowie Tavatimsa, przyjacielu są bardziej wyborni i
wysublimowani niż bogowie Czterech Wielkich Króli. Zatem proszę,
oderwij swój umysł od bogów Czterech Wielkich Króli i zdecyduj
się na bogów Tavatimsa'.
Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał
się od bogów Czterech Wielkich Króli i zdecydował się na bogów
Tavatimsa', powinno się mu powiedzieć: 'Bardziej wyborni i
wysublimowani, przyjacielu, niż bogowie Tavatimsa są bogowie Yamy …
bogowie Tusita … bogowie Nimmanarati … bogowie
Paranimmitavasavatti … Świat Brahmy, przyjacielu jest bardziej
wyborny i wysublimowany niż bogowie Paranimmitavasavatti'. Jeżeli
powie: 'Mój umysł oderwał się od bogów Paranimmitavasavatti i
zdecydował się na świat Brahmy', powinno się mu powiedzieć:
'Nawet świat Brahmy, przyjacielu, jest nietrwały, niestały,
obejmowany przez osobowość. Zatem oderwij swój umysł od świata
Brahmy i skieruj go na wstrzymanie osobowości'.
Jeżeli powie: 'Mój umysł oderwał
się od świata Brahmy; skierowałem swój umysł na wstrzymanie
osobowości', wtedy, Mahanamo, powiadam że nie ma różnicy pomiędzy
świeckim wyznawcą który jest o tak wyzwolonym umyśle, a mnichem,
który jest o wyzwolonym umyśle przez sto lat, to jest, pomiędzy
jednym wyzwoleniem a drugim”.
SN 55: 54
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.