niedziela, 10 marca 2013

Upali

Kiedy to zostało powiedziane, gospodarz Upali rzekł do Zrealizowanego: „Dobrze, dobrze czcigodny panie (ze strony) Digha Tapassiego. Czcigodny Tapassi odpowiedział Zrealizowanemu jak dobrze pouczony uczeń, który właściwie rozumie nauki swego Nauczyciela. Cóż trywialny mentalny pręt może znaczyć w porównaniu z poważnym cielesnym prętem? Odwrotnie, cielesny pręt jest najbardziej naganny dla przeprowadzenia złego działania, dla popełnienia złego działania. Nie tak bardzo werbalny pręt i mentalny pręt”. „Gospodarzu, jeżeli będziesz debatował na bazie prawdy, możemy odbyć pewną konwersację na ten temat”. „Będę debatował na bazie prawdy, czcigodny panie, zatem odbądźmy pewną konwersację na ten temat”.

„Jak myślisz, gospodarzu. Tu pewien Nigantaha może być schorowany, cierpiący i ciężko chory (na chorobę wymagającą leczenia zimną wodą, czego zabrania mu reguła) i może odmówić zimnej wody (choć mentalnie za nią tęsknić) i użyć tylko (dozwolonej) ciepłej wody ( w ten sposób utrzymując swe ślubowania cieleśnie i werbalnie). Ponieważ nie otrzymał zimnej wody mógłby umrzeć. Teraz gospodarzu, gdzie opisałby jego odrodziny Nigantha Nataputa?” „Czcigodny panie, są bogowie zwani 'związani umysłem', odrodziłby się on tam. Dlaczego tak jest? Ponieważ kiedy umarł, wciąż był związany (przez przywiązanie) w umyśle”. „Gospodarzu, gospodarzu, zwracaj uwagę jak odpowiadasz. To co powiedziałeś przedtem nie zgadza się z tym co powiedziałeś potem, ani to co powiedziałeś potem, nie zgadza się z tym co powiedziałeś przedtem. A jednak uczyniłeś stwierdzenie: 'Będę debatował na bazie prawdy'”. „Czcigodny panie, chociaż Zrealizowany powiedział w ten sposób, jednak cielesny pręt jest najbardziej naganny dla przeprowadzenia złego działania, dla popełnienia złego działania. Nie tak bardzo werbalny pręt i mentalny pręt”.

Jak myślisz gospodarzu? Tu pewien Nigantha może być powstrzymany czterema zakazami, ograniczony przez wszystkie ograniczenia, związany przez wszystkie ograniczenia, oczyszczony przez wszystkie ograniczenia – a jednak gdy idąc na przód i wracając powodować zniszczenie wielu małych żywych istot. Jaki rezultat opisuje dla niego Nigantha Nataputta?” „Czcigodny panie, Nigantha Nataputta nie opisuje tego co niechciane jako wielce naganne”. „Ale gdy się tego chce?” „Wtedy jest to wielce naganne”. „Ale pod którym z prętów Nigantha Nataputta opisuje chcenie, gospodarzu?” „Pod mentalny pręt, czcigodny panie”. „Gospodarzu, gospodarzu, zwracaj uwagę jak odpowiadasz. To co powiedziałeś przedtem nie zgadza się z tym co powiedziałeś potem, ani to co powiedziałeś potem, nie zgadza się z tym co powiedziałeś przedtem. A jednak uczyniłeś stwierdzenie: 'Będę debatował na bazie prawdy'”.

M 56

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.