Jak Anando człowiek pojmuje „ja”?
Anando, człowiek pojmuje „ja” w odniesieniu do
uczucia: „Moje ja jest uczuciem”, „Moje ja w
rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione
uczucia”, „Moje ja w rzeczywistości nie jest
uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia, moje ja
czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”.
Anando, temu kto mówi: „Moje ja jest
uczuciem” odpowiada się tak: „Trzy uczucia są
przyjacielu, mianowicie przyjemne uczucie, bolesne uczucie,
ani-przyjemne-ani-bolesne uczucie, które z tych trzech uczuć
uważasz za 'ja?'”. Anando, kiedy człowiek czuje
przyjemne uczucie, w tym czasie nie czuje on ani bolesnego, ani
ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia. Kiedykolwiek Anando człowiek
czuje bolesne uczucie, w tym czasie nie czuje on ani przyjemnego
uczucia, ani nie czuje ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia.
Kiedykolwiek Anando człowiek czuje ani-bolesne-ani-przyjemne
uczucie, w tym czasie nie czuje ani przyjemnego, ani nie czuje
bolesnego uczucia. Przyjemne uczucie Anando, jest nietrwałe,
determinowane, powstałe współzależnie, w
naturze jego leży wyczerpanie, zanik, przemijanie, wstrzymanie.
Bolesne uczucie Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe
współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie,
zanik, przemijanie, wstrzymanie. Ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie
Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe
współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie,
zanik, przemijanie, wstrzymanie.
Ten komu wydaje się gdy trwa przyjemne uczucie
(bolesne uczucie, ani-bolesne-ani-przyjemne-uczucie) „To moje
ja”, również wydaje się gdy te samo przyjemne
uczucie zanika: „Moje ja zanikło”. I tak, ten kto
uważa „moje ja jest uczuciem”, pojmuje ja jako będące
tutaj i teraz nietrwałym, będącym mieszanką
przyjemności i bólu w naturze którego jest
powstawanie i upadanie. Dlatego Anando, pojmowanie „Moje ja
jest uczuciem”, nie jest poprawne.
Anando, temu kto mówi: „Moje ja w
rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione
uczucia” odpowiada się tak: „Ale przyjacielu gdyby
nie było wcale uczucia, czy można by powiedzieć „ja
jestem”? -Oczywiście, że nie Panie. - Zatem Anando
pojmowanie:„Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem,
moje ja jest pozbawione uczucia", nie jest poprawne.
Anando, temu kto mówi: „Moje ja w
rzeczywistości nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest
pozbawione uczucia, moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”
odpowiada się tak: „Gdyby wszystkie uczucia przyjacielu,
jakiekolwiek, były nieobecne, ze wstrzymaniem uczucia czy można
by powiedzieć 'Oto czym ja jestem'”? - Oczywiście, że
nie, Panie. Zatem Anando pojmowanie: „Moje ja w rzeczywistości
nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia,
moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”, nie jest
poprawne.
Anando, powiedzieć o mnichu, którego umysł
jest tak wyzwolony, że jego pogląd to: „Po śmierci
Tathagata jest (...Tathagata nie jest; Tathagata zarówno jest
jak i nie jest; Tathagata ani jest ani nie jest) nie byłoby
właściwym. Dlaczego tak jest? Jak daleko Anando jest tu
desygnacja, jak daleko jest tu sposób desygnacji, jak daleko
jest tu wypowiedź, jak daleko jest tu opis, jak daleko jest tu
sposób wypowiedzi, jak daleko jest tu zrozumienie, jak daleko
jest tu sfera zrozumienia, jak daleko jest tu samsara, jak daleko
jest tu wędrówka, to przez bezpośrednią wiedzę
o tym mnich jest wyzwolony. Powiedzieć o mnichu wyzwolonym przez
bezpośrednią wiedzę, że tego nie wie, że nie
widzi, że ma takie a takie poglądy, to nie byłoby
właściwe.D 15
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.