sobota, 9 marca 2013

Ja

Jak Anando człowiek pojmuje „ja”? Anando, człowiek pojmuje „ja” w odniesieniu do uczucia: „Moje ja jest uczuciem”, „Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione uczucia”, „Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia, moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”.

Anando, temu kto mówi: „Moje ja jest uczuciem” odpowiada się tak: „Trzy uczucia są przyjacielu, mianowicie przyjemne uczucie, bolesne uczucie, ani-przyjemne-ani-bolesne uczucie, które z tych trzech uczuć uważasz za 'ja?'”. Anando, kiedy człowiek czuje przyjemne uczucie, w tym czasie nie czuje on ani bolesnego, ani ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia. Kiedykolwiek Anando człowiek czuje bolesne uczucie, w tym czasie nie czuje on ani przyjemnego uczucia, ani nie czuje ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia. Kiedykolwiek Anando człowiek czuje ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie, w tym czasie nie czuje ani przyjemnego, ani nie czuje bolesnego uczucia. Przyjemne uczucie Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie, zanik, przemijanie, wstrzymanie. Bolesne uczucie Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie, zanik, przemijanie, wstrzymanie. Ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie Anando, jest nietrwałe, determinowane, powstałe współzależnie, w naturze jego leży wyczerpanie, zanik, przemijanie, wstrzymanie.

Ten komu wydaje się gdy trwa przyjemne uczucie (bolesne uczucie, ani-bolesne-ani-przyjemne-uczucie) „To moje ja”, również wydaje się gdy te samo przyjemne uczucie zanika: „Moje ja zanikło”. I tak, ten kto uważa „moje ja jest uczuciem”, pojmuje ja jako będące tutaj i teraz nietrwałym, będącym mieszanką przyjemności i bólu w naturze którego jest powstawanie i upadanie. Dlatego Anando, pojmowanie „Moje ja jest uczuciem”, nie jest poprawne.

Anando, temu kto mówi: „Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione uczucia” odpowiada się tak: „Ale przyjacielu gdyby nie było wcale uczucia, czy można by powiedzieć „ja jestem”? -Oczywiście, że nie Panie. - Zatem Anando pojmowanie:„Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem, moje ja jest pozbawione uczucia", nie jest poprawne.

Anando, temu kto mówi: „Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia, moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać” odpowiada się tak: „Gdyby wszystkie uczucia przyjacielu, jakiekolwiek, były nieobecne, ze wstrzymaniem uczucia czy można by powiedzieć 'Oto czym ja jestem'”? - Oczywiście, że nie, Panie. Zatem Anando pojmowanie: „Moje ja w rzeczywistości nie jest uczuciem, ale ani też moje ja jest pozbawione uczucia, moje ja czuje, jest w naturze mojego ja odczuwać”, nie jest poprawne.

Anando, powiedzieć o mnichu, którego umysł jest tak wyzwolony, że jego pogląd to: „Po śmierci Tathagata jest (...Tathagata nie jest; Tathagata zarówno jest jak i nie jest; Tathagata ani jest ani nie jest) nie byłoby właściwym. Dlaczego tak jest? Jak daleko Anando jest tu desygnacja, jak daleko jest tu sposób desygnacji, jak daleko jest tu wypowiedź, jak daleko jest tu opis, jak daleko jest tu sposób wypowiedzi, jak daleko jest tu zrozumienie, jak daleko jest tu sfera zrozumienia, jak daleko jest tu samsara, jak daleko jest tu wędrówka, to przez bezpośrednią wiedzę o tym mnich jest wyzwolony. Powiedzieć o mnichu wyzwolonym przez bezpośrednią wiedzę, że tego nie wie, że nie widzi, że ma takie a takie poglądy, to nie byłoby właściwe.

D 15

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.