Cokolwiek w tym świecie z jego bogami
... jest do zobaczenia, usłyszenia, odczucia, i poznania, czy
osiągnięcia, znalezienia czy objęcia umysłem, to znam, to
bezpośrednio poznałem. Podczas gdy to jest rozpoznawane przez
Tathagatę, to jednak nie używa on tego jako bazy (pod wyobrażenia).
Gdybym powiedział o tym wszystkim, że tego nie znam, to byłby
fałsz wypowiedziany przeze mnie; i gdybym powiedział, że to znam i
tego nie znam, byłoby tym samym; i gdybym powiedział, że ani to
znam ani nie znam, byłoby to niepoprawne z mojej strony. I tak po
zobaczeniu tego co może być zobaczone, Tathagata nie poczyna
wyobrażenia tego co jest widziane, nie poczyna wyobrażenia tego co
jest niewidziane, nie poczyna wyobrażenia tego co mogłoby być
widziane, nie poczyna wyobrażenia żadnego widza. Po usłyszeniu
tego co może być usłyszane ... Po odczuciu tego co może być
odczute ... Po poznaniu tego co może być poznane, nie poczyna
wyobrażenia tego co jest poznawane, nie poczyna wyobrażenia tego co
jest niepoznawane, nie poczyna wyobrażenia tego co mogłoby być
poznawane, nie poczyna wyobrażenia żadnego poznającego. W ten
sposób Tathagata jest zrównoważony wobec tego co widziane,
słyszane, odczuwane czy poznawane; i powiadam, nie ma innego
zrównoważenia co ponad tym czy nadrzędne wobec tego zrównoważenia.
(A. 4 24)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.