Mnisi, załóżmy, że jest materiał zanieczyszczony i pobrudzony i
farbiarz zanurzy go w tej czy innej farbie; czy to niebieskiej, czy
żółtej, czy czerwonej, czy różowej. Materiał ten będzie wyglądał na źle
zafarbowany o nieczystym kolorze. Dlaczego tak jest? Z uwagi na
nieczystość materiału. Tak też kiedy serce jest zanieczyszczone,
nieszczęśliwa destynacja może być oczekiwana. Mnisi załóżmy, że jest
materiał czysty i niepobrudzony i farbiarz zanurzy go w tej czy innej
farbie; czy to niebieskiej, czy żółtej, czy czerwonej, czy różowej.
Materiał ten będzie wyglądał na dobrze zafarbowany o czystym kolorze.
Dlaczego tak jest? Z uwagi na czystość materiału. Tak też kiedy serce
jest niezanieczyszczone, szczęśliwa destynacja może być oczekiwana.
Czym są niedoskonałości, które zanieczyszczają serce? Pożądliwość i
nieprawowierna chciwość ... Zła wola ... Gniew ... Mściwość ... Pogarda
... Dominowanie ... Zazdrość ... Żądza zysku ... Zwodniczość ...
Oszukaństwo ... Nieczułość ... Arogancja ... Wyobrażenie ... Duma ...
Próżność ... Zaniedbanie jest niedoskonałością umysłu co zanieczyszcza
serce.
Gdy mnich wie, że pożądliwość i nieprawowierna chciwość
są niedoskonałościami co zanieczyszczają serce, porzuca je. Gdy mnich
wie, że zła wola ... gniew ... mściwość ... pogarda ... dominowanie ...
zazdrość ... żądza zysku ... zwodniczość ... oszukaństwo ... nieczułość
... arogancja ... wyobrażenie ... duma ... próżność ... zaniedbanie są
niedoskonałościami co zanieczyszczają serce, porzuca je.
Zaraz
po powstaniu wiedzy, że pożądliwość i nieprawowierna chciwość są
niedoskonałościami umysłu co zanieczyszczają serce, zostają one
porzucone. Zaraz po powstaniu wiedzy, że gniew ... mściwość ... pogarda
... dominowanie ... zazdrość ... żądza zysku ... zwodniczość ...
oszukaństwo ... nieczułość ... arogancja ... wyobrażenie ... duma ...
próżność ... zaniedbanie są niedoskonałościami serca, zostają one
porzucone.
Dalej dzięki przebytemu doświadczeniu ma on
zaufanie do Przebudzonego takie oto: „Ten Zrealizowany jest taki gdyż
jest spełniony, całkowicie przebudzony, doskonały w prawdziwej wiedzy i
prowadzeniu się, wzniosły, znawca światów, niezrównany lider ludzi do
opanowania, nauczyciel bogów i ludzi, oświecony, błogosławiony".
I dzięki przebytemu doświadczeniu ma on zaufanie do Dhammy takie oto:
„Dhamma jest dobrze ogłoszona przez Zrealizowanego (o efekcie)
widzialnym tutaj i teraz, nie (po uskoku) w czasie, zapraszająca do
inspekcji, naprowadzająca, do doświadczenia przez ludzi mądrych, każdemu
osobiście".
Dzięki przebytemu doświadczeniu ma on zaufanie do
Zgromadzenia takie oto: „Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego wkroczyło
na dobrą drogę, wkroczyło na prostą drogę, wkroczyło na prawdziwą drogę,
wkroczyło na właściwą drogę; mianowicie cztery pary ludzi, osiem typów
osób; te Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego zasługuje na podarunek,
zasługuje na gościnność, jest godne ofiar i godne pozdrowień z
szacunkiem, niezrównanym polem (dla uzyskania) zasług przez świat.
I jakiekolwiek (z tych niedoskonałości) miał, zgodnie z ograniczeniem
(zależnie od tego którą z pierwszych trzech ścieżek osiągnął)
zrezygnował z niej, porzucił ją, puścił, obalił, uwolnił.
Rozważa on tak: „Posiadam zaufanie do Przebudzonego" i z uwagi na
przebyte doświadczenie, doświadcza idei i tak odnajduje zadowolenie
połączone z Dhammą.
Gdy zadowolony, rodzi się w nim
szczęście, będąc o szczęśliwym umyśle, jego ciało się uspokaja. Podczas
gdy jego ciało jest spokojne, odczuwa przyjemność, odczuwając
przyjemność jego serce staje się skoncentrowane.
Rozważa on
tak: „Posiadam zaufanie do Dhammy" i z uwagi na przebyte doświadczenie
doświadcza idei i tak odnajduje zadowolenie połączone z Dhammą.
Gdy zadowolony, rodzi się w nim szczęście, będąc o szczęśliwym umyśle,
jego ciało się uspokaja. Podczas gdy jego ciało jest spokojne, odczuwa
przyjemność, odczuwając przyjemność jego serce staje się skoncentrowane.
Rozważa on tak: „Posiadam zaufanie do Zgromadzenia" i z uwagi na
przebyte doświadczenie, doświadcza idei i tak odnajduje zadowolenie
połączone z Dhammą.
Gdy zadowolony, rodzi się w nim
szczęście, będąc o szczęśliwym umyśle, jego ciało się uspokaja. Podczas
gdy jego ciało jest spokojne, odczuwa przyjemność, odczuwając
przyjemność jego serce staje się skoncentrowane.
Rozważa on
tak: „I jakąkolwiek (z tych niedoskonałości) miałem, zgodnie z
ograniczeniem zrezygnowałem z niej, porzuciłem ją, puściłem, obaliłem,
uwolniłem" i zdobywa on doświadczenie znaczenia.
Gdy
zadowolony, rodzi się w nim szczęście, będąc o szczęśliwym umyśle, jego
ciało się uspokaja. Podczas gdy jego ciało jest spokojne, odczuwa
przyjemność, odczuwając przyjemność jego serce staje się skoncentrowane.
Gdy mnich o takiej cnocie, takich ideach, takim zrozumieniu zjada
jedzenie składające się z przebranego ryżu z ciemnych ziaren połączonego
z wieloma sosami i warzywami, nawet to nie będzie dla niego przeszkodą.
Tak jak materiał co zanieczyszczony i zabrudzony staje się czysty i
jasny przy pomocy czystej wody; lub tak jak złoto staje się czyste i
jasne przy pomocy paleniska, tak też gdy mnich o takiej cnocie, takich
ideach, takim zrozumieniu zjada jedzenie składające się z przebranego
ryżu z ciemnych ziaren połączonego z wieloma sosami i warzywami, nawet
to nie będzie dla niego przeszkodą.
Trwa on z sercem
przepełnionym przyjaznością, rozciągniętą na jedną ćwierć, jak i na
drugą, jak i na trzecią, jak i na czwartą, tak też powyżej, poniżej,
dookoła i wszędzie w stosunku do wszystkich jak i do siebie, trwa on z
sercem wzniosłym, niezmierzonym, z sercem przepełnionym przyjaznością
bez wrogości czy złej woli rozciągając to na cały świat.
Trwa on z sercem przepełnionym współczuciem ... zadowoleniem ...
równowagą rozciągniętą na jedną ćwierć, jak i na drugą, jak i na
trzecią, jak i na czwartą, tak też powyżej, poniżej, dookoła i wszędzie w
stosunku do wszystkich jak i do siebie, trwa on z sercem wzniosłym,
niezmierzonym, z sercem przepełnionym równowagą rozciągając to na cały
świat.
Rozumie on tak: „Jest ten (czysty stan Boskiego
Trwania) jest podrzędny (stan zanieczyszczeń, porzucony), jest nadrzędny
cel poziomu arahata jeszcze do osiągnięcia i jest ucieczka z całego
tego pola percepcji (co jest wygaszeniem).
M 7
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.