"Przyjacielu, ile warunków jest potrzebnych do wyzwolenia umysłu co ani
bolesne ani przyjemne?" "Przyjacielu, są na to cztery warunki, po
zaniechaniu przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości i smutku,
mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, charakteryzującej się ani bólem
ani przyjemnością oraz oczyszczoną uważnością dzięki równowadze".
"Przyjacielu, ile warunków jest potrzebnych do wyzwolenia umysłu bez
znaków? Przyjacielu, są na to dwa warunki: brak skierowania uwagi na
wszystkie znaki i skierowanie uwagi na element bez znaków. Takie są dwa
warunki na osiągnięcie wyzwolenia umysłu bez znaków".
"Przyjacielu, ile warunków jest potrzebnych do utrzymania wyzwolenia
umysłu bez znaków?" "Przyjacielu, są na to trzy warunki: brak
skierowania uwagi na wszystkie znaki, skierowanie uwagi na element bez
znaków i uprzednia determinacja (okresu utrzymania). Takie są trzy
warunki na utrzymanie wyzwolenia umysłu bez znaków".
"Przyjacielu, ile warunków jest potrzebnych do wyjścia z wyzwolenia
umysłu bez znaków?" "Przyjacielu, są do tego potrzebne dwa warunki,
skierowanie uwagi na wszystkie znaki i brak skierowania uwagi na element
bez znaków".
"Przyjacielu, bezgraniczne wyzwolenie umysłu i
te przez nicość i te przez pustkę i te co bez znaków: czy stany te są
różne w znaczeniu i w nazwie, czy znaczą to samo a różnią się tylko
nazwą?" "Przyjacielu, jest sposób w który te stany różnią się znaczeniem
jak i nazwą i jest też sposób w który różnią się tylko nazwą a są o
jednym znaczeniu.
A w jaki sposób różnią się znaczeniem i
nazwą? Tu mnich trwa z umysłem przepełnionym przyjaznością, rozciągając
to na jedną kwartę, jak i na drugą, jak i na trzecią, jak i na czwartą,
tak też powyżej, poniżej, dookoła i wszędzie w stosunku do wszystkich
jak i do siebie, trwa on z umysłem wzniosłym, niezmierzonym,
przepełnionym przyjaznością, bez okrucieństwa, czy trosk, rozciągając go
na cały świat. Trwa on z umysłem przepełnionym współczuciem ...
radością ... równowagą ... bez okrucieństwa czy trosk, rozciągając go na
cały świat. To nazywa się bezgranicznym wyzwoleniem umysłu.
A
co jest wyzwoleniem umysłu przez nicość? Tu całkowicie przekroczywszy
bazę nieskończonej świadomości, świadomy tego: 'Tu nic nie ma' mnich
wkracza i trwa w bazie nicości. To nazywa się wyzwoleniem umysłu przez
nicość.
A co jest wyzwoleniem umysłu przez pustkę? Tu mnich po
udaniu się do lasu, czy korzenia drzewa, czy pustej chatki rozważa
tak:'To jest puste od ja i tego co naliży do ja'. To nazywa się
wyzwoleniem umysłu przez pustkę.
A czym jest wyzwolenie umysłu
bez znaków? Tu przez brak skierowania uwagi na wszystkie znaki, mnich
wkracza i trwa w koncentracji umysłu bez znaków. To nazywa się
wyzwoleniem umysłu bez znaków. W taki sposób te stany różnią się w
znaczeniu jak i nazwie.
A w jaki sposób te stany różnią się
tylko nazwami a są jednakiego znaczenia? Pożądanie tworzy granice,
nienawiść tworzy granice, złudzenie tworzy granice. U mnicha z
wyczerpanymi skazami te stany są zaniechane, zlikwidowane, niezdolne do
przyszłego pojawienia się. Ze wszystkich rodzajów wyzwolenia umysłu,
tych co bezgraniczne, niezachwiane wyzwolenie umysłu jest uznawane za
najlepsze. I te niezachwiane wyzwolenie umysłu jest puste od pożądania,
puste od nienawiści i puste od złudzenia.
Pożądanie jest
posiadane, nienawiść jest posiadana, złudzenie jest posiadane. U mnicha
ze zniszczonymi skazami, te stany są zaniechane, zlikwidowane, niezdolne
do przyszłego pojawienia się. Ze wszystkich rodzajów wyzwolenia umysłu,
tych przez nicość (jako nie posiadanie) niezachwiane wyzwolenie umysłu
jest uznawane za najlepsze. I te niezachwiane wyzwolenie umysłu jest
puste od pożądania, puste od nienawiści i puste od złudzenia.
Pożądanie czyni znaki, nienawiść czyni znaki, złudzenie czyni znaki. U
mnicha ze zniszczonymi skazami, stany te są zaniechane, zlikwidowane,
niezdolne do przyszłego pojawienia się. Ze wszystkich rodzajów
wyzwolenia umysłu, które są bez znaków, niezachwiane wyzwolenie umysłu
jest uznawane za najlepsze. I te niezachwiane wyzwolenie umysłu jest
puste od pożądania, puste od nienawiści i puste od złudzenia. W taki
sposób stany te różnią się nazwami a są jednakiego znaczenia".
M 43
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.