„Pani, jakie dogłębne tendencje zalegają pod przyjemnym uczuciem? Jakie
dogłębne tendencje zalegają pod bolesnym uczuciem? Jakie dogłębne
tendencje zalegają pod ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem?”
„Przyjacielu Visakha, dogłębne tendencje do pożądania zalegają pod
przyjemnym uczuciem, dogłębne tendencje do awersji zalegają pod bolesnym
uczuciem i dogłębne tendencje do ignorancji zalegają pod
ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem”.
„Pani, czy dogłębne
tendencje do pożądania zalegają pod wszystkimi przyjemnymi uczuciami,
czy dogłębne tendencje do awersji zalegają pod wszystkimi bolesnymi
uczuciami, czy dogłębne tendencje do ignorancji zalegają pod wszystkimi
ani-bolesnymi-ani-przyjemnymi uczuciami?” „Przyjacielu Visakha, dogłębne
tendencje do pożądania nie zalegają pod wszystkimi przyjemnymi
uczuciami, dogłębne tendencje do awersji nie zalegają pod wszystkimi
bolesnymi uczuciami, dogłębne tendencje do ignorancji nie zalegają pod
wszystkimi ani-bolesnymi-ani-przyjemnymi uczuciami”.
„Pani,
co powinno być porzucone odnośnie do przyjemnego uczucia? Co powinno być
porzucone odnośnie do bolesnego uczucia? Co powinno być porzucone
odnośnie do ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia?” „Przyjacielu
Visakha, dogłębne tendencje do pożądania powinny być porzucone odnośnie
do przyjemnego uczucia, dogłębne tendencje do awersji powinny być
porzucone odnośnie do bolesnego uczucia, dogłębne tendencje do
ignorancji powinny być porzucone odnośnie do
ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia”.
„Pani, czy dogłębne
tendencje do pożądania muszą być porzucone odnośnie do wszystkich
przyjemnych uczuć? Czy dogłębne tendencje do awersji muszą być porzucone
odnośnie do wszystkich bolesnych uczuć? Czy dogłębne tendencje do
ignorancji muszą być porzucone odnośnie do wszystkich
ani-bolesnych-ani-przyjemnych uczuć?” „Przyjacielu Visakha dogłębne
tendencje do pożądania nie muszą być porzucone odnośnie do wszystkich
przyjemnych uczuć. Dogłębne tendencje do awersji nie muszą być porzucone
odnośnie do wszystkich bolesnych uczuć. Dogłębne tendencje do
ignorancji nie muszą być porzucone odnośnie do wszystkich
ani-bolesnych-ani-przyjemnych uczuć. Tu przyjacielu Visakha, całkiem
odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych
rzeczy, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, która jest
stowarzyszona z myśleniem i rozważaniem i z błogością i przyjemnością
zrodzonymi z odosobnienia. Z tym porzuca on pożądanie i dogłębne
tendencje do pożądania nie zalegają pod tym. Tu mnich rozważa tak:
'Kiedy wkroczę i będę trwał w tej bazie w którą szlachetni wkraczają i
trwają?' U tego kto generuje tęsknotę za najwyższym wyzwoleniem,
powstaje smutek z tęsknotą jako warunkiem. Z tym porzuca on awersję i
dogłębne tendencje do awersji nie zalegają pod tym. Tu, z porzuceniem
przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza
i trwa w czwartej jhanie, cechującej się ani-bólem-ani-przyjemnością i
czystością uważności dzięki równowadze. Z tym porzuca on ignorancję i
dogłębne tendencje do ignorancji nie zalegają pod tym”.
M 44
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.