niedziela, 10 marca 2013

Dogłębne tendencje

„Pani, jakie dogłębne tendencje zalegają pod przyjemnym uczuciem? Jakie dogłębne tendencje zalegają pod bolesnym uczuciem? Jakie dogłębne tendencje zalegają pod ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem?” „Przyjacielu Visakha, dogłębne tendencje do pożądania zalegają pod przyjemnym uczuciem, dogłębne tendencje do awersji zalegają pod bolesnym uczuciem i dogłębne tendencje do ignorancji zalegają pod ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem”.

„Pani, czy dogłębne tendencje do pożądania zalegają pod wszystkimi przyjemnymi uczuciami, czy dogłębne tendencje do awersji zalegają pod wszystkimi bolesnymi uczuciami, czy dogłębne tendencje do ignorancji zalegają pod wszystkimi ani-bolesnymi-ani-przyjemnymi uczuciami?” „Przyjacielu Visakha, dogłębne tendencje do pożądania nie zalegają pod wszystkimi przyjemnymi uczuciami, dogłębne tendencje do awersji nie zalegają pod wszystkimi bolesnymi uczuciami, dogłębne tendencje do ignorancji nie zalegają pod wszystkimi ani-bolesnymi-ani-przyjemnymi uczuciami”.

„Pani, co powinno być porzucone odnośnie do przyjemnego uczucia? Co powinno być porzucone odnośnie do bolesnego uczucia? Co powinno być porzucone odnośnie do ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia?” „Przyjacielu Visakha, dogłębne tendencje do pożądania powinny być porzucone odnośnie do przyjemnego uczucia, dogłębne tendencje do awersji powinny być porzucone odnośnie do bolesnego uczucia, dogłębne tendencje do ignorancji powinny być porzucone odnośnie do ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia”.

„Pani, czy dogłębne tendencje do pożądania muszą być porzucone odnośnie do wszystkich przyjemnych uczuć? Czy dogłębne tendencje do awersji muszą być porzucone odnośnie do wszystkich bolesnych uczuć? Czy dogłębne tendencje do ignorancji muszą być porzucone odnośnie do wszystkich ani-bolesnych-ani-przyjemnych uczuć?” „Przyjacielu Visakha dogłębne tendencje do pożądania nie muszą być porzucone odnośnie do wszystkich przyjemnych uczuć. Dogłębne tendencje do awersji nie muszą być porzucone odnośnie do wszystkich bolesnych uczuć. Dogłębne tendencje do ignorancji nie muszą być porzucone odnośnie do wszystkich ani-bolesnych-ani-przyjemnych uczuć. Tu przyjacielu Visakha, całkiem odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych rzeczy, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, która jest stowarzyszona z myśleniem i rozważaniem i z błogością i przyjemnością zrodzonymi z odosobnienia. Z tym porzuca on pożądanie i dogłębne tendencje do pożądania nie zalegają pod tym. Tu mnich rozważa tak: 'Kiedy wkroczę i będę trwał w tej bazie w którą szlachetni wkraczają i trwają?' U tego kto generuje tęsknotę za najwyższym wyzwoleniem, powstaje smutek z tęsknotą jako warunkiem. Z tym porzuca on awersję i dogłębne tendencje do awersji nie zalegają pod tym. Tu, z porzuceniem przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, cechującej się ani-bólem-ani-przyjemnością i czystością uważności dzięki równowadze. Z tym porzuca on ignorancję i dogłębne tendencje do ignorancji nie zalegają pod tym”.

M 44

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.