sobota, 27 kwietnia 2013

Tutaj i teraz


AN III, 53

Wtedy pewien bramin podszedł do Zrealizowanego, wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do niego:

„Mistrzu Gotama, jest powiedziane 'Dhamma widzialna tutaj i teraz, Dhamma widzialna tutaj i teraz', w jaki sposób Dhamma jest widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych?”

Braminie, człowiek podekscytowany pożądaniem, pokonany przez pożądanie, z umysłem przez nie opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy pożądanie jest porzucone, nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób Dhamma jest widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych.

Człowiek pełen nienawiści, pokonany przez nienawiść, z umysłem przez nią opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy nienawiść jest porzucona, nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób Dhamma jest widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych.

Człowiek uległy złudzeniu, pokonany przez złudzenie, z umysłem przez nie opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy złudzenie jest porzucone, nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób Dhamma jest widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych”.

"Znakomicie, mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy. Biorę schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się do niego po życiowe schronienie".

AN III, 55

Wtedy bramin Janussoni podszedł do Zrealizowanego, wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do niego:

„Mistrzu Gotama, jest powiedziane 'wygaszenie widzialne tutaj i teraz, wygaszenie widzialne tutaj i teraz', w jaki sposób wygaszenie jest widzialne tutaj i teraz, zapraszające do wglądu, naprowadzające, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych?”

Braminie, człowiek podekscytowany pożądaniem, pokonany przez pożądanie, z umysłem przez nie opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy pożądanie jest porzucone, nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób wygaszenie jest widzialne tutaj i teraz, zapraszające do wglądu, naprowadzające, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych.

Człowiek pełen nienawiści, pokonany przez nienawiść, z umysłem przez nią opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy nienawiść jest porzucona, nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób wygaszenie jest widzialne tutaj i teraz, zapraszające do wglądu, naprowadzające, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych.

Braminie, człowiek uległy złudzeniu, pokonany przez złudzenie, z umysłem przez nie opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy złudzenie jest porzucone, nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób wygaszenie jest widzialne tutaj i teraz, zapraszające do wglądu, naprowadzające, do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych”.

"Znakomicie, mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy. Biorę schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się do niego po życiowe schronienie".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.