AN III, 53
Wtedy pewien bramin podszedł do
Zrealizowanego, wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i
grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i
powiedział do niego:
„Mistrzu Gotama, jest powiedziane
'Dhamma widzialna tutaj i teraz, Dhamma widzialna tutaj i teraz', w
jaki sposób Dhamma jest widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do
wglądu, naprowadzająca, do osobistego doświadczenia przez ludzi
mądrych?”
Braminie, człowiek podekscytowany
pożądaniem, pokonany przez pożądanie, z umysłem przez nie
opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i
ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale
kiedy pożądanie jest porzucone, nie skłania się ku własnej
szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza
mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób Dhamma jest
widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca,
do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych.
Człowiek pełen nienawiści, pokonany
przez nienawiść, z umysłem przez nią opanowanym, skłania się ku
własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza
mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy nienawiść jest porzucona,
nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku
szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w
taki sposób Dhamma jest widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do
wglądu, naprowadzająca, do osobistego doświadczenia przez ludzi
mądrych.
Człowiek uległy
złudzeniu, pokonany przez złudzenie, z umysłem przez nie
opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i
ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale
kiedy złudzenie jest porzucone, nie skłania się ku własnej
szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza
mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób Dhamma jest
widzialna tutaj i teraz, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca,
do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych”.
"Znakomicie,
mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma została
wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak jakby
ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając
ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w
ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy. Biorę
schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś
niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się
do niego po życiowe schronienie".
AN III, 55
Wtedy bramin Janussoni podszedł do
Zrealizowanego, wymienił z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i
grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i
powiedział do niego:
„Mistrzu Gotama, jest powiedziane
'wygaszenie widzialne tutaj i teraz, wygaszenie widzialne tutaj i
teraz', w jaki sposób wygaszenie jest widzialne tutaj i teraz,
zapraszające do wglądu, naprowadzające, do osobistego
doświadczenia przez ludzi mądrych?”
Braminie, człowiek podekscytowany
pożądaniem, pokonany przez pożądanie, z umysłem przez nie
opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i
ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale
kiedy pożądanie jest porzucone, nie skłania się ku własnej
szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza
mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób wygaszenie jest
widzialne tutaj i teraz, zapraszające do wglądu, naprowadzające,
do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych.
Człowiek pełen nienawiści, pokonany
przez nienawiść, z umysłem przez nią opanowanym, skłania się ku
własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i doświadcza
mentalnego cierpienia i smutku. Ale kiedy nienawiść jest porzucona,
nie skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i ku
szkodzie obu, i nie doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. To w
taki sposób wygaszenie jest widzialne tutaj i teraz, zapraszające
do wglądu, naprowadzające, do osobistego doświadczenia przez ludzi
mądrych.
Braminie, człowiek
uległy złudzeniu, pokonany przez złudzenie, z umysłem przez nie
opanowanym, skłania się ku własnej szkodzie, ku szkodzie innych i
ku szkodzie obu, i doświadcza mentalnego cierpienia i smutku. Ale
kiedy złudzenie jest porzucone, nie skłania się ku własnej
szkodzie, ku szkodzie innych i ku szkodzie obu, i nie doświadcza
mentalnego cierpienia i smutku. To w taki sposób wygaszenie jest
widzialne tutaj i teraz, zapraszające do wglądu, naprowadzające,
do osobistego doświadczenia przez ludzi mądrych”.
"Znakomicie,
mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma została
wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak jakby
ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając
ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w
ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy. Biorę
schronienie u mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś
niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się
do niego po życiowe schronienie".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.