piątek, 26 kwietnia 2013

AN III, 21 - Trzy rodzaje sekha

 
Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta, w Parku Anathapindiki. Wtedy czcigodny Savittha i czcigodny Maha Kotthita podeszli do czcigodnego Sariputty i wymienili z nim pozdrowienia, a kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiedli z boku. Wtedy czcigodny Sariputta powiedział do czcigodnego Savitthy:

„Przyjacielu Savittho, są te trzy osoby do znalezienia w świecie. Jakie trzy? Świadek cielesny, ten co osiągnął pogląd i wyzwolony przez wiarę. Takie są te trzy osoby istniejące w świecie. Którą z tych trzech osób uważasz za najdoskonalszą i najlepszą?”

„Przyjacielu Sariputto, z tych trzech osób, uważam tego wyzwolonego przez wiarę za najdoskonalszego i najlepszego. Z jakiego powodu? Ponieważ u tej osoby zdolność wiary jest predominująca”.

Wtedy czcigodny Sariputta powiedział do czcigodnego Maha Kotthity: „Przyjacielu Kotthito, są te trzy osoby do znalezienia w świecie. Jakie trzy? Świadek cielesny, ten co osiągnął pogląd i wyzwolony przez wiarę. Takie są te trzy osoby istniejące w świecie. Którą z tych trzech osób uważasz za najdoskonalszą i najlepszą?”

„Przyjacielu Sariputto, z tych trzech osób, uważam świadka cielesnego za najdoskonalszego i najlepszego. Z jakiego powodu? Ponieważ u tej osoby zdolność koncentracji jest predominująca”.

Wtedy czcigodny Maha Kotthita powiedział do czcigodnego Sariputty: „Przyjacielu Sariputto, są te trzy osoby do znalezienia w świecie. Jakie trzy? Świadek cielesny, ten co osiągnął pogląd i wyzwolony przez wiarę. Takie są te trzy osoby istniejące w świecie. Którą z tych trzech osób uważasz za najdoskonalszą i najlepszą?”

„Przyjacielu Kotthitoo, z tych trzech osób, uważam tego co osiągnął pogląd za najdoskonalszego i najlepszego. Z jakiego powodu? Ponieważ u tej osoby zdolność zrozumienia jest predominująca”.

Wtedy czcigodny Sariputta powiedział do czcigodnego Savitthy i do czcigodnego Maha Kotthity: „Przyjaciele, my wszyscy wyjaśniliśmy to zgodnie z naszymi własnymi ideałami. Chodźmy, podejdźmy do Zrealizowanego i zdajmy mu z tego sprawę. Tak jak nam to wyjaśni, tak zapamiętamy”.

„Tak, przyjacielu, odpowiedzieli czcigodny Savittha i czcigodny Maha Kotthita. Wtedy czcigodny Sariputta, czcigodny Savittha i czcigodny Maha Kotthita podeszli do Zrealizowanego, złożyli mu hołd, i usiedli zboku. Wtedy czcigodny Sariputta zdał mu sprawę z całej konwersacji, która miała miejsce.

„Nie jest łatwo, Sariputto, uczynić definitywną deklarację w tej sprawie i powiedzieć: ''Z tych trzech rodzajów osób, ta jest najdoskonalsza i najlepsza'.

Gdyż jest możliwe, że osoba wyzwolona przez wiarę praktykuje dla realizacji poziomu arahata, podczas gdy świadek cielesny i ten co osiągnął pogląd są nie-powracającymi. Nie jest łatwo, Sariputto, uczynić definitywną deklarację w tej sprawie i powiedzieć: ''Z tych trzech rodzajów osób, ta jest najdoskonalsza i najlepsza'.

Jest możliwe, że osoba która jest świadkiem cielesnym praktykuje dla realizacji poziomu arahata, podczas gdy wyzwolony przez wiarę i ten co osiągnął pogląd są nie-powracającymi. Nie jest łatwo, Sariputto, uczynić definitywną deklarację w tej sprawie i powiedzieć: ''Z tych trzech rodzajów osób, ta jest najdoskonalsza i najlepsza'.

Jest możliwe, że osoba która osiągnęła pogląd praktykuje dla realizacji poziomu arahata, podczas gdy wyzwolony przez wiarę i świadek cielesny są nie-powracającymi. Nie jest łatwo, Sariputto, uczynić definitywną deklarację w tej sprawie i powiedzieć: ''Z tych trzech rodzajów osób, ta jest najdoskonalsza i najlepsza'”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.