AN VII, 16
Mnisi, jest te siedem rodzajów osób
które są warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar, warte
oddawania im czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata. Jakie
siedem?
Tu, mnisi, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością.
Ze zniszczeniem skaz, realizuje on sam dla siebie z bezpośrednią
mądrością, tutaj i teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie
przez zrozumienie i wkroczywszy weń, trwa w nim. To pierwszy rodzaj
osoby wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej
oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością.
Dla niego wyczerpanie skaz i zakończenie życia pojawiają się
symultanicznie. To drugi rodzaj osoby wartej podarunków, wartej
gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością. Z
całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on
realizującym wygaszenie w interwale. To trzeci rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością. Z
całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on
realizującym wygaszenie przy lądowaniu. To czwarty rodzaj osoby
wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej
oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością. Z
całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on
realizującym wygaszenie baz wysiłku. To piąty rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością. Z
całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on
realizującym wygaszenie z wysiłkiem. To szósty rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nietrwałość we wszystkich determinacjach, postrzegając
nietrwałość, doświadczając nietrwałości, stale, ciągle i bez
przerwy skupiając na niej umysł, przenikając ją z mądrością. Z
całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on
kierowanym pod prąd, wiedzionym ku królestwu Akanittha. To siódmy
rodzaj osoby wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar,
wartej oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla
świata.
Takie, mnisi, jest te siedem rodzajów
osób które są warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar,
warte oddawania im czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
AN VII, 17 Cierpienie
Mnisi, jest te siedem rodzajów osób
które są warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar, warte
oddawania im czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata. Jakie
siedem?
Tu, mnisi, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Ze zniszczeniem skaz,
realizuje on sam dla siebie z bezpośrednią mądrością, tutaj i
teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie przez zrozumienie i
wkroczywszy weń, trwa w nim. To pierwszy rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Dla niego wyczerpanie
skaz i zakończenie życia pojawiają się symultanicznie. To drugi
rodzaj osoby wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar,
wartej oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla
świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie w interwale. To trzeci rodzaj osoby wartej podarunków,
wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie przy lądowaniu. To czwarty rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie baz wysiłku. To piąty rodzaj osoby wartej podarunków,
wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie z wysiłkiem. To szósty rodzaj osoby wartej podarunków,
wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
cierpienie we wszystkich determinacjach, postrzegając cierpienie,
doświadczając cierpienia, stale, ciągle i bez przerwy skupiając
na nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on kierowanym pod
prąd, wiedzionym ku królestwu Akanittha. To siódmy rodzaj osoby
wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej
oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
Takie, mnisi, jest te siedem rodzajów
osób które są warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar,
warte oddawania im czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
AN VII, 18 Nie-ja
Mnisi, jest te siedem rodzajów osób
które są warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar, warte
oddawania im czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata. Jakie
siedem?
Tu, mnisi, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Ze zniszczeniem skaz,
realizuje on sam dla siebie z bezpośrednią mądrością, tutaj i
teraz, wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie przez zrozumienie i
wkroczywszy weń, trwa w nim. To pierwszy rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Dla niego wyczerpanie
skaz i zakończenie życia pojawiają się symultanicznie. To drugi
rodzaj osoby wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar,
wartej oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla
świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie w interwale. To trzeci rodzaj osoby wartej podarunków,
wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie przy lądowaniu. To czwarty rodzaj osoby wartej
podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej
czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie baz wysiłku. To piąty rodzaj osoby wartej podarunków,
wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on realizującym
wygaszenie z wysiłkiem. To szósty rodzaj osoby wartej podarunków,
wartej gościnności, wartej ofiar, wartej oddawania jej czci,
nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
I znów, ktoś trwa kontemplując
nie-ja we wszystkich determinacjach, postrzegając nie-ja,
doświadczając nie-ja, stale, ciągle i bez przerwy skupiając na
nim umysł, przenikając je z mądrością. Z całkowitym
zniszczeniem pięciu niższych pęt, staje się on kierowanym pod
prąd, wiedzionym ku królestwu Akanittha. To siódmy rodzaj osoby
wartej podarunków, wartej gościnności, wartej ofiar, wartej
oddawania jej czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.
Takie, mnisi, jest te siedem rodzajów
osób które są warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar,
warte oddawania im czci, nieprzewyższonego pola zasług dla świata.