Wtedy Zrealizowany odezwał się do
czcigodnego Udayi: „Udayi, jak wiele jest przedmiotów dla
rekolekcji?” Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Udayi
milczał. Drugi raz … Trzeci raz Zrealizowany odezwał się do
czcigodnego Udayi: „Udayi, jak wiele jest przedmiotów dla
rekolekcji?” I za trzecim razem, czcigodny Udayi milczał.
Wtedy czcigodny Ananda powiedział do
czcigodnego Udayi: „Przyjacielu Udayi, nauczyciel do ciebie mówi”.
„Słyszałem go, przyjacielu Anando.
Tu, czcigodny panie, mnich wspomina swe
rozliczne przeszłe życia: jedne narodziny, drugie narodziny,
trzecie narodziny, czwarte narodziny, piąte narodziny, dziesięć
narodzin, dwadzieścia narodzin, trzydzieści narodzin, czterdzieści
narodzin, pięćdziesiąt narodzin, sto narodzin, tysiąc narodzin,
sto tysięcy narodzin, wiele eonów kurczenia się wszechświata,
wiele eonów rozciągania się wszechświata, wiele eonów kurczenia
i rozciągania się wszechświata. Tu miał takie imię, był takiego
rodu, tak wyglądał, taki był jego pokarm, takie było moje
doświadczenie przyjemności i bólu, taki okres jego życia,
umierając tam, pojawił się gdzie indziej i tam też miał takie
imię, był takiego rodu, taki był jego wygląd, taki był jego
pokarm... pojawił się tu. Tak z detalami i szczegółami wspomina
swe rozliczne życia. To czcigodny panie jest przedmiot dla
rekolekcji”.
Wtedy Zrealizowany odezwał się do
czcigodnego Anandy: „Wiedziałem Anando, że ten błądzący
człowiek Udayi nie poświęca się wyższemu umysłowi. Anando, jak
wiele jest przedmiotów dla rekolekcji?”
„Czcigodny panie, jest pięć
przedmiotów rekolekcji. Jakie pięć?
Tu, czcigodny panie, odłączony
od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów,
mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z
błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych
z myśleniem i rozważaniem. Z zanikiem myślenia i
rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się
spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i
przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania.
Z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i
jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i
trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest
zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'. To jest
przedmiot rekolekcji, który rozwinięty i kultywowany w tym życiu,
wiedzie do przyjemnego przebywania w tym życiu.
I znów, czcigodny panie, mnich
skierowuje uwagę na percepcję światła; skupia się na percepcji
dnia w taki sposób: 'Jak za dnia, tak i nocą; jak nocą tak i za
dnia'. W ten sposób, z umysłem co otwarty i niezakryty, rozwija
umysł przepełniony świetlistością. To jest przedmiot rekolekcji,
który rozwinięty i kultywowany w tym życiu, wiedzie do wiedzy i
wizji.
I znów, czcigodny panie, mnich
przegląda to samo ciało od podeszew stóp do włosów na czubku
głowy jako pełne wielu rodzajów nieczystości, tak oto: 'W tym
ciele są włosy głowy, włosy ciała, paznokcie, zęby, skóra,
mięso, ścięgna, kości, szpik kostny, nerki, serce, wątroba,
przepona, śledziona, płuca, jelita duże i małe, krtań, smarki,
łajno, żółć, flegma, ropa, krew, pot, tłuszcz, łzy, ślina,
olej we złączach i mocz'. To jest przedmiot rekolekcji, który
rozwinięty i kultywowany w tym życiu, wiedzie do porzucenia
zmysłowego pożądania.
I znów, czcigodny panie, mnich
ocenia to samo ciało jak gdyby patrzył na szczątki ciała
porozrzucane na terenie cmentarnym, martwe jeden dzień, dwa dni,
martwe trzy dni, spuchnięte, blade, jątrzącą się materię tak
oto: 'To ciało również jest tej samej natury, będzie takie samo,
nie ominie je ten los'. Czy mnich ocenia to samo ciało jak gdyby
patrzył na szczątki ciała porozrzucane na terenie cmentarnym,
pożerane przez kruki, kanie, sępy, psy, szakale, i wiele rodzajów
robaków, tak oto: 'To ciało również jest tej samej natury, będzie
takie samo, nie ominie je ten los'. Czy mnich ocenia to samo ciało
jak gdyby patrzył na szczątki ciała porozrzucane na terenie
cmentarnym; szkielet z mięsem i krwią trzymający się razem dzięki
ścięgnom, tak oto: 'To ciało również jest tej samej natury,
będzie takie samo, nie ominie je ten los'. Czy mnich ocenia to samo
ciało jak gdyby patrzył na szczątki ciała porozrzucane na terenie
cmentarnym; szkielet bez mięsa, umazany krwią i trzymający się
razem dzięki ścięgnom, tak oto: 'To ciało również jest tej
samej natury, będzie takie samo, nie ominie je ten los'. Czy mnich
ocenia to samo ciało jak gdyby patrzył na szczątki ciała
porozrzucane na terenie cmentarnym; szkielet bez mięsa i krwi
trzymający się razem dzięki ścięgnom, tak oto: 'To ciało
również jest tej samej natury, będzie takie samo, nie ominie je
ten los'. Czy mnich ocenia to samo ciało jak gdyby patrzył na
szczątki ciała porozrzucane na terenie cmentarnym; kości bez
ścięgien, porozrzucane w różnych kierunkach, tu kość ręki, tu
kość stopy, tu kość uda, tu kość biodrowa, tu kość piersiowa,
tu kość dłoni, tu kość ramienia, tu kość szyi, tu szczęka, tu
zęby, tu czaszka, tak oto: 'To ciało również jest tej samej
natury, będzie takie samo, nie ominie je ten los'. Czy mnich ocenia
to samo ciało jak gdyby patrzył na szczątki ciała porozrzucane na
terenie cmentarnym; pobielałe kości koloru muszli, tak oto: 'To
ciało również jest tej samej natury, będzie takie samo, nie
ominie je ten los'. Czy mnich ocenia to samo ciało jak gdyby patrzył
na szczątki ciała porozrzucane na terenie cmentarnym; kości
zebrane razem, starsze niż rok. 'To ciało również jest tej samej
natury, będzie takie samo, nie ominie je ten los'. To jest
przedmiot rekolekcji, który rozwinięty i kultywowany w tym życiu,
wiedzie do wykorzenienia wyobrażenia 'jestem'.
I znów, czcigodny
panie, z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim
zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie,
ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną
uważnością przez równowagę. To jest przedmiot
rekolekcji, który rozwinięty i kultywowany w tym życiu, wiedzie do
penetracji rozlicznych elementów. Takie, czcigodny panie jest te
pięć przedmiotów rekolekcji”.
„Dobrze, dobrze, Anando! Zatem,
Anando, zapamiętaj również ten szósty przedmiot rekolekcji. Tu,
zawsze uważny mnich idzie naprzód, zawsze uważny, mnich wraca,
zawsze uważny, mnich stoi, zawsze uważny, mnich siedzi. Zawsze
uważny, mnich kładzie się spać, zawsze uważny, mnich podejmuje
pracę. Ten szósty przedmiot rekolekcji, rozwinięty i kultywowany w
ten sposób, wiedzie do uważności i jasnego pojmowania”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.