AN IV, 199
„Mnisi, pouczę was o pragnieniu –
usidlającym, płynącym, rozprzestrzenionym i lepkim – przez które
to, ten świat został zduszony i otoczony, i przez które stał się
jak splątany motek, poplątana nić, sterta trawy i nie wyszedł
poza zatracenie, chorą destynację, królestwo żałości, samsarę.
Słuchajcie i bacznie uważaj na to co powiem”. „Tak, czcigodny
panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł to:
„A co jest pragnieniem usidlającym,
płynącym, rozprzestrzenionym i lepkim – przez które to, ten
świat został zduszony i otoczony, i przez które stał się jak
splątany motek, poplątana nić, sterta trawy i nie wyszedł poza
zatracenie, chorą destynację, królestwo żałości, samsarę?
Jest, mnisi, te osiemnaście nurtów
pragnienia w relacji do wewnętrznego i osiemnaście nurtów
pragnienia w relacji do zewnętrznego.
A jakie jest te osiemnaście nurtów
pragnienia w relacji do wewnętrznego? Kiedy jest [koncepcja]
'jestem', są [koncepcje]: 'jestem w taki sposób', jestem właśnie
taki', jestem inny', 'jestem trwały', 'jestem przemijający',
'mógłbym być', 'mógłbym być w taki sposób', 'niech będę
właśnie taki', 'niech będę inny', 'będę', 'będę w taki
sposób', 'będę właśnie taki', 'będę inny'. Takie jest te
osiemnaście nurtów pragnienia w relacji do wewnętrznego.
A jakie jest te osiemnaście nurtów
pragnienia w relacji do zewnętrznego? Kiedy jest [koncepcja] 'jestem
z powodu tego', są [koncepcje]: 'jestem w taki sposób z powodu
tego', jestem właśnie taki z powodu tego', jestem inny z powodu
tego', 'jestem trwały z powodu tego', 'jestem przemijający z powodu
tego', 'mógłbym być z powodu tego', 'mógłbym być w taki sposób
z powodu tego', 'niech będę właśnie taki z powodu tego', 'niech
będę inny z powodu tego', 'będę z powodu tego', 'będę w taki
sposób z powodu tego', 'będę właśnie taki z powodu tego', 'będę
inny z powodu tego'. Takie jest te osiemnaście nurtów pragnienia w
relacji do zewnętrznego.
Takie jest te osiemnaście nurtów
pragnienia w relacji do wewnętrznego i osiemnaście nurtów
pragnienia w relacji do zewnętrznego. Są one nazywane trzydziestoma
sześcioma nurtami pragnienia. Jest trzydzieści sześć nurtów
pragnienia należących do przeszłości, trzydzieści sześć nurtów
pragnienia należących do przyszłości, trzydzieści sześć nurtów
pragnienia należących do teraźniejszości. I tak jest sto osiem
nurtów pragnienia.
To, mnisi, jest pragnienie, usidlające,
płynące, rozprzestrzenione i lepkie – przez które to, ten świat
został zduszony i otoczony, i przez które stał się jak splątany
motek, poplątana nić, sterta trawy i nie wyszedł poza zatracenie,
chorą destynację, królestwo żałości, samsarę”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.