Czcigodny Sariputta odezwał się do mnichów: „Przyjaciele mnisi!” Przyjacielu”, odpowiedzieli tamci mnisi. Czcigodny Sariputta rzekł to:
„Przyjaciele, jest powiedziane:
'Osoba będąca podmiotem upadania, osoba będąca podmiotem
upadania'. W jaki sposób Zrealizowany powiedział, że osoba jest
podmiotem upadania, i w jaki sposób osoba nie jest podmiotem
upadania?”
„Przyszliśmy z daleka, przyjacielu,
by dowiedzieć się znaczenie tego twierdzenia od czcigodnego
Sariputty. Byłoby dobrze, gdyby czcigodny Sariputta objaśnił
znaczenie tego twierdzenia. Po usłyszeniu tego od niego, mnisi
zapamiętają”.
„Dobrze zatem, przyjaciele,
słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak
przyjacielu”, odpowiedzieli ci mnisi. Czcigodny Sariputta rzekł
to:
„A w jaki sposób Zrealizowany
powiedział, że osoba jest podmiotem upadania? Tu mnich nie słyszy
nauczania jakiego uprzednio nie słyszał, zapomina to nauczanie
jakie już usłyszał, nie przywołuje na myśl tego nauczania z
którym jest obeznany, i nie rozumie tego czego do tej pory nie
zrozumiał. To w ten sposób Zrealizowany powiedział, że osoba
jest podmiotem upadania.
A w jaki sposób Zrealizowany
powiedział, że osoba nie jest podmiotem upadania? Tu mnich słyszy
nauczanie jakiego uprzednio nie słyszał, nie zapomina tego
nauczania jakie już usłyszał, przywołuje na myśl to nauczanie z
którym jest obeznany, i rozumie to czego do tej pory nie zrozumiał.
To w ten sposób Zrealizowany powiedział, że osoba nie jest
podmiotem upadania.
Przyjaciele, mnich który jest
nieobeznany z drogach umysłów innych [powinien się trenować]:
'Będę obeznany z drogami mojego własnego umysłu'. To w ten sposób
powinniście się trenować.
A jak mnich jest obeznany z drogami
swego własnego umysłu? To tak jak kiedy kobieta czy mężczyzna –
młody, młodzieńczy, cieszący się ozdobami – spojrzeliby na swe
odbicie w czystym, jasnym lustrze czy w misie czystej wody. Gdyby
zobaczyli jakiś pył czy zanieczyszczenie, podjęliby wysiłek by to
usunąć. Ale gdyby nie zobaczyli żadnego pyłu czy
zanieczyszczenia, byliby zadowoleni z tego powodu; i z ich
spełnionymi oczekiwaniami, pomyśleliby: 'Jak dobrze, że jestem
czysty!' Tak też, samo-egzaminacja jest bardzo pomocna dla mnicha
[by wzrósł] w korzystnych cechach:
'Czy często jestem bez pożądania?
Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy często skłaniam się ku złej
woli, Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy jestem wolny od ospałości i
stanów letargicznych? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy jestem
często spokojny? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy jestem wolny od
wątpliwości? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy często jestem bez
gniewu? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy mój umysł jest często
bez skalań? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy osiągam wewnętrzną
radość Dhammy? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy osiągam
wewnętrzny spokój umysłu? Czy ta cecha istnieje u mnie? Czy
osiągam wyższą mądrość wglądu w rzeczy? Czy ta cecha istnieje
u mnie?
Jeżeli podczas takiej samo-egzaminacji
mnich nie widzi u siebie żadnej z tych korzystnych cech, wtedy
powinien on pobudzić u siebie nadzwyczajną chęć, wysiłek,
energię, entuzjazm, wytrwałość, uważność i jasne pojmowanie by
pozyskać te korzystne cechy. Tak jak ktoś kogo ubranie czy głowa
płonęłyby, pobudziłby u siebie nadzwyczajną chęć, wysiłek,
energię, entuzjazm, wytrwałość, uważność i jasne pojmowanie by
wygasić swe ubranie czy głowę, tak też ten mnich powinien
pobudzić u siebie nadzwyczajną chęć, wysiłek, energię,
entuzjazm, wytrwałość, uważność i jasne pojmowanie by pozyskać
te korzystne cechy.
Ale jeżeli po takiej samo-egzaminacji,
mnich widzi u siebie pewne z tych cech a pewne nie, powinien on
bazować na tychże korzystnych cechach które u siebie widzi i
pobudzić u siebie nadzwyczajną chęć, wysiłek, energię,
entuzjazm, wytrwałość, uważność i jasne pojmowanie by pozyskać
te korzystne cechy których u siebie nie widzi.
Ale jeżeli, po takiej samo-egzaminacji
mnich widzi u siebie wszystkie te korzystne cechy, to powinien on
bazować na tychże korzystnych cechach i uczynić dalszy wysiłek by
osiągnąć wyczerpanie skaz”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.